شناسهٔ خبر: 70403678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز به کار جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی

مراغه- ایرنا- جشنواره استانی موسیقی موسوم به «عبدالقادر مراغی» در زادگاه این هنرمند برجسته تاریخ موسیقی کشورمان، مراغه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح این رویداد فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره به مدت سه‌روز در سالن عبدالقادر مراغی برگزار می‌شود.

«هادی راستگار» افزود: فراخوان جشنواره در چهار گروه آذربایجانی، ایرانی، کلاسیک و پاپ منتشر شده و مقرر شده بود هر گروه که تعداد شرکت‌کنندگان آن به حد نصاب پنج نرسد، حذف شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های پاپ و کلاسیک به دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌کنندگان حذف شدند، اضافه کرد: در گروه آذربایجانی ۱۵ اثر منتخب تا ظهر فردا، دوشنبه آثار خودشان را اجرا می‌کنند و در نهایت سه گروه برگزیده معرفی می‌شوند.

آغاز به کار جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی برنامه اجرایی جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی

وی ادامه داد: در نوبت صبح امروز و در نخستین روز از این جشنواره گروه‌های برگزیده آذربایجانی شامل «اغور»، «ابراهمیی»، «خزر»، «سارنج»، «موغام گروهی» و «تانیش»آثار خودشان را اجرا کردند.

«راستگار» تصریح کرد: گروه‌های «یاغیش»، «ارکستر چنگ»، «ائلشن»، «الکا»، «شارکی» و «بوتا» نیز از ساعت ۱۶ امروز، یکشنبه آثار خودشان را اجرا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه گروه‌های «اولدوز»، «قاره‌داغ عاشیقلاری» و «تبریز ریتم گروهی» نیز در نوبت صبح فردا، دوشنبه به روی صحنه می‌روند، اضافه کرد: از بعد از ظهر فردا، دوشنبه هم گروه‌های «رودکی»، «بیوک آقای مراغی»،«غمزه»، «سمر» و «ارغوان» در بخش موسیقی ایرانی آثار خودشان را در سالن عبدالقادر مراغی اجرا می‌کنند و در نهایت سه گروه برگزیده معرفی می‌شوند.

به گفته وی تعدادی از آثار این جشنواره برای نخستین بار اجرا می‌شود و تعدادی نیز جزو آثار فاخر بزرگان موسیقی است؛ ضمن اینکه آثار اختصاصی دارای امتیاز است.

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی این را هم بیان کرد: در آیین اختتامیه این جشنواره سه‌روزه گروه‌های برتر در بخش‌های موسیقی آذربایجانی و ایرانی معرفی می‌شوند.

به گزارش ایرنا عبدالقادر مراغی آخرین موسیقی‌‎دان و نوازنده‌‎ای چیره‌دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیف‌‎نویس موسیقی ایران، آخرین نظریه‌‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن‌‎سینا است.

گفتنی است موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و طی دوران فراز و نشیب مغول‌‎ها بنیان گذاشته شد که صفی‌‎الدین ارموی و عبدالقادر مراغی، ۲ نابغه هنرمند، پراستعداد و نامی ایرانی در آن دوران ظهور کردند.

در تبیین شخصیت فرامرزی عبدالقادر مراغی همین بس که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغی را سال‌ها قبل با حضور جمعی از چهره‌‎های ادبی و فرهنگی ۲ کشور ایران و ترکیه برگزار کرد.

عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سال‌‎های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی و پسر غیبی حافظ مراغی است که طی سال ۷۶۸ هجری شمسی در شهر مراغه از شهرهای قدیمی، مهم و آباد آذربایجان‌شرقی به دنیا آمد.

عبدالقادر مراغی در همان ایام کودکی به مکتب رفت و حافظ قرآن شد و موسیقی را از پدرش که اهل ادب و هنر بود، آموخت و در نوجوانی به چنان توانمندی دست یافت که با استادان زمان خود، از جمله رضوان شاه، موسیقی‌دان بزرگ، به رقابت پرداخت.

