شناسهٔ خبر: 70353554 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

طباطبایی: آموزش و پروش باید توجه ویژه‌ای به تئاتر عروسکی داشته باشد

کارگردان نمایش «خرگوشک و رودخانه» درخصوص عدم آشنایی مخاطب با نمایش‌های عروسکی عنوان کرد: تئاترهای عروسکی جنبه درمانی دارند و آموزش و پرورش با حمایت این آثار می‌تواند تأثیرات مثبتی در کودکان داشته باشد. کارگردان نمایش «خرگوشک و رودخانه» درخصوص عدم آشنایی مخاطب با نمایش‌های عروسکی عنوان کرد: تئاترهای عروسکی جنبه درمانی دارند و آموزش و پرورش با حمایت این آثار می‌تواند تأثیرات مثبتی در کودکان داشته باشد.

صاحب‌خبر -

زهرا طباطبایی کارگردان نمایش «خرگوشک و رودخانه» که در اولین و دومین روز بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک در پلاتو آیینه اجرا شد، درباره ایده این اثر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: ذهن من درگیر آموزش مهارت‌های زندگی به خردسالان بود. مهارت‌هایی مثل کنترل خشم، کنترل ترس و مدیریت احساسات. به همین دلیل تصمیم گرفتم از زبان نمایش عروسکی برای آموزش این مفاهیم استفاده کنم. برای متن کار از نوشته‌های حسین فدایی‌حسین الهام گرفتم و سپس با ترکیب ایده‌ها و تغییراتی آن را به نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۷ سال تبدیل کردم.

طباطبایی درباره محدودیت‌های سالن و امکانات و بازخورد مخاطبان گفت: ظرفیت سالن پلاتو آیینه از لحاظ نوری و تکنیکی محدود است. خیلی دوست داشتم امکانات نوری بیشتری در اختیار داشتیم، اما همکاران نهایت تلاش خود را کردند. از آن‌جایی که سالن ما به نسبت بقیه کوچک‌تر بود دو اجرا برایمان در نظر گرفتند. خوشبختانه بازخورد‌ها بسیار مثبت بود و مخاطبان خردسال با نمایش ارتباط خوبی برقرار کردند.

این کارگردان درباره ماهیت عروسکی نمایش و تعامل با طراح عروسک‌ها عنوان کرد: این کار بیشتر یک نمایش عروسکی است تا نمایشی با بازی بازیگران. عروسک‌ها نقش اصلی را دارند و تعامل ما با طراح عروسک‌ها بسیار دقیق و هماهنگ بود. طراح عروسک‌ها که دانشجوی ارشد این رشته است، ابتدا طرح‌های کاغذی ساخت و سپس آنها را به صورت عروسک‌های قابل‌استفاده طراحی کرد. در این نمایش از موسیقی زنده نیز استفاده شده که کار را برای مخاطب خردسال جذاب‌تر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این، نمایش «خرگوشک و رودخانه» اجرای عموم رفته است یا خیر؟ توضیح داد: این نمایش قبلاً در قالبی کوتاه‌تر و با موسیقی و اشعار متفاوت اجرا شده بود. نسخه کنونی حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است و کاملاً بازنگری و به‌روزرسانی شده است.

طباطبایی در پایان درباره دغدغه‌های تئاتر عروسکی خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم با تئاتر عروسکی کمتر آشنا هستند. این در حالی است که نمایش عروسکی نه فقط برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم کاربرد دارد و حتی می‌تواند جنبه درمانی پیدا کند. درک این موضوع و گسترش آن نیازمند حمایت آموزش و پرورش است، چرا که این نوع نمایش از پیش‌دبستانی می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد. البته مشکلات اقتصادی مثل هزینه‌های ساخت عروسک، دکور و موسیقی نیز وجود دارد که برای فعالان این حوزه چالش‌برانگیز است. در کل امیدوارم با همکاری و همدلی هنرمندان، بتوانیم گام‌های مؤثرتری را در این حوزه برداریم.

انتهای پیام/