شناسهٔ خبر: 70420809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کانال پاناما کجاست و چرا ترامپ به دنبال تصرف آن است؟

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در حالی تهدید به بازگرداندن کنترل کانال پاناما به این کشور کرده که سال‌ها پیش تحت یک توافق کنترل آن را به پاناما واگذار کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پس از متهم کردن پاناما به اعمال تعرفه‌های سنگین به کشتی‌های آمریکایی که از یکی از شلوغ‌ترین آب‌راه‌های جهان عبور می‌کنند، تهدید کرد که کنترل این کانال به آمریکا بازگردد.

وی با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود نوشت: با نیروی دریایی و بازرگانی آمریکا به شیوه‌ای بسیار ناعادلانه و غیرعادلانه رفتار شده است؛ هزینه‌هایی که پاناما دریافت می‌کند، مضحک است.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا سپس طی یک سخنرانی در آریزونا بار دیگر به این موضوع پرداخت.

ترامپ همچنین چین را در ارتباط با این کانال که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند، هدف انتقاد قرار داد.

ازسوی دیگر خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهور پاناما در پاسخ به این تهدید ترامپ، یادآور شد: حاکمیت ما بر کانال پاناما غیرقابل مذاکره است.

مولینو در پیامی ضبط‌شده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: هر متر مربع از کانال پاناما و مناطق اطراف آن متعلق به پاناماست و به همین ترتیب ادامه خواهد یافت.

درباره کانال پاناما و ادعای مالکیت آمریکا بر آن

آمریکا این کانال را در سال ۱۹۱۴ ساخت و برای چندین دهه قلمرو اطراف این گذرگاه را اداره کرد، اما واشنگتن در سال ۱۹۹۹ پس از یک دوره مدیریت مشترک، کنترل این کانال را به‌طور کامل به پاناما واگذار کرد.

این کانال، کلیدی برای اقتصاد پاناماست و حدود یک‌پنجم درآمد سالانه دولت این کشور را تولید می‌کند.

آمریکا در سال ۱۹۹۹ تحت معاهده‌ای که در سال ۱۹۷۷ تحت ریاست‌جمهوری جیمی کارتر امضا شد، کنترل آب‌راه پاناما را رها کرد.

این کشور از کنترل کانال پاناما به‌عنوان بخشی از معاهده توریجوس-کارتر در سال ۱۹۷۷ صرف‌نظر کرد؛ این معاهده نتیجه فشار قابل توجه کشور‌های آمریکای لاتین از جمله پاناما برای پایان دادن به کنترل آمریکا بود که به‌عنوان نماد امپریالیسم تلقی می‌شد.

پاناما کنترل کامل این کانال را در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ به دست آورد و آمریکا به نقش خود در عملیات از طریق اداره کانال پاناما تحت توافق‎نامه بی‌طرفی ادامه داد.

این کانال برای آمریکا بسیار مهم است و با حذف سفر طولانی در اطراف کیپ‌هورن، زمان سفر کشتی‌های آمریکایی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 براساس داده‌های مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) از سال ۲۰۱۹، ۶۶ درصد از ترافیک باری که از کانال عبور می‌کند، سفر خود را در یک بندر آمریکایی آغاز یا به پایان رسانده است.

علاوه بر این، کانال پاناما برای تجارت انرژی آمریکا ضروری است، زیرا از حمل‎و‎نقل نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/