یه گزارش خبرگزاری برنا، به دلیل انجام این آزمون در شرایط ارتفاعی سطح دریا به جای آزمایش در تأسیسات ارتفاع-بالا (HAT)، ایسرو ملزم به غلبه بر چالشهای فناورانهی متعددی بود که بدین منظور، از یک سامانهی حفاظت نازل نواورانه با نسبت سطح ۱۰۰ (نسبت خروجی به گلوگاه) استفاده شد. این نوآوری حتی منجر به تسهیل این نوع آزمونها و کاهش هزینهی آن نیز میشود.
دانشمندان هندی، این ابداع را گامی در جهت دستیابی به موتورهای مشابه موتور رَپتور (Raptor)، ساخت شرکت اسپیسایکس میدانند که هم در سطح دریا و هم در ارتفاعات بالا و خلأ، قابلیت عملیاتی دارد.
مرکز سامانههای پیشران مایع ایسرو، تاکنون دو موتور سرمازای CE-7.5 و CE-20 را برای استفاده در بلوکهای انتقال مداری حاملهای فضایی خود توسعه داده است. دینامیک کارکردی موتورهای سرمازا، در محیطهای مختلفی همچون فضا، ارتفاعات بالا، و سطح دریا، از حیث دما، فشار، سامانهی روشنکننده (igniter)، و دینامیک جریان خروجی کاملاً متفاوت هستند و لذا آزمایش کردن آنها در محیط غیرمرتبط، با چالشهای فراوانی روبروست.
ایسرو در آزمایش اخیر، همچنین از آزمون موفق یک سامانهی روشنسازی مجدد چندجزئی (multi-element igniter) خبر داده است که از چندین جت کوچک برای توزیع یکنواخت انرژی احتراق اولیه استفاده میکند.
انتهای پیام/