راه اندازی خطوط مترو در شهرستانهای استان تهران به حمل و نقل عمومی شهروندان استان سامان می بخشد و یکی از مهمترین راهکارهای موثر در تردد بدون آلایندگی زیست محیطی و کاهش تصادفات به شمار می آید.
راه اندازی خطوط مترو در شهرستانهای استان تهران به حمل و نقل عمومی شهروندان استان سامان می بخشد و یکی از مهمترین راهکارهای موثر در تردد بدون آلایندگی زیست محیطی و کاهش تصادفات به شمار می آید.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه اندازی خطوط مترو شهرهای استان تهران و تردد شهروندان با این حمل و نقل آسان و بدون آلایندگی سالانه میلیون ها مسافر را به مقصد می رساند.
با توجه به اینکه حجم زیاد مسافرانی که از محدوده شهرستانهای استان تهران به پایتخت می آیند، پروژه مترو هم توجیه اقتصادی دارد و هم یک نیاز ضروری برای مردم این شهرستانها می باشد که سال ها یکی از خواسته ها و مطالبات اصلی آن ها نیز به شمار می رود.راه اندازی خطوط، مترو در شهرستانهای استان تهران به حمل و نقل عمومی شهروندان استان تهران سامان می بخشد و یکی از مهمترین راهکارهای موثر در تردد بدون آلایندگی زیست محیطی و کاهش تصادفات به شمار می رود.
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.
غیر از مترو اسلامشهر که توسط شهرداری این شهر و با حمایت ویژه دولت درحال اجرا است، موضوع احداث و تکمیل خطوط مترو تهران- پیشوا- ورامین، تهران - پردیس و تهران- پاکدشت نیز مطرح است.
از میان این خطوط اقماری، پروژه تهران- پیشوا- ورامین دارای اهمیت و اولویت بیشتری است و قرار است اجرای آن به شرکت مترو تهران و حومه واگذار شود.
از سوی دیگر مترو اسلامشهر در دی ماه ۱۳۹۷ و در زمان دولت دوازدهم کلنگ زنی شد. این پروژه با ۱۵ کیلومتر طول به صورت دو خطه بوده که تونل فاز اول آن به طول حدود ۱۰ کیلومتر اجرا و ایستگاه پایانی فاز یک تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.
با اهمیت ویژه ای که این خط مترو برای کاهش ترافیک در اتوبان های جنوب تهران، از جمله آزادگان، آیت الله سعیدی و شهید نواب صفوی، دارد، تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است که ۳۰۰ میلیارد از اعتبارات دولتی استفاده شده و مابقی از محل درآمدهای عمومی شهرستان اسلامشهر بوده است.
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.
چندی پیش سازمان حمل و نقل ریلی اسلامشهر اعلام کرد: که در صورت تأمین به موقع منابع مالی، فاز اول مترو در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
مترو تهران- پیشوا- ورامین
مترو تهران- پیشوا- ورامین به بیش از ۲۲ سال گذشته یعنی سال ۱۳۸۰ بر می گرددکه هیات دولت اجرای آن را به شهرداری تهران واگذارکرد. مطالعات مربوط به احداث این خط اقماری و همچنین چند مسیر دیگر از جمله مترو اسلامشهر، پاکدشت از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ توسط شرکت مترو تهران انجام شد. در ادامه سال ۱۳۸۵ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود و اعلام کرد که خودش پروژه مترو تهران- پیشوا - ورامین را انجام می دهد.
این رفت و آمد پروژه بین شهرداری تهران و شرکت راه آهن همچنان ادامه داشت و در سال ۱۳۹۱ براساس مصوبه دولت که اجرای پروژه های مترو شهرهای اقماری را به شرکت مترو تهران و حومه واگذار کرده بود، دوباره شهرداری تهران مجری پروژه مترو تهران- ورامین شد.
به نقل از کارشناسان حمل ونقل عمومی و مترو ، با توجه به مسافت زیاد این خط بهترین گزینه برای جابجایی مسافران استفاده از قطارهای مترو دو طبقه است.
این خط مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب در خط یک مترو آغاز می شود و با طی ۲۶ کیلومتر مسیر به ایستگاه قرچک می رسد. از آنجا با طی ۱۰ کیلومتر مسیر به ایستگاه ورامین می رسد و در ادامه با طی ۱۴ کیلومتر دیگر به ایستگاه پیشوا می رسد. در مجموع این خط ۵۰ کیلومتر طول و ۴ ایستگاه اصلی دارد. پس از نهایی شدن کارهای مربوط به واگذاری پروژه به شهرداری تهران و همچنین اختصاص بودجه، اجرای این پروژه آغاز خواهد شد.
با توجه به اینکه حجم زیاد مسافرانی که از محدوده پیشوا و ورامین به تهران می آیند این پروژه هم توجیه اقتصادی دارد و هم یک نیاز ضروری برای مردم این شهرها است که سال ها است یکی از خواسته ها و مطالبات اصلی آن ها نیز به شمار می رود.
