نادر آخوندی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساخت مترو یکی از وظایف شهرداری و دولت است و دولت در این زمینه با کمکهای مالی همچون بودجه ۶۰۰ میلیون یورویی که به مترو تخصیص داده است و اوراق مشارکتی که برای پروژههای مترو صادر میکند، نقش مهمی ایفا کرده است.
وی با اشاره به ضرورت ساخت مترو افزود: بهطور قطع نیاز به مترو برای توسعه شهری و رفع مشکلات ترافیکی و آلایندگی آشکار است؛ مترو نهتنها به کاهش مشکلات ترافیکی کمک میکند، بلکه توسعه مناطق مختلف شهر را نیز به همراه دارد، بهویژه خط دو مترو که در حال احداث است، میتواند تأثیرات زیادی بر توسعه مناطق مختلف و شکلگیری ساختار جدید شهری داشته باشد.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکتهای مردمی تاکید کرد: ساخت مترو به همکاری دولت و شهرداری نیاز دارد، زیرا بهعنوان مثال در گذشته با ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت میشد ۵ کیلومتر مسیر مترو ساخت، اما امروز با همین مقدار تنها میتوان ۵۰۰ متر از مسیر را احداث کرد.
آخوندی ادامه داد: دولت در بخشهایی همچون تأمین تونل، واگنها، ریلها و تأسیسات مترو وارد عمل شده است، در حالی که شهرداری در اجرای تغییرات کاربری و سایر مسائل شهری کمک میکند، در نتیجه، ساخت مترو نوعی همکاری ضروری بین دولت و شهرداری است و بدون این تعامل، امکانپذیر نخواهد بود.
وی گفت: موضوع قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی با مپنا بینالملل برای متروی اصفهان، یکی از دستاوردهای بزرگ در حوزه تأمین مالی پروژههای شهری است و در این راستا پیگیریها و تلاشهای زیادی بهویژه با در نظر گرفتن محدودیتهای موجود در دسترسی به منابع ارزی برای دستیابی به این قرارداد صورت گرفته است.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکتهای مردمی افزود: این موفقیت با برقراری ارتباطات مؤثر میان شهرداری، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای مرتبط بهدست آمد که امیدواریم با ابلاغ نهایی این قرارداد، شهرداری بتواند از ظرفیت مالی آن بهرهمند شود و گام بلندی در توسعه زیرساختهای حملونقل شهری اصفهان بردارد.