به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مشارکت حضوری شهرداران در پروژههای محلی نقشی حیاتی در تقویت مشارکت جامعه، بهبود ارتباطات و تضمین حکمرانی مؤثر دارد. هنگامی که شهرداران بهصورت شخصی در پروژهها مشارکت میکنند، نهتنها ارتباط خود را با جامعه تقویت میکنند، بلکه پاسخگویی، مشارکت شهروندی، تشکیل شبکههای همکاری و پروژههای تأثیرگذار را نیز ارتقا میدهند. این اقدامات بهطور قابلتوجهی به سلامت و پویایی کلی شهر و شهرداری کمک میکند.
تقویت ارتباطات جامعه
حضور شخصی شهرداران در سطح جامعه این امکان را فراهم میکند تا با ساکنان ارتباط برقرار کنند و اعتماد و شفافیت را در جامعه ارتقا دهند. هنگامی که شهرداران در جامعه حضور پیدا میکنند نشان میدهند که برای نظرات شهروندان ارزش قائل هستند و برای رسیدگی به نگرانیهای جامعه مصمم هستند. بهعنوان مثال، ابتکاراتی همچون «شهرداریهای در حال حرکت» که در آن شهرداران همراه با ساکنان دوچرخهسواری میکنند، در ایجاد گفتوگوهای مؤثر در مورد مسائل و راهحلهای محلی موفق بودهاند.
افزایش پاسخگویی
شهرداران چهره عمومی شهرداریهای خود هستند و نقش حیاتی در تضمین همسویی اقدامات دولت با نیازهای جامعه دارند. آنها میتوانند با حضور در رویدادها و جلسات محلی، بازخورد مستقیم از شهروندان دریافت کنند که برای شیوههای مدیریت پاسخگو، امری ضروری است. این ارتباط دوطرفه به شهروندان کمک میکند تا احساس شنیده شدن و ارزشمندی داشته باشند و نگران بی توجهی به نیازها و مشکلاتشان نباشند.
ترویج مشارکت شهروندی
مشارکت فعال شهرداران، اعضای جامعه را نیز به مشارکت شهروندی بیشتر تشویق میکند. وقتی مدیران جامعه بهصورت حضوری از پروژههای محلی حمایت میکنند، شهروندان را نیز برای مشارکت ترغیب میکند. بهعنوان مثال، ابتکاراتی که شامل همکاری بین شهرداران و سازمانهای محلی باشد، میتواند اعضای جامعه را برای مشارکت در برنامههای مختلف بسیج کند و زندگی شهروندی را ارتقا دهد.
نمایندگی
شهرداران بهعنوان نمایندگان اصلی شهرهای خود عمل میکنند و تعاملات حضوری به آنها امکان میدهد تا بهطور مؤثر منافع متنوع جامعه را نمایندگی کنند. آنها میتوانند با حضور در رویدادها، جلسات شهری و گردهماییهای غیررسمی محلی، با گروههای مختلف جامعه ارتباط برقرار کنند و به آنها این اطمینان را بدهند که صدایشان در فرایندهای تصمیمگیری شنیده میشود.
ایجاد شبکههای همکاری
شهرداران میتوانند از حضور خود برای ایجاد شبکهای از ذینفعان محلی از جمله کسبوکارها، مدارس و سازمانهای غیرانتفاعی استفاده کنند. این همکاری برای رسیدگی به مسائل پیچیده همچون توسعه اقتصادی و خدمات اجتماعی بسیار مهم است. ایجاد همکاری با این گروهها بهصورت حضوری، میتواند مشارکتهایی ایجاد کند که به راهحلهای نوآورانه برای چالشهای جامعه منجر شود.
ایجاد پروژههای میراثی
مشارکت مستقیم در پروژههای محلی به شهرداران امکان میدهد تا از ابتکاراتی حمایت کنند که بخشی از میراث و دستاوردهای دوران خدمت آنها خواهد شد. این حضور فعال در پروژهها، موجب میشود که آنها حس مالکیت و دلبستگی بیشتری به پروژهها پیدا کنند و تلاش بیشتری برای موفقیتشان انجام دهند. درگیری مستقیم با جامعه در پروژههای مهم نهتنها موجب افزایش حضور آنها میشود، بلکه به تضمین اینکه این پروژهها پاسخگوی نیازهای واقعی ساکنان باشد و به منافع بلندمدت جامعه منجر شود نیز کمک میکند.
