به گزارش دفاعپرس از قم، حجتالاسلام والمسلمین «احمد واعظی» امروز در نشستی با حضور محققان، پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: منشأ بسیاری از اتّفاقهای بزرگی که در دنیا افتاد، رؤیا پردازی، آرمانخواهی و تصویرگری مثبتی از آینده بود.
وی افزود: در واقع اگر مدرنیته اتّفاق افتاد و اگر تحوّلاتی در غرب، چه در حوزهٔ فنّاوری و تکنولوژی و علم، چه در حوزهٔ تغییرات بنیادی در نظامات مدنی و… اتّفاق افتاد، همه بهخاطر رؤیاپردازیهایی بود که در قرن شانزدهم و هفدهم شکل گرفت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: در واقع این رؤیا پردازی و تصویرگری از آینده است که پویشها، تلاشها، مجاهدتها، تحمّل رنجها و کوششهای عظیمی را بسترسازی میکند.
وی افزود: در انقلاب اسلامی نیز پیشقراولان آن یعنی امام خمینی (ره) و یاران صدیق امام توانستند برای جامعهٔ ایران رؤیا پردازی، تصویرگری و آرمانپروری کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: مسئله آرمانسازی، تصویرگری و رؤیا پردازی مثبت برای پویایی یک جامعه، کاری نیست که فقط و فقط لبهٔ پژوهشی داشته باشد، بلکه لبهٔ رسانهای، تبلیغی و اقناعی هم دارد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: یکی از ارکانِ رَکین مدنیت معاصر غربی و سامانهای که میخواهد نظم جهانی خودش را حاکم و مستقر کند، علوم انسانی است و در آنجا متناسب با این جهتگیریها و هدفگذاریها دارد تولید میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تا تمایزگرایی خودمان را بروز و ظهور دهیم و به وجه ایجابی مستقر کنیم و نظام و جامعهای اسلامی داشته باشیم، ناچار هستیم علوم انسانی بومی، متناسب با رفع نیازها و حل مشکلات خودمان در چهارچوب پارادایم انقلاب اسلامی داشته باشیم.
اگر بخواهیم نگاه عمیقی به وضعیّت تاریخی اجتماعی معاصری که در سطح جهانی در آن بهسر میبریم داشته باشیم، وضعیّت چنین است که حرکت در سطح میکرو و خُرد و در سطح فردی به سمت تقویت تمایز گرایی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: آنچه در سطح خُرد و میکرو و حوزه فردی در جهان میگذرد، شدّتبخشیدن به فردگرایی، هویتگرایی فردی و تقویت تمایز گرایی فردی، میداندادن و گشودهبودن به اینکه افراد آزادانه انتخاب گری فردی داشته باشند، هم هویت فردی خودشان را تعریف کنند و هم هویت فردی خودشان را آنگونه که میخواهند، متمایز از دیگران بهمنصهٔ ظهور برسانند.
وی افزود: به سبب این رویکرد است که سیاست گذاری کلان فرهنگی در جوامع غربی به سمت لیبرالیسم فرهنگی و کاهش دخالتها در حریم فردی و رهاسازی زیست بوم فضای مجازی جهت کنشگری لذت گرایان فردی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: آنچه در سطح کلان و ماکرو شاهد آن هستیم، حرکت بهسمت تمایز زدایی و همگرایی، هضم و نفی و از بین بردن هویتهای جمعی و تمایزهای ملّی و قومی و ایدئولوژیک است و به این رو حرکتدادن کلان جامعهٔ بشری بهسمت نظمی جهانی و اعتنا و التزام به هنجارهای مشترک و عامّ اقتصادی، حقوقی است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: در واقع مدنیّت غربی به پشتوانههای نظری مدنیّت غربی بهسمت جهانیسازی و تثبیت نظم مشترک جهانی در حوزهٔ اقتصاد، سیاست، حقوق و روابط بینالملل حرکت میکند.
وی ادامه داد: در این حرکت تثبیتی به سمت یکنواختسازی فرهنگها و هویتهای جمعی یا نفی تمایز گرایی در جوامع غیر همسو با غرب و اقبال به تمایز زدایی در آن، هرچه بهطرف جلو میرویم و در این سو نقشآفرینی دولتها کمتر میشود و نقشآفرینی بنگاههای عظیم اقتصادی بیشتر میشود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حرکت به تمایز زدایی و تثبیت یک نظم جهانی فقط بهسمت رنگ باختن اموری نظیرهویتهای ملّی و قومی و ایدئولوژیک نیست، حتّی نقش دولت در حال ضعیفشدن است.
وی اضافه کرد: این فرآیند جهانیسازی و نقشآفرینی دولتها در چهارچوب مرزهای شناختهشده هم به تدریج کمرنگ میشود و کانونهای عظیم اقتصادی با کمک فنّاوریهای جدید، تأثیرگذاریشان را در مناسبات اجتماعی و اقتصادی و جهانی مدام پررنگتر میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در جهت گیری کلان نسبت به تحکیم و تثبیت هژمونی معنایی غرب و شالوده گفتمانی، این حرکت یکسان سازی و تمایز زدایی میان دولتهای غربی و این نقش آفرینهای نو پدید کمال همسویی وجود دارد و اختلاف جدّی وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: انقلاب اسلامی در ماهیّت و گفتمان معنایی خودش، یک حرکت و جریان تمایز گرا است و میخواهد هویت متمایزی را بهمنصهٔ ظهور برساند.
وی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به جریان تمایز زدایی و تثبیت نظم جهانی واحد، ناساز و ناکوک و واگراست ضمن اینکه تأکید بر اموری مثل استقلال، نفی سلطه کفار بر مسلمانان، مسئله عدالتخواهی، مسئله تعهّد به مرجعیّت دین در شئون فردی و اجتماعی و التزام به درونمایه دینی در حیات فردی و اجتماعی اساس آن است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد: انقلاب اسلامی میخواهد یک هویّت جمعی و اجتماعی متمایزی نسبت به آنچه در مدنیّت معاصر غربی میگذرد، بهمنصهٔ ظهور برساند و منظور از مدنیّت معاصر غربی، غرب جغرافیایی نیست، بلکه مقصود آن غرب تمدنی و معنایی است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار کرد: هویت و گفتمان معنایی انقلاب اسلامی را نباید فقط به وجه سلبی آن فروکاست و چنین تعریف کرد که یک جریان، هویّت و گفتمان معنایی آمده است که فقط ستیزهگر باشد با آن جریان مسلّط و غالب؛ نیامده است که صرفاً تقابل و جانب سلبی خودش را برجسته کند.
وی افزود: در حقیقت پدیده انقلاب اسلامی و گفتمان معنایی آن وجه ایجابی پررنگی دارد و میخواهد نظم و هویت اجتماعی خاصی را بنا کند ضمن اینکه فقط نمیخواهد یک تمایز، ستیزهگری و واگرایی را نسبت به این جریان غالب و برآمده از مدرنیته را بروز دهد، بلکه میخواهد طرحی نو درافکند و یک هویت جمعی و اجتماعی جدیدی را بهمنصه ظهور برساند.
انتهای پیام/
∎