حامد خسروی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در کمیته فنی شورای ترافیک بحث ویژهای درباره عابران پیاده مطرح و تحلیل کاملی نیز انجام شد، بر اساس آنالیزهای صورت گرفته بالای ۵۰ درصد فوتیها بالای ۶۰ سال و قریب به ۷۰ درصد بالای ۴۰ سال هستند.
وی با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال چابکی لازم در برخورد با حادثه را ندارند، افزود: به همین دلیل بحث تقاطعهای چراغ دار در شهر قم مهم است و به هر میزان که دوربرگردان طراحی شود به عابر پیاده به دلیل نداشتن شرایط عبور از آن ضرر میرساند.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه امکانات و توجیه کافی برای ساخت پل عابرپیاده در همه مکانها وجود ندارد، هم اکنون استفاده از آسانسور در پلهای عابر پیاده در دست اجرا است اما همه شهر را نمیتوان مملو از پل حتی با آسانسور کرد.
خسروی با اشاره به هزینه سنگین مکانیزه کردن پلهای عابر پیاده اضافه کرد: در آئیننامههای جدید طراحی معابر شهری نیز ساخت پل عابرپیاده توصیه نشده و تاکید بر کاهش سرعت وسایل نقلیه به ۵۰ کیلومتر است.
وی ادامه داد: معابر در داخل شهر باید به نحوی طراحی شود که سرعت از ۵۰ بالاتر نرود، این کار نیازمند کاهش فاصله تقاطعها به ۵۰۰ متر است و در این شرایط خودرو اجازه پیدا نمیکند بالاتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: نمونه این کار در خیابان جعفر طیار به دلیل جمعیت بالای عابران پیاده و وجود چند مدرسه انجام شده است، همچنین چراغ خیابان بیگدلی نیز فازبندی شد و در ساعات تعطیلی مدارس این چراغ راهنمایی بر اساس شرایط عمل میکند.