تکمیل شدن مترو تهران در سال ۱۴۱۰
شهرداری تهران در این دوره برنامه های ویژه ای برای تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و همچنین ساخت ۴ خط جدید دارد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این امیدواری وجود دارد که به جای سال ۱۴۲۰ شاهد تکمیل شدن مترو تهران در سال ۱۴۱۰ باشیم.
علاوه بر تکمیل خطوط مترو شهر تهران، شرکت مترو و شهرداری پایتخت موفق شد تا مترو پرند را هم تکمیل کرده و به بهره برداری برساند. البته این پایان کار نیست و بعد از تجربه موفق پروژه مترو پرند، قرار است اجرای برخی دیگر از خطوط مترو شهرهای اقماری هم به شرکت مترو تهران واگذار شود.
ریل گذاری پروژه متروی اسلامشهر
مراسم ریل گذاری پروژه ی متروی اسلامشهر روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه سال جاری با حضور سیدعلی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ، غراوی معاون عمرانی استاندار، مسئولین شهری و استانی ، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه شهرستان اسلامشهر شروع شد.
این مراسم باحضور سید علی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان، مجتبی رحماندوست، محمدسراج، حجت الاسلام حمید رسایی، کامران غضنفری، علی اصغر زارعی، عبدالحسین روح الامینی، پیمان فلسفی، حسن قشقاوی، منوچهر متکی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، احمد مرادی مدیرکل دفتر فنی و ترافیک استانداری تهران و خانواده ی معزز شهدا و جانبازان در محل کارگاه اتصال مترو تهران به اسلامشهر برگزار شد.
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم عملیات ریل گذاری مترو اسلامشهر: بودجه مترو اسلامشهر را به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال جاری افزایش دادیم
سید علی یزدی خواه ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسمی که باعث ایجاد امید و نشاط در جامعه می شود عنوان کرد: حضور پر تعداد نمایندگان در این مراسم نشان از تایید اهمیت این پروژه است، چرا که تهران با ۵ میلیون وسیله نقلیه شخصی و ۴/۵ میلیون موتورسیکلت و معضل ترافیک نیازمند افزایش خطوط مترو است.
وی افزود: عزیزی نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز برای پیگیری بودجه مترو اسلامشهر در سازمان برنامه و بودجه مژده ای دادند؛ بودجه مترو اسلامشهر را به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال جاری افزایش دادیم و می توانید این موضوع را از نمایندگان مطالبه کنید.
مترو تهران - پردیس
پیش از این قرار بود شروع خط مترو تهران - پردیس که طول آن به ۲۵ کیلومتر از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث این خط انجام شده است، اما در ادامه شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط مترو تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست.
هرچند شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی برای اجرای این خط مترو آغاز نکرده است البته هنوز بودجه ای هم برای این پروژه اختصاص داده نشده است.
مترو تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد
یکی از خطوط مترو شهرهای اقماری تهران که توسط دولت اجرا شد، خط مترو گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر بود، از سال ها پیش ایجاد خط مترو تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسأله چهار خطه شدن قطار تهران_تبریز، متأسفانه این موضوع یعنی ایجاد خط مترو تهران به شهرقدس_شهریار_اندیشه و ملارد به محاق رفت.
متروی شهر پرند
با افتتاح متروی پرند بعد از ۱۸ سال ضمن شیرین شدن کام مردم روند رفت و آمد در این مسیر تسهیل شد.
روز پنجشنبه نهم آذرماه سال ۱۴۰۲ ایستگاه متروی پرند افتتاح شد تا آرزوی دیرینه مردم پرند و جنوب تهران بعد از ۱۸ سال برآورده شده و سختی تردد مردم در این مسیر تسهیل شده و مردم با فراغ بال بیشتر و با صرف وقت کمی این مسیر را طی نمایند.
مطالعات پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ اجرای این طرح به شهرداری تهران واگذار شد که بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.
ایستگاه متروی شهر پرند در ضلع جنوبی شرقی شهر پرند و آزادراه تهران-ساوه قرار دارد. شهر جدید پرند در شهرستان رباط کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی واقع شده است.
مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند به صورتی که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.
نتیجه گیری
راه اندازی ایستگاه های مترو شهرستانهای استان تهران و اتصال این شهرستانها به تهران از طریق خطوط حمل و نقل ریلی ، ثمرات متعدد و قابل توجهی برای مسافران بین این مراکز جمعیتی دارد ؛ البته کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی ، مهمترین تاثیر غیرقابل انکار افتتاح پروژه های مذکور به شمار می آید.
برآوردهای ترافیکی نشان می دهد که در حال حاضر، روزانه هزاران نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و شهرستانهای استان در تردد بوده و این جریان عبور و مرور، غالباً با استفاده از وسائل نقلیه شخصی و یا تاکسی صورت می پذیرد.
عادت مسافران فعلی این مسیر، از دو منظر قابل نقد و بررسی است؛ یکی آمار تصادفات جاده ای در مسیرهای تردد مسافران است و دیگری هزینه ای که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل می شوند. به لحاظ میزان تصادفات و آسیب های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان مسیرها که در برخی سالها به دهها فوتی و صدها مصدوم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشدار دهنده است .
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.