مقاصدالالحان و جامع‌‎الالحان مهم‌‎ترین آثار به یادگار مانده از این موسیقی‌‎دان و هنرمند چیره‌‎دست است که در کتاب جامع‌‎الالحان با دقت بسیار به آرا و افکار موسیقی‌‎دانان بزرگی مانند جوهری و فارابی پرداخته و به لزوم استفاده از حساب هندسه در موسیقی، نقش موسیقی در خدمت به قرآن و علم پزشکی اشاره کرده که این نشان از هنر این موسیقی‌‎دان در خدمت به ادیان الهی است.

سلطان احمد جلایر پسر شیخ اولیس، چهارمین فرمانروای سلسله جلایریان در عراق و آذربایجان، پادشاه شعرشناس و موسیقی دوست، عبدالقادر مراغی را مفتخر به القابی مانند سلطان الحفاظ، ذوفنون عصر و فیلسوف جهان کرد و هنرهایش را حفظ کلام‌‎الله، حُسن خط و علم موسیقی برشمرد و از مهارت وی در نوازندگی به خصوص عود و تکمیل آلات ذوات‌النّفخ تعریف کرده است.

هنری جرج فارمر ـ موسیقی‌‎دان معاصر جهان ـ عبدالقادر مراغی را اعجوبه خوانده و در نهایت از مفاخر تاریخ هنر ایران در نیمه هشتم و نهم هجری و آخرین نظریه‌‎پرداز موسیقی کلاسیک ایران یاد می‌‎کند که تنها بعد از این موسیقیدان اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره مطالب موسیقی می‌‎توان یافت.

شخصیت هنری عبدالقادر ترکیبی از موسیقی، شعر، خط و نقاشی یا نمونه‌‎ای از تربیت‌‎های قدیم بود به طوری که فارمر می‌‎گوید: عبدالقادر در موسیقی پیروی‌‎کننده صفی‌‎الدین ارموی، استاد بزرگ موسیقی بین سال‌‎های ۶۱۳ تا ۶۹۳ قمری، بوده که در نواختن عود (بربت) چیره‌‎دست و در ساختن تصنیف استاد بود.

با نگاهی به آثار عبدالقادر می‌توان گفت که وی علوم متداول زمان خود را دارا بود و با آن‌‎که اهل آذربایجان (مراغه) و به ترکی مسلّط بود، کتاب‌‎های خود را به زبان فارسی نوشت و از این راه خدمتی بس بزرگ به زبان، ادب و هنر فارسی انجام داد.

عبدالقادر علاوه بر خوشنویسی، نقاشی و نوازندگی عود، شعر نیز می‌‎سرود که نمونه اشعار فارسی و ترکی او در مقاصد‎الألحان و بعضی کتاب‌‎های وی آمده که در آن‌‎ها به «عبدالقادر» تخلص کرده است.

بی‌‎شک عبدالقادر مراغی از بزرگترین موسیقی‌دانان و موسیقی‌پژوهان تاریخ هنر ایران محسوب می‌‎شود؛ به قول دولتشاه سمرقندی، مراغی یکی از چهار هنرمند پایتخت شاهرخ، فرزند و جانشین تیمور لنگ و بزرگ‌‎ترین پادشاه تیموری بوده که در ربع مسکون به روزگار خود نظیر نداشتند.

تسلط عبدالقادر در نوازندگی بربت (عود) مورد تحسین قرار گرفت و آهنگ‌‎هایش گرچه هنوز به طور کامل به دست نیامده، ولی اندکی از آن‌‎ها تا حد موجود توسط بعضی از موسیقی‌‎دان‌‎ها اجرا شده است.

بعضی از تصنیف‌‎های خواجه با ذکر ضروب و نقرات در کتاب «نزهة‎الأرواح من تطریب الأشباح» یعقوب و رساله منظوم و منثور امیرخان محفوظ و ثبت شده است.

تم موسیقی سریال امام علی (ع) نیز بر اساس آثار عبدالقادر ساخته شد و افتخار فرهاد فخرالدینی هم در ساختن این موسیقی مجموعه به گفته خود وی در این است که توانست با وجود تلاش‌‎های ناموفق فروانی که در ایران، ترکیه و اروپا برای استنباط یکی از یافته‌‎های موسیقی عبدالقادر انجام شده بود، عاقبت آن را به طور کامل به اجرا درآورد.