جوان آنلاین: تا سخن از فضای مجازی به میان میآید، تصویری که در اذهان شکل میگیرد پیام رسانهای اجتماعی و نرم افزارهای کاربردی است. پیام رسانها و نرم افزارهایی که ظاهراً برای اطلاع رسانی، پخش اخبار و بعضاً تبلیغ کسب و کار هستند ولی متأسفانه بدلیل سوء مدیریت و رها شدگی، بیشتر اوقات بستری است برای تولید محتوای کم ارزش، سخیف و غیر اجتماعی و غیر اخلاقی.
هر شخص حقیقی و یا حقوقی فارغ از احترام و رعایت به قوانین و ضوابط فعالیت مجازی با هر تفکری با کمترین ابزار و تجهیزاتی به تولید محتوا می پردازد که تا اینجا مشکلی دیده نمیشود، ولی مشکل از جایی شروع میشود که این محتوا با آداب و رسوم کشور مطابقت نداشته باشد و ولنگاری فرهنگی را مد و تشویق کنند.
فعالین زرد شبکههای اجتماعی با شاخ و برگ دادن به تبلیغاتشان در واقع بر روی مسائلی همچون اسراف و تجملگرایی که اصلاً به نفع خانواده و مصلحت کشور نیست، مانور میدهند. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم در بیاناتشان بارها به این موضوع اشاره کردهاند: « اسراف چه کار میکند! اسراف در نان، اسراف در آب، اسراف در برق، اسراف در مصالح ساختمانی، اسراف در انواع و اقسام کالاهای گوناگون، اسراف در وسایل تجملاتی! عزیزان من! این اسراف همان کاری را با کشور میکند که دشمن میخواهد! او از آن طرف به وسیلهی نفت، بهوسیلهی تحریم اقتصادی و انواع و اقسام ضربهها بر ملت ایران ضربه وارد میکند؛ از این طرف هم خود ما با اسراف و صرفهجویی نکردن، ضربهی او را تکمیل میکنیم! من مردم را به ریاضت اقتصادی دعوت نمیکنم؛ ابدا! من آنها را به قناعت، به صرفهجویی و به اسراف نکردن دعوت میکنم. اسراف، حرام است. »
جشن تولد 500 میلیون تومانی کودکی که احتمالاً همه در شبکههای اجتماعی دیدهایم یکی از مصادیق بارز اسراف و تجملگرایی در بین برخی از مردم است که همین فعالین زرد شبکههای اجتماعی با بزرگنمایی روی این موضوعات میخواهند ذائقهی آحاد جامعه را به تجملات و اسراف و زیادهروی در منابع تغییر دهند و از این تبلیغات درآمدی هنگفت عایدشان شود.
اگر از موضوع اسراف و تجملگرایی در فضای مجازی فاصله بگیریم، مطلبی دیگر که مخاطبین فضای مجازی مخصوصاً خانواده را نشانه گرفته است، فساد اخلاقی و تبلیغ عریان شدن و کسب درآمد از اینگونه تبلیغات است. تبلیغاتی که بعضاً فعالان زرد فضای مجازی در مورد حجاب و یا ایجاد چالشهای منافی عفت به راه میاندازند، باعث بیحرمتی و از بین رفتن پردهی حیا و غیرت و عفت بین اعضای خانواده میشود که این بزرگترین خطری است که خانواده را نشانه گرفته است.
پس اگر مسئولین نظارتی فضای مجازی تصمیم گرفتهاند بعضی از شبکههای اجتماعی را بنا به دلایلی محدود کنند (دقیقاً کاری که به تازگی خیلی از کشورهای غربی و پیشرفته در فضای مجازی انجام دادهاند)، به خطری که در آینده گریبانگیر خانواده و اجتماع میشود میاندیشند، وگرنه هیچ قصدی برای بستن راه درآمد از طریق مجازی و به صورت قانونی ندارند.
به نظر میرسد علاوهبر اینکه مسئولین، نظارتها را دو چندان و محدودیتها را اعمال میکنند، خانوادهها هم باید با آموزش صحیح استفاده از شبکههای اجتماعی آشنا شده و نظارتی حداقلی بر روی فعالیت مجازی فرزندان و اعضای خانواده خود داشته باشند تا از روی کنجکاوی و کاوش و پیروی از فعالان زرد شبکههای مجازی که هدفشان تابو شکنی در جامعه و خانواده می باشد دچار اشتباه نشده تا کانون گرم خانواده دچار آسیب نشود | انشالله
فضای مجازی رها؛ جولانگاه فعالان تابو شکن
تا سخن از فضای مجازی به میان میآید، تصویری که در اذهان شکل میگیرد پیام رسانهای اجتماعی و نرم افزارهای کاربردی است.
صاحبخبر -
∎