شناسهٔ خبر: 70421012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

راهکارهای کاهش وابستگی به خودروی شخصی بدون افزایش قیمت بنزین

صاحب‌خبر -

تنها راه برای جلوگیری از مصرف بی رویه و رو به تزاید بنزین، کاهش وابستگی به خودروهای شخصی می باشد.

راهکارهای کاهش وابستگی به خودروی شخصی بدون افزایش قیمت بنزین
تین نیوز |

سید حسین میرافضلی:  به دلیل توطئه یا بی تدبیری در جلوگیری از افزایش سهم راه آهن در حمل بار و مسافر و همچنین عدم تامین هواپیماهای مسافری مورد نیاز و عدم تامین اتوبوس های مورد نیاز،   سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر به شدت کاهش و خودروهای شخصی محور جابجایی  مسافران در ایران  شده اند. به این ترتیب وابستگی و چسبندگی به خودروهای شخصی به شدت افزایش یافته است.

تنها راه برای جلوگیری از مصرف بی رویه و رو به تزاید بنزین، کاهش وابستگی به خودروهای شخصی می باشد و راه آن افزایش کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی و اجرای تمهیدات زیر است.  باید با تامین ناوگان ریلی و اتوبوسی و همچنین توسعه زیرساختهای ریلی و هوایی،  سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران درون شهری و بین استانی به 70درصد برسد. دولت و شهرداری ها می بایست تمامی همت خود را جهت تامین ناوگان مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی به کار بندند تا هر چه سریعتر ناوگان مورد نیاز تامین و وارد چرخه حمل و نقل عمومی کشور شوند.

راهکاری زیر منجر به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی می گردد:

1 - انجام کلیه اقدامات لازم جهت افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسرهای پر تردد از جمله خط آهن تهران - اصفهاند- شیراز و خط آهن تهران - اهواز و خط آهن تهران - تبریز و تهران - رشت به متوسط 100 کیلومتر در ساعت 

2 - تامین واگن های مورد نیاز مترو تهران و سایر خطوط متروی کشور از طریق خرید و اجاره

3 - افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی و رساندن سهم جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی به 100 میلیون مسافر در سال

4 - تامین سریع اتوبوس های مورد نیاز تهران و همه شهرهای کشور با محوریت بخش خصوصی با ایجاد جذابیت ها و اطمینان بخشی های لازم برای سرمایه گذاران 

5 -محدودیت تردد خودرو های تک سرنشین در محدوده تهران و سایر کلان شهرها

6-  محدودیت ورود خودروهای شاسی بلند  و پر مصرف داخل محدوده شهرها 

7 - محدودیت اختصاص پلاک به برخی خودروها در شهرهای بزرگ

8 - محدودیت ورود خودرو پلاک شهرستان به تهران و کلان شهرها

9 - استفاده از ظرفیت های بسیاربالای خودرو های اینترنتی جهت حمل مسافر انبوه و فعال نمودن امکان انتخاب سفرهای اشتراکی در نرم افزار این شرکتها پس از انجام محدودیت های ذکر شده

10 - اجبار کلیه مراکز با کارکنان بیش از 100نفر به اختصاص سرویس ایاب و ذهاب بصورت مستقل یا با مشارکت سایر شرکتهای پیرامون، بخشنامه لازم جهت تحقق این طرح می بایست هر چه سریعتر ابلاغ گردد. 

11 - انجام تمهیدات لازم جهت دور کار نمودن نیمی از کارکنان تحت مدیریت دولت با اعمال نظارت های لازم و گزارش گیری های مستمر 

دولت صدها هزار نیروی مازاد دارد بهره وری نیز در بین کارکنان دولت پائین است با دورکاری و نظارت مستمر در عملکرد نیروهای دور کار و گزارش گیری های مستمر بهره وری نیروهای دورکار حداقل 20 درصد بالاتر از نیروهای حاضر در ادارات دولتی می باشد. 

12 - افزایش امکان آموزش بصورت مجازی و تشویق این عمل در کلان شهرها

با ایجاد سازو کارهای لازم می توان آموزش مجازی را با کیفیت و بهره وری مناسب اجرایی نموده و از تجربیات موفق جهانی نهایت بهره برداری بعمل آید

13 - تشویق سازمان ها و شرکتها و نهادها و ... به استقرار در مکان های نزدیک ایستگاه های مترو

برخی شهرهای جهان در مسیر مترو توسعه یافته اند یعنی ساخت و سازها در مسیر مترو بوده و بدین سبب از سیستم حمل و نقل روان تری برخوردار می باشند. لذا جهت کاهش ترافیک و افزایش حمل و نقل عمومی می بایست امکانات شهری در مسیرهای مترو توسعه یابند. 

14 –شناور سازی ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی تحت مدیریت دولت می تواند منجر به کاهش ترافیک شود. 

15- اختصاص سهمیه بنزین به شخصی بجای خودرو

ممکن است کسی چند خودرو داشته باشد حق او نیست که چند کارت سوخت نیز در اختیار داشته باشد کارت سوخت می بایست به شماره ملی  سرپرست خانواده تعلق گیرد. 

16 - اجبار کلیه ادارات و بانکها جهت افزایش ارائه خدمات غیر حضوری با استفاده از تجربیات موفق جهانی و روش های موفق نظارتی تجربه شده در جهان

بانکها و ادارات در کشورهای پیشرفته بعضا تا 80درصد خدمات خود را بصورت غیر حضوری ارائه می نمایند امضای الکترونیکی مطمئن نهادینه شده و کمتر خدمتی است که نیاز به حضور مردم در ادارات را طلب نماید.

17 - ایجاد مشوق های لازم جهت توزیع مناسب مراکز درمانی، آموزشی و بازار های مختلف  و  مراکز تفریحی به مناطق مختلف شهر بگونه ای که نیاز به حضور در مرکز شهرهای بزرگ به حداقل ممکن برسد.

18 - ایجاد خطوط مخصوص تردد موتور سیکلت ها و همچنین حمایت از افزایش نقش موتور سیکلت ها خصوصا موتور سیکلت های برقی در جابجایی مسافرین درون شهری. 

موتور سیکلت ها با وجود اینکه حدود یک سوم خودروهای سواری فضای خیابان ها را اشغال می نمایند می توانند 2 مسافر را جابجا نموده و مصرف سوخت آنها نیز حدود نصف خودروهای سواری است حتی داخل شهر مصرف انها کمتر نیز می باشد چرا که کمتر در ترافیک می مانند. 

19 – افزایش محدوده طرح ترافیک در ساعات اوج تردد(6تا 9 صبح) و 15 به بعد

نویسنده:  سید حسین میر افضلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید