به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش گرامیداشت روز همکاری (وحدت) حوزه و دانشگاه، امسال با محوریت «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» با پیام آیت الله جوادی آملی برگزار شد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این پیام بیان کرد: آنچه محور بحث اصلي است، علوم انساني و راهبرد مقاومت است. دو بخش است: علوم انساني چيست و چگونه فرا بگيريم و در برابر دشمن داخلي و خارجي چگونه مقاومت بکنيم. در بخش اول اشاره می کنيم که علم را ذات اقدس اله، در نظام هستي قرار داد. آنچه در زمين در سطح زمين و عمق زمين و عمق درياها هست، کتاب الهي است و آنچه در نظام سپهري هست و در آسمانهای دور و نزديک قرار دارد، کتاب الهي است. کتاب خدا يعني مجموعه نظام سماوات و ارض که نه تا کنون بشر توانست آنها را احصا کند و نه ميتواند؛ اين مجموعه کتاب الهي است.
وی بیان کرد: انسان ميتواند از اين کتاب الهي بهره ببرد؛ از دورترين نقطه آسمان تا دورترين نقطه کره خاکي ميتواند بهره ببرد و گذشته از اين توان، وظيفه دارد که بهره ببرد يعنی عالم بشود و مطابق علم، عمل کند
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراين علمي را که انسان بايد ياد بگيرد نه علوم انساني مصطلح در برابر رياضي و تجربي است، چون آنها هم از يک نظر علوم انساني هستند؛ اين طور نيست که اين بحث ما شامل علوم تجربي و دانشمندان علوم تجربي و رياضي و امثال آنها نشود. آسمان با همه گسترشش و زمين با همه عمقش، همه اينها کتاب است و صحيفه است (يک) و انسان مي تواند از اينها استفاده کند (دو). سوم: اينها مسخر انساناند؛ بنابراين علوم انساني، نزد يک محقق، علوم جهان است؛ يعنی آنچه انسان ميتواند ياد بگيرد (يک) و بايد ياد بگيرد (دو)؛ منتها کارها تقسيم شده است؛ خدا به بعضيها ذوق آسماني داد به بعضيها ذوق زميني داد به بعضي ذوق رياضي داد به بعضی ذوق تجربي داد به بعضي ذوق تحقيقي داد به بعضي ذوق تفحصهاي تاريخي يا ادبی داد و مانند آنها.
وی بیان کرد: انسان موظف است نظام را بشناسد، چه اينکه نظام هستي موظف است در تحت تسخير انسان باشد و چون چنين علمي ممکن است غرورآور باشد و در برابر هر کسي ممکن است دشمناني هم قيام بکنند، براي اينکه انسان در برابر دشمن داخلي و خارجي مقاوم باشد، اول بايد خود را بسازد و در جهاد نفس پيروز بشود؛ بايد مقاومت کند تا نسبت به ديگران مقاوم باشد. اينکه در فلسطين و غزه و امثال اينها، حزب الله و امثال آنها و آن سيد بزرگوار سيد نصرالله که حشرش با انبيا و اوليا باشد و ساير شهدا موفق شدهاند، براي آن است که اينها در درجه اول با دشمن دروني مبارزه کردند و او را از پا در آوردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر مقاومت در درون شروع شد، جهاد نفس حاصل شد و اين دشمن دروني را ما زير پا لِه کرديم، باکي از دشمن بروني مثل آمريکا و اسرائيل و امثال اينها نيست. بنابراين علوم انساني، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد و نيز مقاومت، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد. اول مقاومت درون، بعد مقاومت بيرون.
وی اظهار کرد: اگر کسی بخواهد راه کسي را ببندد يا خودش بي راهه برود، اين طور نيست که يقين داشته باشد که صد درصد به مقصد برسد (اين يک)، انسان يک سلسله عقايدي دارد خدايي هست قيامتي هست پيغمبري هست قرآني هست دستوري دارد (اين دو). آنچه که انسان دارد و به آن معتقد است و به آن باور دارد، آن صد درصد است که خلاف به مقصد نميرسد دروغ به مقصد نميرسد خيانت به مقصد نميرسد؛ اين يک امر يقيني است، اين بيان بلند و نوراني حسين بن علي(صلوات الله و سلامه عليهما) است که هيچ هدفي وسيله را توجيه نميکند. فرمود با هيچ گناهي انسان به مقصد نميرسد و هيچ وسيله باطلي، انسان را به مقصد صحيح نميرساند.
