به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، B-۵۲ یک بمبافکن بسیار قدیمی است. در سال ۱۹۵۲ معرفی شد و برای عملیاتی نگه داشتن آن برای این مدت طولانی، باید هر از چند گاهی تلاشهای جدی برای مدرن سازی انجام میشد. البته هیچ کدام از آن تلاشها به اندازه ارتقای موتور آن تماشایی نیست.
هیولای عظیم در آسمان در حال حاضر با هشت موتور پرت اند ویتنی کار میکند که در تمام این مدت به خوبی نیازهای آن را برآورده کردهاند. اما نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) قصد دارد تا استراتوفورترس را حداقل برای سه دهه دیگر در آسمان نگه دارد (در واقع B-۵۲ را به اولین و تنها هواپیمایی تبدیل میکند که ۱۰۰ سال پس از ساخت اولیه هنوز عملیاتی میشود) و این مستلزم سختافزار کاملا جدیدی است.
این سخت افزار کاملاً جدید F۱۳۰ نامیده میشود و کار غول هوانوردی رولزرویس و بخشی از خانواده موتورهای BR است که بیش از ۱۲ سال است که با موفقیت زیادی در خدمت صنعت هواپیمایی است.
با این حال، برای استفاده از این سختافزار جدید در این هواپیمای نظامی، تغییراتی لازم بود، تغییراتی که به دو سال طولانی آزمایش نیاز داشت که در مکانهای مختلف در سراسر ایالات متحده، از جمله در ایندیاناپولیس و در مرکز فضایی استنیس ناسا انجام شد.
آزمایشها، حالا به آخر خط رسیده است، این بدان معناست که رولزرویس اکنون میتواند توسعه، آزمایش و تولید نهایی موتورهای مخصوص نظامی را آغاز کند.
این شرکت در فوریه ۲۰۲۵ وارد مرحله بعدی در آزمایشهای خود خواهد شد، زمانی که آزمایش ارتفاع را در مجتمع توسعه مهندسی آرنولد USAF در تولاما، تنسی آغاز خواهد کرد. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، خطوط تولید در بزرگترین کارخانه رولزرویس در آمریکا در ایندیاناپولیس شروع به کار خواهند کرد.
گفتنی است که عملکرد کلی B-۵۲ در نتیجه تعویض موتور تغییر نخواهد کرد.
منبع: autoevolution
۲۲۷۲۲۷