به گزارش ایلنا، شهردار شیراز در این مراسم با اشاره به اهمیت بسزای حوزه حملونقل برای مدیریت شهری و ضمن تقدیر از همه فعالان این حوزه، خاطرنشان کرد: اهمیت زیاد حوزه حملونقل و ترافیک، موجب شد تا یک روز کامل را به این امر اختصاص دهیم.
محمدحسن اسدی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از بودجه ۳۲ همتی شهرداری شیراز در سال جاری عمرانی است که درواقع میتوان گفت تمام بودجه عمرانی در خدمت حملونقل قرار دارد. مصداق این مدعا تقاطعها، مترو، آسفالت، خرید اتوبوسها، اخذ تسهیلات برای تاکسیرانان و همه نشان از اهمیت حوزه حملونقل دارد.
وی اضافه کرد: ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی را امروز آغاز کردیم. همچنین برای نخستین بار ایستگاههای شارژ برقی برای خودروهای برقی را در این کلانشهر در دستور کار قراردادیم، چراکه یکی دنیا به این سمت پیش رفته و یکی از مؤلفههای این موضوع هم وجود ایستگاههای شارژ برقی است.
این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز ادامه داد: وجود ۳۱ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در این کلانشهر نیز در نوع خود در کشور بینظیر است که بخش نخست آن امروز به بهرهبرداری میرسد و این موضوع هم نشان از اهمیت به موضوع توسعه حملونقل عمومی دارد.
اسدی همچنین با اشاره به برگزاری پیادهروی بزرگ با حضور شهروندان شیرازی در روز جمعه ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته ملی حملونقل عمومی عنوان کرد: تا روز گذشته ۷۵ هزار نفر از شهروندان برای شرکت در این پیادهروی اعلام آمادگی کردهاند که قطعاً به ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
وی یادآور شد: استقبال شهروندان، نشان از اعتماد و همراهی آنها با مدیریت شهری دارد که قابلستایش و قدردانی است.
شهردار شیراز همچنین اظهار کرد: یکی از کلان مأموریتها و کلان مشکلات در کلانشهرها، موضوع حملونقل و ترافیک است.
اسدی افزود: امروز در پیشرفتهترین شهرهای دنیا و چند دهمیلیونی جهان و ایران، یکی از دغدغههای مدیریت شهری موضوع حملونقل و ترافیک است و همه برنامهریزیها حول ساماندهی حملونقل، کاهش ترافیک و کاهش آلایندگی است.
وی با تأکید بر این موضوع که امروز نشان توسعهیافتگی به زیرساختهای حملونقل بهویژه کلانشهرها برمیگردد، افزود: در تلاش هستیم تا در این حوزه پیشرفت کنیم.
شهردار شیراز تصریح کرد: مدیریت شهری بهتنهایی توانایی بار سنگین ندارد و دولت باید در پروژههای زیرساختی همانند مترو به جدیت ورود کند.
اسدی خاطرنشان کرد: امروز اصلیترین نیاز ما تأمین واگن و پسازآن مجوز صدور و انتشار اوراق مشارکت تبصره و بند موجود در بودجه امسال است.
اجرای پیوستهای فرهنگی در پروژههای حملونقلی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین اظهار خرسندی کرد که نام شهرداری شیراز در سطح کشور بهعنوان یک مجموعه موفق برای خدماترسانی به مردم مطرح است.
سید ابراهیم حسینی ادامه داد: موفقیت شهردار و مدیریت شهری، درواقع موفقیت شورا محسوب میشود، چراکه ما یک خانواده هستیم که در کنار هم قرار داریم.
وی بابیان اینکه اتفاقات خوبی در همه حوزههای مدیریت شهری رقم خورده که در حوزه حملونقل هم امروز شاهد افتتاح و کلنگزنی پروژههای متعدد هستیم، گفت: حملونقل و مترو مهم است، چراکه مردم اهمیت دارند و ما خدمت گذار آنها هستیم.
این مقام حوزه نظارت و سیاستگذاری در حوزه شهری با تأکید بر اینکه همه خدماتی که در بخشهای مختلف ارائهشده سبب شده که شیراز به شهری آرام برای زندگی مطرح شود، از خانواده بزرگ ۱۳ هزارنفری شهرداری شیراز تقدیر و عنوان کرد: همه کارها به حملونقل منتهی میشود.
