شناسهٔ خبر: 70365252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وضعیت بغرنج حمل و نقل کالا و مسافر در گلستان

به گفته رانندگان ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر در گلستان این بخش از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

صاحب‌خبر -

 ۱۸۷ شرکت حمل و نقل در گلستان وجود دارد که ۸۶ شرکت در حوزه حمل کالا، ۸۰ شرکت در حوزه مسافر و ۲۱ شرکت نیز در بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا فعالیت دارند.

همچنین پنج پایانه مسافری و ۱۶ هزار و ۷۸۲ راننده در بخش باری و مسافری استان فعال هستند.

در حال حاضر ۱۵ هزار و ۷۶۰ ناوگان باری و مسافری برای جابه جایی کالاهای درون استانی و برون استانی فعالیت می کنند که این قشر با چالش های بسیاری مواجه هستند. با توجه به اینکه آخرین هفته آذر ماه به هفته حمل و نقل نامگذاری شده و فرصتی است که در سال یک بار صدای فعالان این حوزه شنیده شود، در این گزارش به سراغ رانندگان ناوگان مسافری در ترمینال گرگان رفتیم تا صدای این قشر را بشنویم.

دخل و خرج همخوانی ندارد

محمود جوان بخت یک راننده اتوبوس برون شهری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: جاده های خراب، ناوگان فرسوده، هزینه های بسیار سنگین، قطعات بی کیفیت و دیگر موارد سبب شده که دخل و خرج رانندگان همخوانی نداشته باشد.

او می گوید: متاسفانه دولت هیچ حمایتی از ما ندارد و با این همه فشار اقتصادی که روی دوش ما است با فکر خراب و بدور از آرامش جان ۴۰ نفر را در دست گرفته و به جاده می زنیم.

ناوگان حمل و نقل گلستان بسیار فرسوده و از استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد

جوان بخت با بیان این مساله که در همه کشورها به رانندگان و حوزه حمل و نقل توجه ویژه ای می شود، خاطرنشان کرد: ناوگان حمل و نقل گلستان بسیار فرسوده و از استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد، برای بروز رسانی نیز تسهیلاتی به ما داده نشده و با این هزینه به تنهایی توان خرید اتوبوس با قیمت ۳۵ میلیارد تومان را نداریم.

او افزود: کارت هوشمند ما سالی یکبار شارژ می شود که برای شارژ آن باید در هر ماه یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان از جیب برای بیمه که بخشی از آن سوبسید دولت است، بپردازیم و اگر بیمه پرداخت نشود کارت شارژ نشده ودیگر حق رانندگی نداریم.

جوان بخت با بیان اینکه متاسفانه برای رانندگان جدید سوبسید و حمایتی برای بیمه وجود ندارد، افزود: آنها برای شارژ کارت هوشمند باید در هر ماه سه میلیون تومان حق بیمه پرداخت کنند که برای یک راننده واقعا هزینه زیادی است.

تعویض قطعات اتوبوس بسیار هزینه بر است

حمزه صفوی دیگر راننده گلستانی نیز برعدم استاندارد جاده ها و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل تاکید دارد و می گوید: تعویض قطعات اتوبوس بسیار هزینه بر است و به دلیل افزایش کرایه ها در چند سال اخیر شاهد کاهش مسافر بودیم.

او که در خط گرگان به مشهد کار می کند ادامه داد، بارها پیش آمده به دلیل کمبود مسافر با حداقل ظرفیت حرکت کردیم و تعداد مسافرها حتی کمتر از تعداد انگشت های دست بوده است.

اما علاوه بر ناوگان مسافری، ناوگان حمل و نقل کالا نیز با چالش هایی مواجه بوده و اگر چه این استان از جاده های مرزی خوبی برخوردار است اما این جاده ها نتوانسته شرایط خوبی را برای رانندگان فراهم سازند و صادرکنندگان بیشتر برای حمل و نقل کالا از ماشین های ترکمنستان استفاده می کنند.

عدم مدیریت حمل و نقل کالا در مرز

یک بازرگان میوه و تره بار گلستان در خصوص عدم استفاده از ماشین های ایرانی برای حمل کالا به خبرنگار ما گفت: به دلیل ارزان تر بودن قیمت حمل و نقل کالا با ماشین های ترکمنستان، صادرکنندگان رغبتی برای استفاده از ماشین های ایرانی ندارند.