نقش حیاتی شهرداران در توسعه شهرهای محروم
شهرداران نقش حیاتی در توسعه شهری ایفا میکنند، بهویژه در مناطق محروم که حضور و مشارکت آنها میتواند تأثیر چشمگیری بر موفقیت پروژههای شهری داشته باشد. در ادامه به دلایل کلیدی اشاره میشود که بیان میکند چرا شهرداران باید بهطور فیزیکی در این جوامع حضور داشته باشند.
درک نیازهای محلی
مشارکت مستقیم: شهرداران که به مناطق محروم سر میزنند میتوانند بهطور مستقیم با ساکنان تعامل برقرار کنند و درک اولیهای از چالشها و نیازهای آنها به دست آورند. این تعامل چهرهبهچهره به ایجاد اعتماد در جامعه کمک میکند و درک دقیقتری از مسائل محلی را فراهم میکند که ممکن است از طریق گزارشها یا دادهها به دست نیاید.
ایجاد روابط: حضور شهرداران به آنها در ایجاد روابط با مدیران و سازمانهای جامعه کمک میکند. این ارتباطات برای تشویق همکاری و اطمینان از همسویی پروژههای شهری با اولویتها و آرمانهای جامعه حیاتی است.
ترویج توسعه فراگیر
گسترش سرمایهگذاری: بسیاری از مناطق محروم با کمبود یا نبود سرمایهگذاری مناسب روبهرو هستند. شهردارانی که به این مناطق اولویت میدهند و بر بهبود شرایط آنها تمرکز میکنند، میتوانند نقش مهمی در جذب منابع و سرمایهگذاریهای ضروری برای این مناطق ایفا کنند. حضور آنها به ساکنان اطمینان میدهد که نگرانیها و مشکلات آنها جدی گرفته میشود و در برنامهریزیها مورد توجه قرار دارد. این امر موجب افزایش احساس تعلق و مالکیت شهروندان نسبت به محیط زندگی خود میشود.
توانمندسازی ساکنان محلی: شهرداران میتوانند با شرکت دادن ساکنان محلی در فرایندهای تصمیمگیری، حکمرانی مشارکتی را تسهیل کنند. این رویکرد نهتنها به توانمندسازی جوامع منجر میشود، بلکه به نتایج توسعه شهری مؤثرتر و پایدارتری نیز میانجامد.
افزایش پاسخگویی
دیده شدن و پاسخگویی: هنگامی که شهرداران بهصورت حضوری در مناطق محروم فعالیت میکنند، پاسخگویی در قبال پروژههای شهری را افزایش میدهند. ساکنان میتوانند آنها را در قبال وعدههایی که دادهاند مسئول بدانند و اطمینان حاصل کنند که ابتکارات بهطور مؤثر و شفاف اجرا میشود.
پایش پیشرفت: بازدیدهای منظم به شهرداران امکان میدهد تا به پایش پیشرفت پروژههای در حال انجام بپردازند، مسائل بالقوه را بهموقع شناسایی کنند و بر اساس بازخورد جامعه بازبینیهای لازم را انجام دهند. این رویکرد پیشگیرانه به نتایج بهتر پروژه و افزایش رضایت ساکنان منجر میشود.
ایجاد فرصتهای اقتصادی
ایجاد ائتلافهای بین محلهای: شهرداران موفق ائتلافهایی بین محلههای ثروتمندتر و محلههای در حال رشد ایجاد میکنند و از منابع و امکانات موجود در مناطق رشدیافته برای حمایت و توسعه جوامع کمبرخوردار استفاده میکنند. این استراتژی بهویژه هنگامی که شهرداران بهطور فعال در میدان حضور دارند، میتواند بسیار مؤثر باشد.
جذب سرمایهگذاری: حضور فعال شهردار در مناطق محروم میتواند با نمایش پتانسیل و فرصتهای این مناطق، به جذب سرمایهگذاری کمک کند. نشان دادن تعهد و توجه ویژه شهردار به این مناطق میتواند کسبوکارها را برای سرمایهگذاری ترغیب کند و موجب ایجاد شغل و رونق اقتصادهای محلی شود.
بهطور کلی میتوان گفت که حضور فیزیکی شهرداران در مناطق محروم برای درک نیازهای محلی، ترویج توسعه فراگیر، افزایش پاسخگویی و ایجاد فرصتهای اقتصادی ضروری است. شهرداران میتوانند با مشارکت مستقیم با ساکنان و مدیران جامعه، اطمینان حاصل کنند که پروژههای شهری نهتنها بهخوبی طراحی شدهاند، بلکه به نیازهای افرادی که قرار است به آنها خدمت کنند نیز بهطور مؤثر پاسخ میدهند. هنگامی که شهروندان شهردار خود را بهصورت حضوری ببینند اعتماد بیشتری به پاسخگویی و شفافیت در حکمرانی محلی پیدا میکنند.
