شناسهٔ خبر: 7043007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

در نشست خبری اعلام شد:

تاکید وزیر ارشاد بر استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ رضوی/موافق لغو کنسرت ها نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مخاطب میلیونی شبکه مجازی گفت: فضای مجازی بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ رضوی است که ما هنوز به خوبی از آن استفاده نکرده ایم.

صاحب‌خبر -

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مخاطب میلیونی شبکه مجازی گفت: فضای مجازی بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ رضوی است که ما هنوز به خوبی از آن استفاده نکرده ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، علی جنتی روز شنبه در نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) افزود: یکی از افتخارات ما وجود امام رضا (ع) است که موجب برکات و ثبات کشور شده است.
وی اضافه کرد: ما آنچه از دستاوردهای مادی و معنوی داریم همه از برکات وجود حضرت ثامن الحجج (ع) است.
جنتی با اشاره به این که جشنواره امام رضا (ع) در طول سال در ایران و خارج از کشور برگزار می شود، اظهار کرد: دهه کرامت به عنوان مرکز ثقل جشنواره شناخته شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به دستاوردهای جشنواره در طول 12 دوره برگزاری آن اشاره کرد و گفت: تاسیس بنیاد امام رضا (ع) و نهادسازی از جمله مهم ترین این دستاوردها است.
وی تاکید کرد: امروز دیگر جشنواره امام رضا (ع) متکی به افراد نیست، چرا که نهادها خود به صورت منظم جشنواره را برگزار می کنند و از طریق رسانه ها نیز جریان سازی مناسبی در این زمینه انجام می پذیرد.
برگزاری جشنواره در 31 استان و 77 کشور از دیگر موضوعاتی بود که جنتی به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود، جشنواره امام رضا (ع) در 718 نقطه جهان برگزار می شود.
جنتی ادامه داد: تلاش شده جشنواره در هر کشور با توجه به مناسبات آن برنامه ریزی شود، یعنی در کشورهایی که مسلمانان کمتری دارند با در کشوری مثل اندونزی که اکثریت آن مسلمان هستند، کاملا متفاوت برگزار می شود.
خارج شدن جشنواره از حالت دولتی به خصوصی از دیگر محورهای سخنان جنتی بود که درباره آن توضیح داد: سعی کرده ایم جشنواره امام رضا(ع) بیش از پیش به صورت مردمی برگزار شود و در حال حاضر نیز نیمی از این جشنواره توسط تشکل های مردمی مدیریت می شود.
وی اظهار کرد: برنامه های متنوع سینمایی، موسیقی، رسانه ای، پژوهشی و ... در جشنواره برگزار می شود که تمامی این حوزه ها دستاوردهای بسیاری را در طول این 12 دوره داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تولید بیش از 6 هزار اثر کودک و نوجوان ، 7 هزار و 600 اثر هنری ، بیش از 650 اثر سینمایی مستند و غیرمستند از جمله محصولات فرهنگی است که به همت جشنواره امام رضا (ع) در طول دوره های برگزاری آن تولید شده است.
وی اضافه کرد: تالیف 400 عنوان کتاب درباره فرهنگ رضوی که 60 عنوان آن توسط خود بنیاد امام رضا(ع) به چاپ رسیده، از دیگر دستاوردهای این جشنواره است که می توان به آن اشاره کرد.

موافق لغو کنسرت ها نیستیم

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه 9 کنسرت از ابتدای سال تا به حال لغو شده که ما موافق آن نیستیم، گفت: در دادن مجوز ها اصول شرعی و حساسیت های عرفی را رعایت می کنیم تا کمتر مشکل ساز شود.

علی جنتی در جمع خبرنگاران درباره سوالی مبنی بر لغو کنسرت ها توسط نیروی انتظامی گفت: تمام کنسرت ها توسط نیروی انتظامی لغو نشده بلکه ائمه جمعه شهرستان ها و عناصری که دارای احساسات مذهبی بوده اند جلوی کنسرت ها را گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه برخی کنسرت ها نیز توسط قوه قضائیه لغو شده است، گفت: در برخی محل ها مثل کنسرت اخیر در وزارت کشور قوه قضائیه اجرای آن را ممنوع کرده بود که رفع ممنوعیت شد و کنسرت نیز برگزار خواهد شد.
وی در ادامه و در پاسخ به ایرنا درباره جداسازی جشنواره کودک و نوجوان به صورت مجزا و دوسالانه گفت: حوزه سینما در وزارت ارشاد به صورت مستقل اتاق فکر دارد و یکی از موضوعاتی که آنها مطرح کردند درباره جداسازی بخش کودک از نوجوان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود.
وی با اشاره به اینکه ابتدا خود بنده با این موضوع مخالف بودم، افزود: اما مسئولان سینمایی به نتیجه جداسازی رسیده بودند و استدلال های خود را نیز داشتند که فیلم کودک مخصوص 3 تا 7 سال و نوجوان بین سنین 12 تا 17 سال محسوب می شود و نمی توان آنها را با هم داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قطعا جذابیت هایی که یک فیلم برای کودک تا 7 سال دارد برای نوجوان 17 ساله ندارد به همین دلیل تصمیم بر این شد جشنواره از هم جدا و به صورت دوسالانه برگزار شود.

