به گزارش خبرنگار برنا از رویترز، فولکسواگن (VOWG_p.DE) تغییرات گستردهای را در عملیات خود در آلمان اعلام کرد که شامل کاهش بیش از 35 هزار شغل و کاهش ظرفیت شدید در توافقی لحظه آخر بین بزرگترین خودروساز اروپا و اتحادیهها برای جلوگیری از اعتصابات گسترده است.
رهبران اتحادیه این توافق را پس از 70 ساعت مذاکره فشرده، طولانیترین مذاکره در تاریخ 87 ساله شرکت، به عنوان "معجزه کریسمس" ستایش کردند. طبق این توافق، هیچ تعطیلی فوری یا اخراجی وجود نخواهد داشت و فولکسواگن به نظر میرسد که از درخواست کاهش 10 درصدی دستمزدها عقبنشینی کرده است.
این توافق که از اعتصابات پرهزینه جلوگیری میکند، ممکن است به سرمایهگذاران پس از ماهها مذاکره آرامش دهد. سهام این شرکت پس از توافق 2.4 درصد افزایش یافت، اما همچنان 23 درصد از ابتدای سال کاهش داشته است. فولکسواگن از سپتامبر مذاکراتی با نمایندگان اتحادیهها آغاز کرده بود تا تدابیری را برای رقابت با رقبای چینی ارزانتر و مواجهه با تقاضای ضعیف در اروپا و پذیرش کندتر خودروهای برقی اتخاذ کند.
در ماه گذشته حدود 100 هزار کارگر دو اعتصاب جداگانه برگزار کردهاند که بزرگترین اعتصابات تاریخ فولکسواگن بوده است و علیه برنامههای کاهش هزینهها اعتراض کردهاند. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن، در بیانیهای گفت: "با بسته تدابیری که توافق شده است، شرکت مسیر تعیینکنندهای برای آینده خود در زمینه هزینهها، ظرفیتها و ساختارها اتخاذ کرده است." وی افزود: "ما اکنون در موقعیتی هستیم که میتوانیم سرنوشت خود را با موفقیت شکل دهیم."
فولکسواگن اعلام کرد که این توافق میتواند در بلندمدت صرفهجویی 15 میلیارد یورویی (15.6 میلیارد دلار) در سال ایجاد کند و تأثیر قابلتوجهی بر پیشبینیهای 2024 این شرکت نخواهد داشت. در حالی که هیچ تعطیلی فوری وجود نخواهد داشت، فولکسواگن به بررسی گزینههایی برای کارخانه درسدن و بازسازی سایت اوسنبروک، از جمله جستجو برای خریدار، ادامه خواهد داد. برخی تولیدات به مکزیک منتقل خواهد شد.
تولید خودرو در کارخانه درسدن تا پایان 2025 متوقف خواهد شد. کارکنان فولکسواگن در طول چهار سال آینده تحت توافق دستمزد جمعی هیچ افزایشی نخواهند داشت، در حالی که برخی پاداشها لغو یا کاهش خواهند یافت. تولید در کارخانه فولکسواگن در وولفسبورگ، بزرگترین کارخانه این شرکت، به دو خط تولید از چهار خط کاهش خواهد یافت. دانیلا کاوالو، رئیس شورای کارگری گفت: "هیچ سایتی بسته نخواهد شد، هیچکس به دلیل دلایل عملیاتی اخراج نخواهد شد و توافق دستمزد شرکت برای بلندمدت تضمین شده است."
مذاکرات که از دوشنبه گذشته آغاز شده بود، در این هفته تا دیروقت شب در هانوفر ادامه یافت و مذاکرهکنندگان تنها در فواصل کوتاه برای خواب و نوشیدن قهوه، سوسیس کاری و میوه استراحت میکردند. 35 هزار کاهش شغلی نمایانگر حدود یکچهارم نیروی کار فولکسواگن خواهد بود و همزمان با کاهش شبکه کارخانههای این شرکت در آلمان به بیش از 700 هزار خودرو انجام خواهد شد.
تلاشهای قبلی مدیران سابق فولکسواگن، از جمله هربرت دیس و برن پیشِتسریدر، برای اعمال تغییرات عمده در این خودروساز با مقاومت اتحادیهها مواجه شده بود. تهدید اتحادیه IG Metall به اعتصاب یک ابزار چانهزنی قدرتمند بود. UBS برآورد کرده است که هر روز اعتصاب در آلمان ممکن است برای فولکسواگن تا 100 میلیون یورو درآمد از دست رفته و حدود 20 میلیون یورو سود عملیاتی از دست رفته به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/