شهردارهای برجسته در سطح جهانی
چندین شهردار در سراسر جهان بهدلیل مشارکت فعال و مستقیم خود با شهروندان مشهور شدهاند. این مدیران محلی توانستهاند با ایجاد ارتباط نزدیکتر با جامعه، زمینه مشارکت شهروندی را در فرایندهای برنامهریزی و تصمیمگیری فراهم کنند که در ادامه چند نمونه برجسته از این شهرداران معرفی میشوند.
پارک وونسون، سئول | کره جنوبی
پارک وونسون، شهردار سابق سئول، بهدلیل رویکرد نوآورانه خود به مشارکت شهروندان شناخته شده است. او طرح «شهروند شهردار است» را معرفی کرد و سیاستهای ریشهای را ترویج داد که گفتوگوی دوسویه بین شهرداری و ساکنان را تسهیل میکردند. از جمله ابتکارات او امکان حضور شهروندان بهعنوان «شهردار برای یک روز» بود که به آنها بینشی درباره عملیات شهری میداد. وونسون همچنین «دفتر شهردار سیار» را اجرا کرد که دفتر شهرداری را به مناطق مختلف منتقل میکرد تا بهصورت مستقیم به مسائل محلی رسیدگی کند و از این رویکرد عملی برای حل نگرانیهای جامعه استفاده کرد.
یان دوبور، دن هلدر | هلند
یان دوبور شهردار شهر دن هلدر برنامهای به نام «ناهار با شهردار» را اجرا کرد که در آن ساکنان میتوانستند حین ناهار، در گفتوگوهای دوستانه و غیررسمی با او شرکت کنند. این ابتکار به ایجاد جو آرام و صمیمانهتری در تعاملات کمک کرد و منجر به ایجاد ارتباط عمیقتر و نزدیکتری بین شهردار و ساکنان محلی شد. برنامه ناهار با شهردار استاندارد جدیدی برای مشارکت مستقیم شهردار و مشارکت مردمی در حکمرانی محلی ایجاد کرد.
لیبی شاف، اوکلند| کالیفرنیا
شهردار اوکلند، لیبی شاف، با اجرای برنامه «شهردار سیار» موفق شده است تا ارتباط مستقیم و پاسخگویی مدیریت شهری را به سطح محلهها گسترش دهد. این برنامه، خدمات و امکانات شهری را بهطور مستقیم به محلههای مختلف اوکلند منتقل میکند. این امر به ساکنان این مناطق فرصت میدهد تا بهراحتی به این خدمات دسترسی داشته باشند و نیازهای خود را مطرح کنند. لیبی شاف با برگزاری جلسات گروهی و گفتوگوهای غیررسمی در کافهها و دیگر فضاهای اجتماعی در محلهها به ایجاد ارتباط مستقیم با ساکنان پرداخته است. محیط غیررسمی و نزدیک به جامعه محلی به ساکنان کمک میکند تا بهراحتی با شهردار تعامل برقرار کنند و نگرانیها و پیشنهادات خود را مطرح کنند.
ریکاردو ریو، براگا | پرتغال
شهردار براگا، ریکاردو ریو، بهدلیل تأکید بر همکاری و گفتوگو با شهروندان مشهور شده است. او حامی توسعه شهری پایدار است و بهطور فعال جامعه را در فرایندهای تصمیمگیری دخیل میکند تا اطمینان حاصل کند که نیازهای واقعی ساکنان محلی، آینده شهر را شکل میدهند.
ژوزه مانوئل ریبیرو، والونگو |پرتغال
ژوزه مانوئل ریبیرو، شهردار والونگوی پرتغال، با تمرکز بر حکمرانی فراگیر و مشارکتی، تلاش میکند تا ارزشهای شهروندی فعال و دموکراتیک را در جامعه خود تقویت کند. رویکرد مدیریت او بر این اصل استوار است که همه اعضای جامعه باید فرصتهایی برای مشارکت در فرایندهای تصمیمگیری محلی داشته باشند. ریبیرو معتقد است که مشارکت گسترده شهروندان در امور شهری به تحقق حکمرانی فراگیر و پاسخگو منجر خواهد شد.
این شهرداران نمونههایی موفق از مشارکت شهروندی مؤثر هستند که با ایجاد پلتفرمهایی برای ارتباط مستقیم با شهروندان، شفافیت را افزایش میدهند و احساس مالکیت جامعه در حکمرانی محلی را تقویت میکنند.