وی بیان داشت: صهيونيست و امثال آن رفتني اند، هيچ ترديدي در اين نيست؛ ولي وقتي ميتوانيم مقاومت بکنيم که مقاومت دروني داشته باشيم. ما خودمان گرفتار اختلاس و امثال ذلک باشيم بعد بخواهيم در برابر دشمنان مقاومت کنيم؟! يا گرفتار اين باشيم که او بايد طرد بشود من بايد باشم نام او را نبريد نام مرا ببريد؛ اين بازيها؟! با بازي کسي مقاوم نيست. وقتي نتوانيم با دشمن دروني مبارزه کنيم، با دشمن بيروني هم نمی توانيم مبارزه کنيم.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز داشت: علوم انساني نه به معناي ادبيات و تاريخ و اخلاق و امثال اينهاست که در قبال رياضي و فيزيک و شيمي هستند، بلکه علوم انسانی يعني جهانبيني، چون اصرار قرآن کريم اين است که سير کنيد در آسمان و زمين (يک) و آسمان و زمين برده علم عالماند (دو)؛ فرمود اينها مسخرند و من براي شما مسخر کردم. بنابراين کتابي که بايد در حوزه و دانشگاه بخوانيم جهان است، البته هر کسي گوشهاي از آن را بر اساس تقسيم کاری که هست. اين درباره علم. از نظر مقاومت هم ما بايد بدانيم شمشير صد درصد در دست ماست و چوب بيست درصد و سي درصد در دست هوس است در دست نفس اماره است در دست جهل است در دست جهل علمي يا جهالت عملي.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش گرامیداشت روز همکاری (وحدت) حوزه و دانشگاه، امسال با محوریت «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» با پیام آیت الله جوادی آملی برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سرویس سیاسی خبرگزاری رسا همایش گرامیداشت روز همکاری (وحدت) حوزه و دانشگاه، امسال با محوریت «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» با پیام آیت الله جوادی آملی برگزار شد.حضرت آیت الله جوادی آملی در این پیام بیان کرد: آنچه محور بحث اصلي است، علوم انساني و راهبرد مقاومت است. دو بخش است: علوم انساني چيست و چگونه فرا بگيريم و در برابر دشمن داخلي و خارجي چگونه مقاومت بکنيم. در بخش اول اشاره می کنيم که علم را ذات اقدس اله، در نظام هستي قرار داد. آنچه در زمين در سطح زمين و عمق زمين و عمق درياها هست، کتاب الهي است و آنچه در نظام سپهري هست و در آسمانهای دور و نزديک قرار دارد، کتاب الهي است. کتاب خدا يعني مجموعه نظام سماوات و ارض که نه تا کنون بشر توانست آنها را احصا کند و نه ميتواند؛ اين مجموعه کتاب الهي است.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این پیام بیان کرد: آنچه محور بحث اصلي است، علوم انساني و راهبرد مقاومت است. دو بخش است: علوم انساني چيست و چگونه فرا بگيريم و در برابر دشمن داخلي و خارجي چگونه مقاومت بکنيم. در بخش اول اشاره می کنيم که علم را ذات اقدس اله، در نظام هستي قرار داد. آنچه در زمين در سطح زمين و عمق زمين و عمق درياها هست، کتاب الهي است و آنچه در نظام سپهري هست و در آسمان های دور و نزديک قرار دارد، کتاب الهي است. کتاب خدا يعني مجموعه نظام سماوات و ارض که نه تا کنون بشر توانست آنها را احصا کند و نه مي تواند؛ اين مجموعه کتاب الهي است.وی بیان کرد: انسان ميتواند از اين کتاب الهي بهره ببرد؛ از دورترين نقطه آسمان تا دورترين نقطه کره خاکي ميتواند بهره ببرد و گذشته از اين توان، وظيفه دارد که بهره ببرد يعنی عالم بشود و مطابق علم، عمل کند
وی بیان کرد: انسان مي تواند از اين کتاب الهي بهره ببرد؛ از دورترين نقطه آسمان تا دورترين نقطه کره خاکي مي تواند بهره ببرد و گذشته از اين توان، وظيفه دارد که بهره ببرد يعنی عالم بشود و مطابق علم، عمل کنداستاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراين علمي را که انسان بايد ياد بگيرد نه علوم انساني مصطلح در برابر رياضي و تجربي است، چون آنها هم از يک نظر علوم انساني هستند؛ اين طور نيست که اين بحث ما شامل علوم تجربي و دانشمندان علوم تجربي و رياضي و امثال آنها نشود. آسمان با همه گسترشش و زمين با همه عمقش، همه اينها کتاب است و صحيفه است (يک) و انسان مي تواند از اينها استفاده کند (دو). سوم: اينها مسخر انساناند؛ بنابراين علوم انساني، نزد يک محقق، علوم جهان است؛ يعنی آنچه انسان ميتواند ياد بگيرد (يک) و بايد ياد بگيرد (دو)؛ منتها کارها تقسيم شده است؛ خدا به بعضيها ذوق آسماني داد به بعضيها ذوق زميني داد به بعضي ذوق رياضي داد به بعضی ذوق تجربي داد به بعضي ذوق تحقيقي داد به بعضي ذوق تفحصهاي تاريخي يا ادبی داد و مانند آنها.