جشنواره هایی برای کودک
جنتی اظهار داشت: با توجه به تولید آثارمحدود در دو حوزه فیلم کودک و نوجوان به پیشنهاد خود بنده قرار شد جشنواره هایی به صورت دوسالانه برگزار شود و فیلم کودک سال آینده در اصفهان و فیلم نوجوان امسال در همدان برگزار خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر با دو دبیر مجزا در بخش بین الملل و سینمای ایران گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم و باید رییس سازمان سینمایی در این زمینه پاسخ گو باشند اما درباره جدا شدن بخش بین الملل از سینمای ملی ایران نظر های موافق و مخالفی وجود داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال تجربه خوبی بود که به صورت جداگانه بخش بین الملل در اردیبهشت برگزار شد و بازار فیلم ایران توانست به آنچه مد نظرش بود تا حدودی برسد.

آخرین وضعیت لایحه رسانه
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تدوین لایحه جامع رسانه های گفت: چند ماهی است توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و کارگروهی که در همین رابطه تشکیل شده لایحه ای تدوین کرده ایم . بنده نیز در چندین جلسه این کارگروه حضور داشته ام.
وی با اشاره به اینکه تلاش صورت گرفته باعث شده تا لایحه ای پخته تدوین شود افزود: تلاش کرده ایم این لایحه فاقد مشکلاتی که قانون فعلی مطبوعات دارد، باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قرار است از خود اصحاب رسانه هم در مورد آن نظرخواهی شود و تعدادی از کارشناسان و نخبگان این حوزه دعوت شوند تا اگر اشکالاتی دارد، برطرف شود.
جنتی در پاسخ به این سئوال که آیا صحت دارد مجازات حبس برای روزنامه نگاران در قانون جدید حذف شده است؟ گفت: ما در گذشته قانون مطبوعات را داشتیم که در مواردی از جمله بحث نحوه رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی، اشکالاتی داشت که یکی از آنها هم این موضوع مجازات حبس برای روزنامه نگاران متخلف بود.
وی اظهار داشت: در قانون جدید این مساله به جزاهای نقدی تبدیل شده و متناسب با جرم صورت گرفته، این مجازات ها به صورت پلکانی تغییر می یابند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همچنین در لایحه جدید، توقیف یک نشریه، آخرین مرحله برخورد با تخلفات آن نشریه تعیین شده است و بنابراین گذاشته شده است که هیچ نشریه ای قبل از آنکه مجازات های قبلی به جز توقیف در مورد آن اعمال نشده است، توقیف نشود.
جنتی همچنین رد پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نهادهایی که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملاک قرار نمی دهند و یا به افرادی اجازه کار می دهند که از نظر وزارت ارشاد مجاز نیستند، گفت: متاسفانه مواردی از این دست زیاد بوده و تذکرات هم داده شده است که به طور مشخص می توان به اجرای یک خواننده زیرزمینی بر یکی از ناوهای جنگی اشاره کرد.
وی ادامه داد: وقتی مجوز اجرای برنامه هنری از سوی وزارت ارشاد به برخی ها داده نمی شود، سایر نهادها باید به این امر احترام بگذارند. افرادی از این دست وقتی مجوز اجرای برنامه ندارند در هیچ کجا نمی توانند برنامه هنری اجرا کنند و حتما می دانیم ناوهای موجود در خلیج فارس نیز جزئی از قلمرو جغرافیایی ایران به حساب می آید.

سرنوشت فیلم رستاخیز
جنتی همچنین در جواب به سوال خبرنگاران مبنی بر سرنوشت فیلم رستاخیز نیز گفت: در مورد فیلم رستاخیز و سایر محصولات فرهنگی ملاک ما فتوای مقام معظم رهبری است.
وی افزود: حتی درمورد تک خوانی خانوم ها ما بحث کردیم که ملاک ما نظر رهبر معظم انقلاب است اما در عین حال رهبر معظم انقلاب به رعایت فتوای سایر مراجع نیز تاکید داشتند و خود ایشان نیز در بسیاری از مسائل تاکید می کنند رعایت شئون سایر مراجع و دیدگاه های آنها مورد توجه قرار گیرد.