حسینی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت مردم در حوزه حملونقل، حضور سرمایهگذاران در این حوزه و بحث فرهنگی در حوزه حملونقل و پیوستهای موردنیاز آن تأکید کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از شهردار شیراز خواست در راستای اجرای پیوستهای فرهنگی، از صاحبنظران برای تدوین این مهم ویژه پروژههای مدیریت حملونقلی جدید دعوت کند.
استفاده از حملونقل عمومی در شیراز باید به ۶۰ درصد برسد
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: انصافاً پروژههای خوبی در این حوزه در مناطق مختلف شیراز به ویژههای عمرانی، مترو، هوشمندسازی دوربینها و تابلوهای ترافیکی، استفاده از هوش مصنوعی و انجامشده است.
رضا محمدیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات زیادی در حوزه حملونقل و ترافیک انجامشده و یا در دست اجرا قرار دارد.
وی با تصریح بر ابراز تأسف از این موضوع که برخی مدیران بهجای کار کردن به دنبال حرف زدن و حاشیهسازی هستند، گفت: کسی که اهل حرکت و جهاد باشد، کار خود را دنبال میکند و وارد حاشیهها نمیشود.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین در خصوص پروژه احداث پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۳۵۰۰ واحد پارک خودرو هم عنوان کرد: این پروژه با توجه به اینکه در موقعیت اتصال خط ۱ به ۴ مترو قرارگرفته تأثیر زیادی در تسهیل ترافیک و دسترسی به ایستگاههای بافت تاریخی و حرم مطهر دارد. از طرفی با توجه بهقرار گیری بناهای تاریخی و گردشگری در این مسیر، این پروژه تأثیر خود را بهعنوان تأثیر منطقهای نشان خواهد داد.
محمدیان اضافه کرد: سه پروژه همانند این پروژه در آیندهای نزدیک نیز در محدودههای ترافیکی، بافت تاریخی و مرکزی شیراز اجرایی خواهد شد.
این مقام سیاستگذار در حوزه ترافیک شهری خاطرنشان کرد: در کلانشهر شیراز باید به این سمت برویم که استفاده از حملونقل عمومی که اکنون حدود ۲۰ درصد از سفرهای روزانه با مترو و اتوبوس را شامل میشود، به ۶۰ درصد برسد تا شاهد بهینه شدن ترافیک باشیم.
اولین تجهیزات واگن به شیراز اختصاص داده می شود
مدیرکل حملونقل و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز در این آیین عنوان کرد: جای خرسندی است که برای دومین سال متوالی در هفته حملونقل در شیراز حضور دارم.
محمد باباییزاده که برای رسیدن به تلاش، استمرار را مو لفهای بسیار مهم میداند، افزود: سال گذشته قول دادیم که مشکلات قرارداد واگن را حل کنیم که خوشبختانه دیروز موفق شدیم ارز لازم را از سوی بانک مرکزی به چین انتقال دهیم و اکنون حمل کالا از شانگهای به ایران آغازشده است.
وی این نوید را هم داد که اولین تجهیزات واگن که درراه ایران است را به شیراز اختصاص دهند.
مدیرکل حملونقل و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: در دو هفته گذشته موفق شدیم از محل صندوق توسعه ملی با تلاش کارگروهی متشکل از سازمان برنامهوبودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تأییدیه تخصیص ارز را بگیریم.
باباییزاده خاطرنشان کرد: همچنین در بحث سرمایهگذاری خارجی هم قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن را اولویت اول قرار دادیم. با توجه به اینکه پیشپرداخت از آن موجود است، امید داریم که در همین دوره مدیریت شهری این قرارداد فعال شود.
وی اعلام کرد: سهم شهر شیراز در این قراداد حدود ۲۰ همت است و نیاز قطار شهری این کلانشهر تا ۱۰ سال آینده از این پروژه تأمین خواهد شد.
شهرداری شیراز در اجرای پروژه بزرگراهی مشارکت می کند
معاون استاندار فارس نیز به مشارکت شهرداری به بزرگراههایی که از پیرامون این کلانشهر میگذرد هم اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز در اجرای پروژه بزرگراهی قره پیری و آزادراه شیراز به بوشهر نیز مشارکت خواهد کرد.
محمود رضایی از پروژههای جدید حملونقلی شهرداری شیراز که امروز به بهرهبرداری و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد هم تقدیر کرد و افزود: حملونقل یک سیستم واسطهای بین فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود و بازیگران زیادی در این حوزه به ایفای نقش میپردازند.
وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت فعلی شیراز و تعداد خودروهای سطح این کلانشهر که عددی بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه را شامل میشود که باید متناسب با توسعه اجتماعی شهری، توان شهرداری متناسب با این موضوعات رشد کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین تأکید کرد: استفاده از مبنای علمی مبتنی بر تکنولوژی، موضوعی است که باید اجرایی شود.
رضایی پیشنهاد کرد: وزارت کشور شرح خدمات طرح جامع حملونقل با طرح جامع شهر ادغام و مبنای تصمیمگیریها قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این مراسم بیان کرد: حوزه حملونقل، طیف وسیعی از فعالان این حوزه را تشکیل میدهد.
وی بابیان اینکه رانندگان نقش مؤثری در بحث حملونقل دارند، از فعالیت ایثارگرانه آنها در دوران مختلف بهویژه دروان شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد و افزود: در سطح استان ۶۰ هزار راننده کامیون داریم. در سطح شهرها هم تعداد زیادی رانندگان تاکسی، اسنپ، اتوبوس، رانندگانی ریلی، تاکسیهای فرودگاه و مشغول به فعالیت هستند.
رضایی به حضور از استاندار فارس در مراسم اخیر بهرهبرداری از تعدادی پروژههای بزرگمقیاس شهرداری شیراز اشاره و عنوان کرد: مدیریت ارشد فارس معتقدند که در مقایسه با سایر کلانشهر، فعالیت مترو شیراز به لحاظ زیرساختها با کلانشهرهای همتراز ستودنی است.
مسیر اتصال خط ۱ به ۴ قطار شهری با اتوبوسهای برقی انجام می شود
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: احداث پارکینگ از مسائل موردنیاز این کلانشهر است که پس از تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک در شهریورماه سال گذشته و ابلاغ آن به شهرداری، یک چراغ فرا روی شهرداری شیراز روشن شد و ما توانستیم بر اساس مبانی علمی، جانمایی احداث پارکینگهای طبقاتی و دیگر پارکینگها در سطح کلانشهر شیراز را دنبال کنیم.
هادی شهدوست شیرازی بابیان اینکه امروز شاهد کلنگزنی ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی در شیراز هستیم، افزود: این پروژه یکی از پروژههای بزرگمقیاس جنوب کشور محسوب میشود که در نوع خود بینظیر است و میتواند توسعه حملونقل را بر پایه حملونقل همگانی محقق کند.
وی خاطرنشان کرد: این مجموعه بالغبر ۸۷ هزار مترمربع زیربنا دارد و شامل پارکینگهای طبقاتی برای دسترسی شهروندان، زائران و مجاوران به حرم مطهر احمدبنموسی(ع) از جنوب محور خیابان حضرتی است.
به گفته معاون شهردار شیراز؛ همچنین این پروژه در مرکز کلانشهر شیراز واقعشده و شامل زائرسرا، سرویسهای بهداشتی، حمامها، مراکز خرید، احتمالاً هایپرمارکتهای بزرگمقیاسی که بتواند خدمات به شهروندان همین منطقه ارائه دهد و مسیر اتصال خط ۱ به ۴ قطار شهری شهرداری شیراز است که توسط اتوبوسهای برقی رقم خواهد خورد.
شهدوست شیرازی تصریح کرد: اتوبوسهای برقی از چهارراه زند خدمات ارائه کرد.
وی بابیان اینکه پیمانکار این مجموعه از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) است که نمونه کار آنها را در پروژه زیرگذر گویم مشاهده کردیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان کرد: تنها راه دسترسی به بافت تاریخی و حرم احمد بن موسی(ع) از مسیر شمالی بود که با احداث این پروژه، این امکان به وجود میآید که دسترسی از جنوب هم بهوسیله حملونقل عمومی تسهیل ببخشیم.
این مقام مدیریت شهری در حوزه حملونقل و ترافیک شهری بیان کرد: اجرای ۳۰ پروژه بااعتباری بالغبر ۲۰ هزار میلیارد تومان ثمره تلاش همکاران ما در این معاونت طی یک سال گذشته بوده است.