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراين علمي را که انسان بايد ياد بگيرد نه علوم انساني مصطلح در برابر رياضي و تجربي است، چون آنها هم از يک نظر علوم انساني هستند؛ اين طور نيست که اين بحث ما شامل علوم تجربي و دانشمندان علوم تجربي و رياضي و امثال آنها نشود. آسمان با همه گسترشش و زمين با همه عمقش، همه اينها کتاب است و صحيفه است (يک) و انسان مي تواند از اينها استفاده کند (دو). سوم: اينها مسخر انسان اند؛ بنابراين علوم انساني، نزد يک محقق، علوم جهان است؛ يعنی آنچه انسان مي تواند ياد بگيرد (يک) و بايد ياد بگيرد (دو)؛ منتها کارها تقسيم شده است؛ خدا به بعضي ها ذوق آسماني داد به بعضي ها ذوق زميني داد به بعضي ذوق رياضي داد به بعضی ذوق تجربي داد به بعضي ذوق تحقيقي داد به بعضي ذوق تفحص هاي تاريخي يا ادبی داد و مانند آنها.وی بیان کرد: انسان موظف است نظام را بشناسد، چه اينکه نظام هستي موظف است در تحت تسخير انسان باشد و چون چنين علمي ممکن است غرورآور باشد و در برابر هر کسي ممکن است دشمناني هم قيام بکنند، براي اينکه انسان در برابر دشمن داخلي و خارجي مقاوم باشد، اول بايد خود را بسازد و در جهاد نفس پيروز بشود؛ بايد مقاومت کند تا نسبت به ديگران مقاوم باشد. اينکه در فلسطين و غزه و امثال اينها، حزب الله و امثال آنها و آن سيد بزرگوار سيد نصرالله که حشرش با انبيا و اوليا باشد و ساير شهدا موفق شدهاند، براي آن است که اينها در درجه اول با دشمن دروني مبارزه کردند و او را از پا در آوردند.
وی بیان کرد: انسان موظف است نظام را بشناسد، چه اينکه نظام هستي موظف است در تحت تسخير انسان باشد و چون چنين علمي ممکن است غرورآور باشد و در برابر هر کسي ممکن است دشمناني هم قيام بکنند، براي اينکه انسان در برابر دشمن داخلي و خارجي مقاوم باشد، اول بايد خود را بسازد و در جهاد نفس پيروز بشود؛ بايد مقاومت کند تا نسبت به ديگران مقاوم باشد. اينکه در فلسطين و غزه و امثال اينها، حزب الله و امثال آنها و آن سيد بزرگوار سيد نصرالله که حشرش با انبيا و اوليا باشد و ساير شهدا موفق شده اند، براي آن است که اينها در درجه اول با دشمن دروني مبارزه کردند و او را از پا در آوردند.حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر مقاومت در درون شروع شد، جهاد نفس حاصل شد و اين دشمن دروني را ما زير پا لِه کرديم، باکي از دشمن بروني مثل آمريکا و اسرائيل و امثال اينها نيست. بنابراين علوم انساني، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد و نيز مقاومت، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد. اول مقاومت درون، بعد مقاومت بيرون.
حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر مقاومت در درون شروع شد، جهاد نفس حاصل شد و اين دشمن دروني را ما زير پا لِه کرديم، باکي از دشمن بروني مثل آمريکا و اسرائيل و امثال اينها نيست. بنابراين علوم انساني، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد و نيز مقاومت، معناي وسيع، دقيق و عالمانه دارد. اول مقاومت درون، بعد مقاومت بيرون.وی اظهار کرد: اگر کسی بخواهد راه کسي را ببندد يا خودش بي راهه برود، اين طور نيست که يقين داشته باشد که صد درصد به مقصد برسد (اين يک)، انسان يک سلسله عقايدي دارد خدايي هست قيامتي هست پيغمبري هست قرآني هست دستوري دارد (اين دو). آنچه که انسان دارد و به آن معتقد است و به آن باور دارد، آن صد درصد است که خلاف به مقصد نميرسد دروغ به مقصد نميرسد خيانت به مقصد نميرسد؛ اين يک امر يقيني است، اين بيان بلند و نوراني حسين بن علي(صلوات الله و سلامه عليهما) است که هيچ هدفي وسيله را توجيه نميکند. فرمود با هيچ گناهي انسان به مقصد نميرسد و هيچ وسيله باطلي، انسان را به مقصد صحيح نميرساند.
