سازمان هواشناسی افزایش غبار محلی، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروههای حساس تا ناسالم و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک در بعضی ساعتها، کاهش کیفیت هوا در حد بسیار ناسالم به ویژه در ساعتهای عصر و شب تا ابتدای روز بعد در مناطق پرتردد مرکزی و جنوبی را برای ۲ روز پیش رو پیشبینی کرده است.
رییس مرکز عملیات اضطراری(EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ارائه توصیههایی به شهروندان گفته است: تمام گروهها در طول زمان هشدار از تردد غیر ضرور خودداری کنند. همچنین استفاده از ماسک بهداشتی برای ترددهای ضروری به ویژه در مناطق پر تردد شهری، پرهیز از فعالیتهای فیزیکی سنگین و طولانی مدت و پرهیز از فعالیتهای ورزشی در فضای باز نیز توصیه میشود.
عصر امروز هم کمیته اضطرار در استانداری تهران تشکیل شد.مانند همیشه اولین تصمیم این کمیته تعطیلی و مجازی شدن مدارس ابتدایی بود. اما چه زمانی این کمیته تشکیل جلسه می دهد؟محمد صائبی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران به «شبکه شرق» می گوید: جلسات اضطرار آلودگی هوا زمانی تشکیل میشود که از ۲۴ ساعت قبل، هشدار زرد یا نارنجی توسط هواشناسی صادر و یا اخطار توسط دانشگاه علوم پزشکی اعلام شود که در این صورت بعد از ۱۲ ساعت جلسه اضطرار تشکیل میشود، لذا تصمیم برگزاری فقط و منحصراً در اختیار استانداری نیست.
او در خصوص این که چه کسانی برای تعطیلی تهران تصمیم می گیرند هم توضیح داد: بر اساس قانون کارگروه اضطرار آلودگی هوا متشکل از استاندار ودر صورت عدم حضور وی معاون عمرانی استاندار به عنوان رییس کارگروهاست.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان دبیری کارگروه را بر عهده دارد.
صائمی اضافه کرد: مدیرکل هواشناسی استان،معاون بهداشتی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استان به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ،مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ،مدیرکل بحران استانداریو شهردار مرکز استان و شهردار شهرهای ذی ربط حسب مورد از دیگر اعضای این کار گروه هستند.البته در مواقع لزوم به تشخیص استاندار نمایندگان سایر دستگاههای ذیربط و بخشهای غیر دولتی مرتبط بدون حق رای به کارگروه دعوت می شوند.
منشا آلودگی هوای تهران چیست و با تعطیلی و مجازی کردن مدارس آلاینده های تهران کم می شود؟ فاطمه کریمی ،سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران علت آلودگی هوای این روزها تهران را به پایداری جوی و عدم وزش باد می داند و می گوید: شرایط حاکم تحت تاثیر ترافیک شهر تهران و منابع متعدد دیگر تشدید می شود.
ناصرامانی هم معتقد است: حداقل 60 درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از وسایل نقلیه متحرک (خودرو و موتورسیکلت) است که 50درصد آن فرسوده هستند. او گفته نهتنها اسقاط خودروهای فرسوده را رها کردیم ، بلکه راه ورود خودروهای بیکیفیت تولید داخل را هم مسدود نکردیم و ترافیک و آلودگی افزایش داشته است.
مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران هم تاکید دارد: شیوه ای که در موضوع حل مسئله آلودگی هوای تهران در پیش گرفتیم، کارآمد نیست و این مسئله نهتنها با این روشها و قانونگذاریها حل نمی شود بلکه روزبهروز به چالشها و مشکلات اضافه می کند . جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره علت آلودگی هوا هم به تحقیقات شهرداری تهران در سال 96اشاره می کند و می گوید: 83درصد منابع تولید گازهای آلاینده از منابع متحرک است. در بحث ذرات معلق نیز 61درصد مربوط به خودروهاست و برای کنترل آلودگیها باید آلودگیهای متحرک رو کنترل کرد. او تاکید دارد که موتورسیکلتها در آلودگی هوا نقش زیادی دارند .با وجود آن که پلیس می گوید در روزهایی که مدارس و ادارات تعطیل است خیابان ها خلوت می شود و این در کاهش آلودگی تاثیر گذار است اما تنها در روزهایی آسمان خاکستری تهران آبی شده که باد به داد تهرانی ها رسیده است.