شناسهٔ خبر: 70449230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رائد فریدزاده:

پژوهش در سینما نباید شکل تزیینی داشته باشد

رئیس سازمان سینمایی گفت: پژوهش در سینما نباید تنها به یک هفته خلاصه شود زیرا برای کاربردی شدن پژوهش، این خصیصه همیشه باید در سینما جاری باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، قادر آشنا، دبیر جایزه، محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما و جمعی از هنرمندان، امروز چهارم دی در تالار رودکی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی گفت: اینکه در سال یک هفته را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کنند خوشایند نیست، زیرا پژوهش را به وجه تزئینی تبدیل می‌کند درحالی که پژوهش بطن و اساس هر کاری است. خیلی از ما تمایز جدی میان نظر و اجرا قائل هستیم. در حالی که هر عملی به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر عمل مبتنی بر یک نظر است. اگر ما مشکلات و معضلات جدی داریم، به دلیل توجه نکردن جدی به این موضوع است.

وی افزود: اگر ما مسئله را درست متوجه نشویم، نمی‌توانیم راهکار درستی برایش ارائه کنیم. مهم‌ترین کاربرد پژوهش نیز این است که مشکل را پیدا و برایش راهکاری ارائه کرد.

پژوهش عملی در جهت ترویج علم است

در ادامه جلسه، قادر آشنا با بیان اینکه این جایزه بسیار تخصصی است، اظهار کرد: ۱۲۰ اثر به دبیرخانه این دوره رسید که شامل رساله‌، مقاله، طرح‌نامه و کتاب بود. بیشترین سهم را از این آثار آقایان و ساکنان تهران داشتند. پژوهش نیاز دیروز، امروز و آینده ما است و بدون پژوهش همه کارها به بیراهه می‌رود. کار پژوهش تولید علم، دانایی و آگاهی است. ما نیازمند پژوهشی هستیم که کاربردی و راهگشا باشد.

مهدی احمدی، مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد دیگر سخنران مراسم تصریح کرد: پژوهشگر برای موفقیت در آثار سینمایی باید از تمام فاکتورهایی که برای عمق پیدا کردن یک فیلمنامه نیاز است، استفاده کند، مانند پژوهش میدانی، مکتوب و …؛ ما در حوزه پژوهش در علوم نرم و علوم انسانی با انسداد راهبردی و کاربردی مواجه هستیم یعنی فضای پژوهشی ما به طرح پرسش‌ها و مطالب جدید پاسخ نمی‌دهد و از طرفی پژوهش‌های ما در امور بسیاری کاربرد ندارند.

پژوهش وضعیت جامعه را بهبود می‌بخشد

وی در پایان سخنانش گفت: پژوهش مطلوب می‌تواند جامعه و سینما را به وضعیت بهتری نزدیک کند و این رابطه منطقی می‌تواند در اصلاح رفتار عمومی جامعه نیز تأثیرگذار باشد.

در ادامه مراسم تجلیل از مهدی رحیمیان، پژوهشگر و محقق حوزه سینما برگزار شد. رحیمیان در سخنانی بیان کرد: پژوهش‌های آکادمیک ما که بیشتر به صنعت سینما نگاه می‌کند، خیلی کاربردی نیستند و ما نمی‌توانیم نتایج عینی آن را در آثار تولیدی مشاهده کنیم. در این پژوهش‌ها رساله و مقالات ما بیشتر بر پایه نظریات و ترجمه‌ها مبتنی هستند. با این سابقه و غنا در سینما ما نیاز داریم که خودمان درباره سینمای بومی نظریه مطرح کنیم.

وی اظهار کرد: پژوهش تولیدکننده علم است اما تاکنون پژوهش‌های ما نتوانسته‌اند به مقولات آموزشی تبدیل شوند. آموزش سینمای ما نیز نیازمند حرف‌های تازه‌ای است.

در ادامه مراسم با پخش ویدئویی یادبود زنده‌یاد اکبر عالمی برگزار شد. در این بخش، حبیب احمدزاده نویسنده و فیلمساز گفت: من شاگرد استاد عالمی بودم و چیزی را از ایشان یاد گرفتم که بسیار مهم است؛ چرا سینمای ما نمی‌تواند روی جهان تأثیر بگذارد؟ به این دلیل که همه ما جشنواره‌زده شده‌ایم و حضور در جشنواره و دریافت جوایز غایت آرزوهای ما شده است. درواقع بیشتر دنبال دیده شدن و نمایش فردی هستیم.

در انتهای مراسم برگزیدگان هفتمین دوره از جایزه پژوهش سال سینما به شرح زیر معرفی شدند:

بخش مقاله

برگزیده: حبیبه علیمردانی

شایسته تجلیل: حمیدرضا دانش ناری و زینب خواجوی فخرداوود، نازنین هنرخواه

بخش طرح‌نامه

برگزیده: مهدی سلطانی کرد فرامرزی

شایسته تجلیل: محمدتقی فیاضی

بخش پژوهش

برگزیده: محمد کمالی‌زاده

شایسته تجلیل: اقبال خالدیان

بخش کتاب

برگزیده: امیر امیری مهریاد

بخش پایان‌نامه

برگزیده: علیرضا خواجه غیاثی

شایسته تجلیل: امیرحسین گشتاسبی راد، آرش گرگین

انتهای پیام