مراسمی در راستای پژوهش و فناوری دانشگاهها و پژوهشگاههای مراکز آموزش عالی کشور با شعار «پژوهش و فناوری پیش ران جهش تولید با مشارکت مردم» به مدت یک هفته از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه سالجاری برگزار شد که طی آن هر دانشگاه و مرکز آموزشی و پژوهشی ویژهبرنامه های این هفته را اجرا کردند.
دانشگاه تهران نیز همانند سالهای قبل؛ در هفته پژوهش سالجاری جشنواره پژوهش را برگزار کرد که طی فرایند سه ماهه در عنوانهای پژوهشگر برجسته، پژوهشگر نمونه، پژوهشگر جوان همچنین مجری برتر در ارتباط با صنعت و جامعه برگزیدگانی انتخاب میشوند.
امسال دکتر مجید کیاورز، جوان گیلانی و عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه تهران به عنوان مجری برتر در ارتباط با صنعت انتخاب شد که حاصل امتیازات کسب شده طرحهای پژوهشی و کاربردی وی با کارفرماهای مختلف بود.
وی که دو سال قبل نیز به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده بود در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه چندسالی است در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، مدیرکل ارتباط با صنعت به عنوان ارتباط با صنعت و جامعه تغییر داده شده، اظهار کرد: کلمهی صنعت وجهه فنی و مهندسی داشته و عمدتا با کارفرمایان مختلف در ارتباط است در حالی که بسیاری از پروژهها و تحقیقات رشتههای علوم انسانی در ارتباط با جامعه است، لذا کلمهی جامعه به عنوان این مدیرکلی اضافه شده است.
* آیا راهی وجود دارد تا نتایج پژوهشهای دانشگاهی به سهولت در اختیار متقاضیان قرار بگیرد؟
- چند سالی است که در دانشگاه تهران تلویزیون اینترنتی افتتاح شده است تا پژوهشها در ابعاد مختلف فنی، پزشکی، علوم انسانی و... در اختیار عموم قرار بگیرد و دانشگاههای دیگر نیز میتوانند شیوههای مشابهی برای در دسترس قرار دادن نتایج پژوهشها همچنین ارتباط با اساتید داشته باشند. اما به طور کل، مهم این است که پژوهشهای انجام شده در دانشگاهها مورد استفاده در مراکز با توجه به نیاز صنعت قرار گیرد.
* چگونه باید برای حل مشکلات سوژهیابی کرد؟
- اساتید نباید در دانشگاه بنشینند و فقط به چاپ مقاله و بحثهای پژوهشی و آموزشی بپردازند. استاد دانشگاهی که در متن کارهای اجرایی، پروژهها و در ارتباط با کارفرمای مختلف قرار دارد، علاوه بر اینکه نیاز و مشکلات صنعت و جامعه را به درستی متوجه میشود، به علاوه میتواند راهحلهای کاربردی را ارائه دهد.
* آیا همهی پژوهشها باید بلافاصله منتج به نتیجه شود؟
- گاهی نیازسنجی که توسط اساتید دانشگاه صورت میگیرد و راه حلهایی که ارائه میشود ممکن است به صورت مستقیم منجر به انجام پروژه و یا حل مسئله نشود، اما همین پیگیریها و ارائهی راه حلهای علمی اثراتی در تغییر دیدگاه مدیران تاثیر گذار خواهد بود.
* چگونه میتوان از دل یک تحقیق؛ نتایج کاربردی استخراج کرد؟
- اول باید صورت مساله را خوب متوجه شد و برای این کار باید پای صحبتهای کارفرما و جامعهی هدف نشست. وقتی خوب بشنویم و مشکل را متوجه شویم، راه حلهایی که پیشنهاد میدهیم از طرف آنها قابل پذیرش خواهد بود ضمن اینکه اگر یک پژوهشگر علمی معمولاً راه حلهایش نیز مناسب و حلال مشکلات است.
* چرا علیرغم ارائهی راهکارهای علمی، برخی کارفرمایان یا حتی مدیران تمایلی به عملیاتی کردن نتایج پژوهشها ندارند؟
- گاهی صورت مسئله معلوم است و راهکار هم وجود دارد، اما، ساختار طوری است که اجازه نمیدهد راهکار مناسب ارائه شده اجرایی شود. گاهی مدیرانی هستند که باید نتایج پژوهشها را عملیاتی کنند، ولی طرفدار راه حلهای نو و ساختارشکن نیستند. برخی مدیران، حتی صاحبان صنایع و کارفرمایان به دلیل کوتاه بودن مدت مسئولیت از پرداختن به مطالعات پژوهشی به علت زمانبَر بودن طفره میروند. عدهای نیز به مسئله آگاه هستند و راهکار را هم میدانند، ولی چون تمکین به آن راهحل، منافع مد نظر او را تامین نمیکند به راه حلها تمکین نمیکنند.
* به نظر میرسد عموم جامعه نیز خواستار نتایج پژوهشی نیستند. چرا؟
- در جامعهای که سرانه مطالعه پایین است، تقاضای کارهای درست علمی و پژوهشی کمتر رخ میدهد و به طور کلی علاقه به کارهای زود بازده و به چشم آمدن نتایج در اولویت است، در حالی که این آفت پیشرفت و توسعه است، زیرا هیچ توسعهای بدون حوصله و یک باره به دست نمیآید. در واقع در مساله پژوهش نیز با عرضه و تقاضا روبهرو هستیم، وقتی میانگین مطالعه روزانه جامعه ۵ دقیقه باشد همین نشان میدهد که مطالبه عمومی وجود ندارد، این در حالی است که مسیر توسعه از پژوهش میگذرد و با انجام مطالعات علمی و اصولی میتوان راه رشد کشور را در حوزههای مختلف فراهم کرد.
انتهای پیام