شناسهٔ خبر: 70358332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی:

غفلت از خدا و حق جامعه، فرصت خدمت به مردم را سلب می‌کند

رئیس حوزه‌های علمیه کشور گفت: اگر هدف ما این است که سازمان‌ها و مجموعه سلامت اخلاقی و ارزشی داشته باشد، باید به آسیب‌ها نگاه مداوم داشته باشیم. این آسیب‌ها برای محقق کردن روح عناصر آداب، اخلاق و منش الهی تهدیدکننده هستند و ما را از دورن تهی می‌کنند. بعضی از این آسیب‌ها شامل غفلت از خداوند و حق خداوند است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله اعرافی، امروز پنجشنبه، ۲۸ آذر در جلسه شورای اداری استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به ۷۰ سفر استانی که داشته‌ام، اصفهان را گنجینه‌ای از سرمایه می‌شناسم. کثرت مفاخر این شهر صحبت از گذشته و عظمت را سخت می‌کند، چرا که انتخاب را دشوار می‌کند.

وی با اشاره به سابقه درخشان اصفهان، افزود: اصفهان دیگر نصف جهان نیست، بلکه همه جهان است. این برای ایران و ایرانی مایه فخر است. رسالت حاضران زیر این سقف در برابر اصفهان، ایران و جهان بسیار سنگین است. عملکرد مسئولان اصفهان بازتاب ملی و جهانی دارد. این مجموعه خدمت‌گذار می‌تواند در آفاق بلندتری بیندیشد و خدماتی فراتر از این استان به جهان ارائه دهد.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور درباره منظومه اداره سالم و پیشرو، بیان کرد: شرط اول یک منظومه و اداره پیشتاز این است که از فرهیختگی، دانش و خردورزی برخوردار باشد. منظور از آن صرف علم (science) نیست و مجموعه نهادها و سازمان‌ها باید روح خردورزی را دارا باشند و با یک نفر محقق نمی‌شود. شرط دوم مهارت‌ها، فنون و سلایق مدیریتی است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: مؤلفه سوم یک منظومه اداری موفق، فناوری و ابزار است. قوانین حاکم بر سبک مدیریت و تعامل با مردم و مجموعه به هم پیوسته آن مؤلفه چهارم را تشکیل می‌دهد. مولفه پنجم داشتن آفاق روشن، انگیزه‌بخش و کاربردی است و مؤلفه ششم اخلاق و منش اسلامی است. این مؤلفه‌ها در کنار هم و با ایجاد یک فرهنگ جمعی و عمومی اثربخش است.

وی افزود: اگر هدف ما این است که سازمان‌ها و مجموعه سلامت اخلاقی و ارزشی داشته باشد، باید به آسیب‌ها نگاه مداوم داشته باشیم. این آسیب‌ها برای محقق کردن روح عناصر آداب، اخلاق و منش الهی تهدیدکننده هستند و ما را از دورن تهی می‌کنند. بعضی از این آسیب‌ها شامل غفلت از خداوند و حق خداوند است. غفلت از حق جامعه و امور آن، فرصت خدمت به مردم را سلب می‌کند. 

اعرافی طعمه پنداری مسئولیت را آفت بزرگی دانست و گفت: امیرمؤمنان طعمه و امانت را مقابل هم دانسته‌اند. واژه طعمه هم وزن لقمه است و معنای عامی دارد. در نظام اداری اسلامی هر کس باید مسئولیت خود را از نگاه طعمه‌ای خلاص کند. این کار اگر چه سخت است، ولی شیرین و انسان‌ساز است. طعمه صرفا معنای پول نمی‌دهد، بلکه حس پول‌خواهی، شهرت و برتری‌جویی را نیز شامل می‌شود.

در حال به‌روزرسانی