احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا درباره کاهش تعداد مدارس دولتی گفت: اینکه بنای آموزش و پرورش کاهش تعداد مدارس دولتی باشد، تا مدارس غیردولتی افزایش یابند، صحت ندارد. منطقه ۳ تهران بیشترین مدارس غیردولتی را دارد، یعنی ۶۰ درصد مدارس این منطقه، غیردولتی و ۴۰ درصد دولتی است.
وی افزود: افزایش دسترسی مردم به مدارس دولتی جزء سیاستهای آموزش و پرورش است و هیچ وقت هم مدارس دولتی تعطیل نمیشود تا مدارس غیردولتی جایگزین شود یا مردم مجبور شوند در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند یا بخواهند مدارس غیردولتی را افزایش دهند.
محمودزاده ادامه داد: محدودیتی در صدور مجوز تأسیس مدارس غیردولتی به لحاظ قانونی و صلاحیتهای عمومی و تخصصی در ماده ۸ و ۹ وجود ندارد؛ اما این دو با یکدیگر منافاتی ندارد و این طور نیست که در منطقهای تعداد مدارس دولتی را کاهش دهد. در بحث سیاستهای آموزش و پرورش کمیت مهم نیست و به دنبال توسعه مدارس غیردولتی به لحاظ کمیت نیستیم، اما در مدارس دولتی برعکس است و بناست تعداد آنها بیشتر باشد تا کسی از چرخه آموزش در کشور جا نماند.
وی تصریح کرد: بحث کاهش تراکم و کیفیسازی آموزش در مدارس، جزء اولویتهای آموزش و پرورش است و اینکه دانشآموزی به دلیل عدم وجود مدرسه در کلاس درس حضور نداشته باشد، در جمهوری اسلامی، حتی مناطق محروم هم وجود ندارد؛ چراکه ما در برخی مناطق یک دانشآموز، یک کلاس و یک معلم داریم و این خط قرمز نظام تعلیم و تربیت کشور است که هیچ دانشآموزی از چرخه آموزش بازنماند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: برای مدارس دولتی هم کمیت و هم کیفیت حائز اهمیت است. در مدارس غیردولتی نیز بیشتر، کیفیت مورد توجه است و در راستای ارتقای کیفیت آموزش و رویکردهای تربیتی و پرورشی تلاش میکنیم و بنا هم نداریم در همه مناطق از جمله شهر تهران، مدارس غیردولتی داشته باشیم.
انتهای پیام