وی اظهار کرد: اگر کسی بخواهد راه کسي را ببندد يا خودش بي راهه برود، اين طور نيست که يقين داشته باشد که صد درصد به مقصد برسد (اين يک)، انسان يک سلسله عقايدي دارد خدايي هست قيامتي هست پيغمبري هست قرآني هست دستوري دارد (اين دو). آنچه که انسان دارد و به آن معتقد است و به آن باور دارد، آن صد درصد است که خلاف به مقصد نمي رسد دروغ به مقصد نمي رسد خيانت به مقصد نمي رسد؛ اين يک امر يقيني است، اين بيان بلند و نوراني حسين بن علي(صلوات الله و سلامه عليهما) است که هيچ هدفي وسيله را توجيه نمي کند . فرمود با هيچ گناهي انسان به مقصد نمي رسد و هيچ وسيله باطلي، انسان را به مقصد صحيح نمي رساند .وی بیان داشت: صهيونيست و امثال آن رفتني اند، هيچ ترديدي در اين نيست؛ ولي وقتي ميتوانيم مقاومت بکنيم که مقاومت دروني داشته باشيم. ما خودمان گرفتار اختلاس و امثال ذلک باشيم بعد بخواهيم در برابر دشمنان مقاومت کنيم؟! يا گرفتار اين باشيم که او بايد طرد بشود من بايد باشم نام او را نبريد نام مرا ببريد؛ اين بازيها؟! با بازي کسي مقاوم نيست. وقتي نتوانيم با دشمن دروني مبارزه کنيم، با دشمن بيروني هم نمی توانيم مبارزه کنيم.
وی بیان داشت: صهيونيست و امثال آن رفتني وی اند، هيچ ترديدي در اين نيست؛ ولي وقتي مي توانيم مقاومت بکنيم که مقاومت دروني داشته باشيم. ما خودمان گرفتار اختلاس و امثال ذلک باشيم بعد بخواهيم در برابر دشمنان مقاومت کنيم؟! يا گرفتار اين باشيم که او بايد طرد بشود من بايد باشم نام او را نبريد نام مرا ببريد؛ اين بازي ها؟ ! با بازي کسي مقاوم نيست. وقتي نتوانيم با دشمن دروني مبارزه کنيم، با دشمن بيروني هم نمی توانيم مبارزه کنيم.حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز داشت: علوم انساني نه به معناي ادبيات و تاريخ و اخلاق و امثال اينهاست که در قبال رياضي و فيزيک و شيمي هستند، بلکه علوم انسانی يعني جهانبيني، چون اصرار قرآن کريم اين است که سير کنيد در آسمان و زمين (يک) و آسمان و زمين برده علم عالماند (دو)؛ فرمود اينها مسخرند و من براي شما مسخر کردم. بنابراين کتابي که بايد در حوزه و دانشگاه بخوانيم جهان است، البته هر کسي گوشهاي از آن را بر اساس تقسيم کاری که هست. اين درباره علم. از نظر مقاومت هم ما بايد بدانيم شمشير صد درصد در دست ماست و چوب بيست درصد و سي درصد در دست هوس است در دست نفس اماره است در دست جهل است در دست جهل علمي يا جهالت عملي.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز داشت: علوم انساني نه به معناي ادبيات و تاريخ و اخلاق و امثال اينهاست که در قبال رياضي و فيزيک و شيمي هستند، بلکه علوم انسانی يعني جهان بيني، چون اصرار قرآن کريم اين است که سير کنيد در آسمان و زمين (يک) و آسمان و زمين برده علم عالم اند (دو)؛ فرمود اينها مسخرند و من براي شما مسخر کردم. بنابراين کتابي که بايد در حوزه و دانشگاه بخوانيم جهان است، البته هر کسي گوشه اي از آن را بر اساس تقسيم کاری که هست. اين درباره علم. از نظر مقاومت هم ما بايد بدانيم شمشير صد درصد در دست ماست و چوب بيست درصد و سي درصد در دست هوس است در دست نفس اماره است در دست جهل است در دست جهل علمي يا جهالت عملي. ∎