شهدوست شیرازی ادامه داد: زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر شیراز یکی از حلقههای مفقوده پاک بودن شهر شیراز بود که امروز به همت مجموعه همکاران حملونقل و ترافیک و به دستان توانمند شرکتهای دانشبنیان توانستیم آن را به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: همچنین استفاده از خودروهای بهروز همانند میدلباسهایی که اخیراً به ناوگان جمل و نقل عمومی شیراز اضافهشده در راستای حفظ پاکی هوای کلانشهر شیراز بهعنوان پایتخت زیستمحیطی آسیا از سال گذشته اجرایی شد.
معاون شهردار شیراز همچنین اعلام کرد که بهزودی اولین دستیار هوش مصنوعی در هفت محور به کمک حوزه حملونقل و ترافیک این کلانشهر برای اولین بار در کشور میآید.
شهدوست شیرازی تصریح کرد: حملونقل پیشران توسعه است و لذا ما باید با پیشرفتهای فناورانه همراه شویم.
پروژه دوچرخهسواری ۳۱ کیلومتر مسیر را دارا است
شهردار منطقه ۶ شیراز نیز در این آیین از شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز و معاونین و مدیران شهرداری شیراز و همچنین زحمات هیئت دوچرخهسواری و همکاران شهرداری منطقه ۶ قدردانی کرد.
مسعود قادری گفت: پروژه دوچرخهسواری دارای ۳۱ کیلومتر مسیر است که امروز ۵ کیلومتر آن به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: این مسیر بهطور کامل ایمن بوده و در کنار آن یک مسیر پیادهروی نیز طراحی شده است که در دل طبیعت قرار دارد و مناظر زیبایی را ارائه میدهد.
شهردار منطقه ۶ شیراز همچنین به برنامه فرهنگی پاکسازی طبیعت که در این هفته برگزار شده، اشاره و از شهروندان خواست تا در پاکسازی محیط زیست مشارکت کنند.
رضایتمندی با افزایش تعداد رام قطارها
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز هم بیان کرد: اتصال خط ۱ به ۳ ظرفیتی ۳۳ کیلومتری ایجاد خواهد کرد و جابجایی شهروندان این منطقه به دیگر مناطق شیراز را تسهیل میکند.
علی کلانتری افزود: برای دهه فجر امسال دستگاه حفاری مکانیزه به ایستگاه آفرینش در خط ۳ خواهد رسید. در مردادماه هم دو دستگاه قطار به حملونقل ریلی شیراز اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: تست گرم اتصال خط یک به ۲ نیز انجامشده و از دو هفته سرعت بهرهبرداری در خط ۲ به ۹ ساعت افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با افزایش تعداد رام قطارها رضایت نسبی ایجاد خواهد شد.
کلانتری خاطرنشان کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع مجموعاً یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد دارند که با مصوبه شورای شهر شیراز به مجموعه شمس عمران ارجاع دادهشده و از امروز با دستور شهرداری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
راه اندازی اولین ایستگاه خودروهای برقی در شیراز و فارس
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا نیز گفت: اولین ایستگاه خودروهای برقی در شهر شیراز و استان فارس به همت شهردار و معاون حمل و نقل در مدت ۱۵ روز نصب و راهاندازی شدهاند که مجموع ۹ ایستگاه، ۴ ایستگاه شارژ سریع و ۵ ایستگاه شارژ کند (ایستگاههای ای سی) هستند که عمدتاً در پارکینگها واقع شدهاند.
محمدحسین رفان ظرفیت شارژرها را بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلووات متغیردانست و برخی از ایستگاهها قابلیت شارژ همزمان دو خودرو را دارند.
وی عنوان کرد: این ایستگاهها با دو پروتکل بینالمللی پروتکل چینی و پروتکل اروپایی شارژ میشوند. در تهران نیز تعدادی ایستگاه راهاندازی شده و در اصفهان نیز در حال کار بر روی چند ایستگاه هستند.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا بیان کرد: هدف از این پروژه کاهش آلودگی و مصرف انرژی است که به نفع صنعت نفت و برق کشور خواهد بود.
در آیین چهلودومین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز، در لوحهای جداگانهای از سوی حسینعلی امیری استاندار فارس و محمد باباییزاده مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، از تلاشهای ارزنده هادی شهدوست شیرازی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای دستاوردهای این حوزه و تبدیل آن به یکی از کلانشهرهای پیشرو در کشور و جایگاه برجسته و ممتاز آن قدردانی شد.