روح الله شاهینی اظهار کرد: سال های گذشته ماشین های گلستان، محصولات ترکمنستان و قزاقستان را حمل می کردند اما بعد از کرونا کشور ترکمنستان زیرکی به خرج داد و اجازه ورود محصولات به سایر کشورها را به شرط استفاده از ماشین های ترکمنستانی صادر می کرد و به ماشین های ایرانی اجازه ورود نمی داد.

صادر کنندگان رغبتی برای استفاده از ماشین های ایرانی برای حمل کالا ندارند چراکه تفاوت هزینه حمل بار توسط ماشین های ایرانی و ترکمنستان بسیار قابل ملاحظه است

این بازرگان میوه و تره بار گلستانی با اشاره به اینکه حمل کالا با ماشین های ترکمنستان، منافع خوبی برای لجستیک این کشور دارد، افزود: به دلیل وجود همین منافع این کشور از حمل و نقل کالا حمایت کرد و در حال حاضر اکثر ماشین های ترکمنستان در مرزهای سرخس، باجگیران و اینچه برون محصولات کشاورزی ما را با نازلترین قیمت حمل می کنند.

وی تاکید کرد: عملا صادر کنندگان نیز رغبتی برای استفاده از ماشین های ایرانی برای حمل کالا ندارند چراکه تفاوت هزینه حمل بار توسط ماشین های ایرانی و ترکمنستان بسیار قابل ملاحظه است.

شاهینی گفت: هزینه هایی که به ماشین های ایرانی در این کشور تحمیل می شد سبب شد ماشین های ترکمنستان با کمترین قیمت کالاهای صادراتی را به کشور مقصد تحویل دهند.

این بازرگان از مسئولان خواست که برای حمایت از بخش حمل و نقل کالا ورودی جدی داشته باشند و محدودیت هایی را برای ماشین های ترکمنستان به وجود بیاورند تا از ماشین های ایرانی حمایت شود.

شاهینی با بیان اینکه ورود ماشین های ترکمنستان برای حمل کالا به کشور ناشی از سو مدیریت است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده اما این درحالی است که مسئولان می توانند با توجه به قانون، از ورود ماشین های ترکمنستان به کشور ممانعت کنند.

پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل گلستان

عادل مصدقی با اشاره به گزارش عملکرد این سازمان در خصوص راه سازی و ایمن سازی جاده ها گفت: در هشت ماهه سال با رشد ۱۰ درصدی، بیش از پنج میلیون تن جابه جایی کالا و همچنین حدود ۲ میلیون جابه جایی مسافر داشتیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان یکی از چالش های حوزه مسافری را بالا بودن عمر ناوگان حمل و نقل دانست و گفت: این ناوگان نیازمند نوسازی است و در این خصوص تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا با هماهنگی انجام شده هر چه زودتر عمر ناوگان حمل و نقل به میانگین خوبی برسد.

وی تاکید کرد: همچنین برای بازسازی ناوگان اتوبوس و مینی بوس نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۸ برای سال جاری مبلغ ۳۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و به ازای هر اتوبوس یک میلیارد تومان و هر مینی بوس ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بازسازی به رانندگان اعطا می شود.

بازسازی جاده ترکمنستان

مصدقی یادآور شد: طی هشت ماهه ابتدای سال جاری ۳۰ هزار تردد بین الملی در اینچه برون انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

با توجه به میزان کرایه تعیین شده در صنف حمل و نقل بین الملل و عوارضی که کشور ترکمنستان در نظر گرفته، استفاده از ناوگان ترکمنستان ارزانتر تمام می شود

وی در خصوص عدم استفاده از ماشین های ایرانی برای حمل کالا به کشور ترکمنستان گفت: با توجه به میزان کرایه تعیین شده در صنف حمل و نقل بین الملل و عوارضی که کشور ترکمنستان در نظر گرفته، استفاده از ناوگان ترکمنستان ارزانتر تمام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر بازسازی جاده ترکمنستان که از مطالبات اصلی ما است، انجام و شرایط برای حمل کالا با ناوگان ایرانی مهیا شود.

برای هر کشوری صنعت حمل و نقل چه مسافری و چه کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای همین دولت تسهیلات لازم را برای هموارتر شدن مسیر فعالیت فعالان این حوزه فراهم می کند، اما در کشور ما به نوعی می توان گفت این صنعت رها شده و آنچه نیز هزینه می شود از زحمت و درآمد افراد فعال در این حوزه است و دولت آنگونه که باید و شاید نتوانسته حمایت خوبی از فعالان حوزه حمل و نقل داشته باشد.