تک خوانی خانم ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد تک خوانی خانم ها نیز با وجود جوسازی هایی که کردند و ما را به مجلس کشاندند ما ابداً یک مورد هم مجوز تک خوانی ندادیم با اینکه از نظر فتوای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مراجع هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت.
جنتی گفت: فیلم رستاخیز نیز از ابتدای نوشته شدن فیلمنامه مورد تایید مراجع صاحب نام بوده است و رهبری هم درباره چهره حضرت ابوالفضل (ع) و علی اکبر (ع) فتوا دارند که نشان دادن چهر ه آنها مشکلی ندارد اما در این مورد هم ما به نظر دیگر مراجع را محترم قرار دادیم.
وی ادامه داد: بنابراین راه حل میانه ای فعلا برگزیده ایم و به خود کارگردان نیز اعلام کرده ایم که با هاله ای از نور چهره حضرت ابوالفضل و علی اکبر را نشان دهند و فیلم را اکران کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه صدا و سیما از جمله ارگان هایی است که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره می شود، بیان کرد: در سریال مختارنامه فصلی وجود داشت که به رشادت های حضرت عباس در واقعه عاشورا پرداخته بود، اما گروه تولید و کارگردان این موضوع را درک کردند که حفظ شان مراجع تقلید مهم و از نظر رهبری در اولویت است بنابراین این بخش را از سریال حذف کردند.

موضوع دستگاه گنج یاب
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت ارشاد درباره دستگاه گنج یاب چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: این موضوع را برای اولین بار است که می شنوم.
جنتی خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: کجا این مورد تبلیغ شده به ما نشان دهید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت این موضوع را باید از سازمان میراث فرهنگی سوال کنید به حوزه وزارت ارشاد مربوط نمی شود.

قانع نشدن نمایند مجلس از توضیح وزیر
در ادامه خبرنگاری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضورش در کمیسیون فرهنگی در تاریخ 19 مرداد ماه جاری پرسید. این خبرنگار گفت:شایعه ای وجود دارد که کمیسیون فرهنگی برای اکران فیلم قصه ها به وزارت ارشاد اخطار داده آیا صحت دارد؟
گفت: کمیسیون ها به کسی اخطار نمی دهند بلکه معمولا نماینده سوال کننده سوالش را در کمیسیون مربوطه مطرح می کند. در آنجا وزیر پاسخ می دهد اگر سوال کننده بگوید قانع شدم مشکلی وجود ندارد لذا سوال از دستور کار خارج می شود ولی اگر قانع نشد این سوال به هیات رئیسه مجلس ارجاع می شود و آنها نیز سوال را به صحن علنی می برند.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد که نماینده سوال کننده از پاسخ های ما قانع نشد قرار شد سوال در صحن علنی مطرح و ما آنجا پاسخ دهیم.

عدم تمدید بیمه هنرمندان از اردیبهشت ماه
وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به اینکه بیمه عده ای از هنرمندان از اردیبشهت ماه 94 به بعد تمدید نشده، اظهار داشت: عدم تمدید بیمه احتمالا به دلیل این بوده که آن طرف هنرمنده نبوده است.
جنتی یادآور شد که در صندوق حمایت از هنرمندان حدود 60 هزار عضو داشتیم که بعد از پالایش و بررسی سوابق افراد این رقم به 23 هزار نفر رسید.
به گفته وی مشخص شد که عده ای از آنها هنرمند، نویسنده، خبرنگار، روزنامه نگار و... نبودند وگرنه بیمه تمامی واجدان شرایط تمدید شده و بیمه تکمیلی هم برای آنها در نظر گرفته شد.

رد شکایت علیه روزنامه وطن امروز
جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت وزارت ارشاد از روزنامه وطن امروز با رد این موضوع تاکید کرد: ما هیچ شکایتی علیه هیچ روزنامه ای نداشته ایم و خود دولت نیز سیاستش این نیست که از رسانه ها شکایت کند.
وی افزود: در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم نیز خود شخص رییس جمهور به معاون مطبوعاتی دستور داد که اگر شکایتی هم از مطبوعات از قبل شده است پس گرفته شود.

مسئولان از مصاحبه با BBC منع شده اند
جنتی درباره تحت نظر بودن فعالیت BBC در ایران نیز گفت: فعالیت تمامی رسانه های خارجی در ایران تحت نظارت وزارت ارشاد و سایر دستگاه های ذیربط است و این موضوع جدیدی نیست اما نمی دانم چرا برخی رسانه ها اینقدر به این موضوع دامن می زنند.
وی ادامه داد: ما الان دو دهه است که از شبکه های معروف دنیا دعوت می کنیم تا در مراسم مختلف مثل 22 بهمن، کنفرانس های مطبوعاتی رییس جمهور یا 14 خرداد، روز رحلت امام خمینی (ره) و یا سایر مناسب های مهم حضور یابند که شبکه BBC WORLD نیز دعوت شده و این بار اول نیست که در ایران فعالیت می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه از BBC فارسی برای حضور درایران دعوت نشده است، اظهار داشت: حتی مسئولان نظام نیز از مصاحبه با آن منع شده اند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه سیاست ما این نیست که به خاطر گذشته یک نفر، تا ابد او از فعالیت محروم شود لذا باید دید که او در ایران چگونه فعالیت خواهد کرد.
جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص پخش فیلم قمه زنی بخاطر اعتراض به اکران فیلم رستاخیز، گفت: این فیلم در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد که معلوم نیست که به چه زمانی و در چه موقعیتی فیلمبرداری شده و آیا اصلا یک چیزی اینگونه بوده یا نه باید این مورد بررسی شود تا به آن پاسخ داده شود.

نظر شما