شناسهٔ خبر: 70402689 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

آیا امکان کار پاره وقت برای خدمه پروازی وجود دارد؟

صاحب‌خبر -

ایکائو خستگی را شاخص فیزیولوژیکی کاهش توانایی عملکرد ذهنی یا فیزیکی ناشی از کم خوابی یا بیداری طولانی مدت و یا حجم کار زیاد تعریف می کند. برای مدیریت خستگی و اطمینان از ایمنی، ساعات کاری خلبانان و مهمانداران بر اساس قوانین کشوری محدود می شود.

آیا امکان کار پاره وقت برای خدمه پروازی وجود دارد؟
تین نیوز |

ایکائو خستگی را شاخص فیزیولوژیکی کاهش توانایی عملکرد ذهنی یا فیزیکی ناشی از کم خوابی یا بیداری طولانی مدت و یا حجم کار زیاد تعریف می کند. برای مدیریت خستگی و اطمینان از ایمنی، ساعات کاری خلبانان و مهمانداران بر اساس قوانین کشوری محدود می شود.

به گزارش تین نیوز، زمان پرواز مهمانداران در اروپا نمی تواند از 1000 ساعت در سال تجاوز کند، در حالی که در انگلستان، این محدودیت سالانه 900 ساعت است. به طور مشابه، خلبانان ایالات متحده به حداکثر 100 ساعت پرواز در ماه محدود می شوند. این محدودیت ها تضمین می کند که حرفه ای ها در طول پرواز هوشیار و توانا هستند. با این توصیف کار پاره وقت برای خدمه پروازی پیچیده می شود.

آیا کار پاره وقت برای مهمانداران امکان پذیر است؟

نقش خدمه پرواز فراتر از خدمات رسانی به مسافران است. وظیفه مضاعف آنها رسیدگی در شرایط اضطراری، برخورد با مسافران سرکش و تضمین ایمنی کلی است. این امر مستلزم آموزش دقیق است که می تواند برای فرصت های پاره وقت، به ویژه برای اعضای کم تجربه خدمه، چالش هایی ایجاد کند. علاوه بر این، "قانون 10000 ساعت" برای حرفه ای شدن نشان می دهد که تسلط در هر زمینه ای نیاز به تمرین قابل توجهی دارد. با توجه به اینکه مهمانداران هواپیما معمولاً حدود 1000 ساعت در سال کار می کنند، رسیدن به مهارت بالا حدود یک دهه طول می کشد. این نشان می دهد که شرکت های هواپیمایی ممکن است به کار پاره وقت برای مهمانداران مردد باشند، زیرا ثبات و تخصص در اولویت هست.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق خلبانان هما/ دیگر کارکنان ایران ایر از افزایش حقوق جا ماندند

 

عوامل موثر بر فرصت های پاره وقت

هواپیماهای مسافری در مقابل جت های خصوصی: مهمانداران هواپیماهای خصوصی به دلیل پروازهای کوتاه تر و کمتر اغلب ساعات کاری کمتری دارند. این امر ممکن است در مقایسه با خطوط هوایی مزیتی برای کار پاره وقت در جتهای خصوصی باشد. ساعات کاری معمول در مقابل غیر معمول: خطوط هوایی به صورت شبانه روزی کار می کنند که منجر به برنامه هایی می شود که اغلب شامل ساعات غیر معمول است. مهمانداران بسته به مقصد و مسیر پرواز، ممکن است در شهرهای دور در ساعات عجیب و غریب فرود بیایند و کار پاره وقت را غیرقابل پیش بینی و سخت کند.

چالش های کار پاره وقت برای خلبانان

اگرچه ایالات متحده به خلبانان اجازه می دهد تا 100 ساعت در ماه پرواز کنند، اما زمان پرواز تنها یکی از جنبه های کار آنهاست. خلبانان همچنین وظایف زمینی مختلفی را انجام می دهند، مانند: ترسیم طرح های پروازی انجام بازرسی قبل و بعد از پرواز انجام بررسی های تعمیر و نگهداری مطالعه گزارش های هواشناسی مدیریت سوخت گیری این مسئولیت ها ساعات کاری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و خلبانی را از یک حرفه نیمه وقت دور می کند.

ساعات کاری معمولی خلبانی وظایف ترکیبی در پرواز و زمین برای خلبانان به طور کلی به شرح زیر است: خلبان ساعت پروازی ساعت زمینی خلبان شرکتهای هواپیمایی 75-100 150 معلم خلبان 80-100 100 خلبان تجاری 85 80 فرصت های خلبانی پاره وقت با توجه به پیچیدگی های حفظ گواهینامه ها و تضمین استانداردهای ایمنی، خطوط هوایی عموماً تمایلی به ارائه موقعیت های پاره وقت به خلبانان ندارند. با این حال، ممکن است برخی فرصت ها در هوانوردی خصوصی یا پروازهای برنامه ریزی شده کوتاه مدت وجود داشته باشد. با این حال، این موقعیت ها نادر و به شدت تنظیم شده است.

منبع: روابط عمومی انجمن شرکتهای هواپیمایی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید