به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه به استاندار کرمانشاه در خصوص وضعیت عملکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمانشاه به شرح زیر است:
امام علی (ع)
همانا حکومت وسیله آب و نان نیست، بلکه امانتی است برای خدمت به مردم
بسمهتعالی
جناب آقای دکتر منوچهر حبیبی
استاندار محترم استان کرمانشاه
با سلام و احترام.
بسیج دانشجویی به عنوان یک نهاد انقلابی و مطالبهگر در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، همواره تلاش کرده است تا در جهت تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و رفع نیازهای جامعه دانشجویی و عمومی قدم بردارد.
این نامه از سوی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه به منظور بررسی وضعیت عملکرد شورای شهر و شهرداری کرمانشاه نگاشته شده است. دغدغههای جدی در خصوص چالشها و نواقص موجود در مدیریت شهری مطرح میشود. هدف این نامه، مطالبهگری در خصوص مسائل و مشکلاتی است که تأثیر مستقیم بر زندگی روزمره شهروندان دارد. بر این باوریم که توجه به این مسائل میتواند به بهبود کیفیت زندگی در کرمانشاه و ارتقاء سطح خدمات عمومی منجر شود؛ لذا در ادامه، به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت:
۱- عدم وجود زیرساختهای تفریحی و فرهنگی متناسب با نیازهای اجتماعی کرمانشاه:
یکی از مسائل مهم و در عین حال نگرانکننده در کرمانشاه، کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی، به ویژه نبود یک شهربازی مناسب و استاندارد است. بر اساس قانون، دولت موظف به ارتقای کیفیت زندگی شهری و توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی است، اما در کرمانشاه شاهد کمبود اینگونه فضاها هستیم. فقدان چنین اماکنی نه تنها بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر منفی میگذارد، بلکه در گسترش نارضایتی عمومی نیز مؤثر است. این مسئله بهویژه در میان خانوادهها و کودکان که به فضایی برای تفریح نیاز دارند، احساس میشود. در این راستا، نیازمند توجه ویژه به طرحهای عمرانی و فرهنگی با هدف ارتقای سطح رفاه اجتماعی و فرهنگی هستیم.
۲-عدم تعیین تکلیف پروژهها و فرآیندهای اجرایی ناکارآمد:
شورای شهر و شهرداری کرمانشاه، علیرغم برخورداری از منابع مالی نسبتاً مناسب، در جهت اجرایی کردن پروژههای عمرانی و شهری ناکام بودهاند. بسیاری از پروژهها، از جمله پروژههای حمل و نقل عمومی (مونوریل)، فضای سبز شهری، و ساماندهی بافت فرسوده، به دلیل عدم برنامهریزی دقیق و ناتوانی در مدیریت منابع به نتیجه نرسیدهاند. از دستگاههای اجرایی میخواهد به طور مؤثر و کارآمد پروژهها را پیگیری کنند. عدم شفافیت در روند تخصیص منابع مالی، عدم نظارت دقیق و نبود برنامهریزی جامع موجب توقف یا کُند پیش رفتن بسیاری از این پروژهها شده است. در این زمینه، مطالبهگری جدی از نهادهای نظارتی و اجرایی استان و کشور ضرورت دارد.
۳- فقدان نظارت و شفافیت در تخصیص بودجه شهرداری:
شهرداریها موظف به اجرای پروژهها و تأمین نیازهای عمومی شهروندان از طریق تخصیص صحیح منابع مالی هستند. با این حال، در مورد شهرداری کرمانشاه، نظارتهای کافی بر تخصیص بودجهها و نحوه هزینهکرد این منابع مشاهده نمیشود. فقدان شفافیت در امور مالی، به ویژه در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات برای پروژههای مختلف شهری، زمینهساز ایجاد فساد و نارضایتی عمومی میشود. در این راستا، مطالبه از استاندار محترم برای ورود به نظارت دقیقتر و شفافسازی در تخصیص صحیح منابع مالی شهرداری، به عنوان یک اولویت اساسی، بسیار ضروری هستیم، ظکه این مورد وظیفه قانونی شورای شهر میباشد که در این موضوع ناکارآمد است.
۴-اختلافات داخلی شورای شهر و تأثیرات آن بر اعتماد عمومی:
اختلافات شدید در درون شورای شهر کرمانشاه، که بهطور آشکار در رسانهها و میان مردم مطرح شده است، به بحران عدم اعتماد عمومی و ناتوانی در پیشبرد برنامههای توسعهای منجر شده است. در ماده ۹ قانون مدیریت شهری، بر هماهنگ بودن اعضا شورای شهر برای اجرای و تصویب لوایح و نظارتها و. تأکید شده است. این اختلافات نه تنها فعالیتهای شورای شهر را مختل کرده بلکه موجب کاهش انگیزههای همکاری و همافزایی میان اعضای شورا و شهرداری گردیده است. بنابراین، ضروری است که برای حل این مشکل، از طریق مشاوره و هماندیشی با افراد متخصص در حوزه مدیریت شهری، سازوکارهایی برای حل این اختلافات و بازگشت به روند صحیح تصمیمگیری ایجاد شود.
۵-لزوم شفافسازی استخدامهای شهرداری:
یکی از مشکلات اساسی دیگر در مدیریت شهرداری کرمانشاه، نبود شفافیت در فرآیند استخدامی است. استخدامها باید مبتنی بر معیارهای قانونی و شفاف باشد تا از بروز فساد و اعمال نظرهای شخصی جلوگیری شود. طبق ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، به کارگیری افراد در دستگاههای اجرایی پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی میگردد و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است. بنابراین، درخواست داریم که روند استخدامی در شهرداری کرمانشاه بهطور دقیق و شفاف بررسی و بهطور مستمر گزارشسازی شود.
۶- غفلت از عناصر هویتی و فرهنگی در توسعه شهری:
کرمانشاه بهعنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، با توجه به تاریخ غنی خود، پتانسیل بالایی در ارائه فرهنگ و تمدن خود به دیگر نقاط کشور و جهان دارد. اما در سالهای اخیر، در برنامههای شهرداری و شورای شهر توجه کافی به حفظ و ارتقای هویت فرهنگی کرمانشاه نشده است، توسعه هویتهای محلی و تقویت فرهنگ غنی شهری از اهداف نهادهای اجرایی است. به همین دلیل، توسعه فضاهایی که عناصر هویتی و فرهنگی کرمانشاه را نمایان سازد و موجب افزایش اعتماد عمومی به تاریخ و فرهنگ بومی این استان شود، امری ضروری است.
۷-برنامهریزی برای شهر خلاق خوراک:
در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ شهر کرمانشاه به عنوان «شهر خلاق خوراک» انتخاب شده است، این انتخاب فرصت خوبی برای توسعه گردشگری و ایجاد شغلهای جدید در زمینه صنعت غذایی و گردشگری است. اما در عمل، شاهد هیچ برنامهریزی مؤثر و جامع در این زمینه نیستیم. برنامهریزی برای بهرهبرداری از این ظرفیت، میتواند گام مؤثری در توسعه اقتصادی و فرهنگی استان باشد.
نتیجهگیری و درخواست از استاندار محترم:
با توجه به موارد فوق، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه از استاندار محترم درخواست دارد که اقدامات فوری و کارآمدی در خصوص بهبود وضعیت شورای شهر و شهرداری کرمانشاه انجام دهد. این اقدامات شامل نظارت دقیق بر پروژههای عمرانی، شفافسازی فرآیندهای مالی شهرداری، تقویت هویت فرهنگی و استفاده بهینه از فرصتها، بهویژه در زمینه شهر خلاق خوراک، پیگیری مطالبه مردم در خصوص برنامه ریزی و ایجاد شهربازی، حل اختلافات موجود در شورای شهر میباشد.
در پایان، امیدواریم که استاندار محترم با توجه به مسئولیت خطیر، بالاترین مقام اجرایی استان، در جهت توسعه و بهبود وضعیت شهری کرمانشاه، اقدامات مؤثری را بهکار گیرد. انشاالله
با تشکر و آرزوی موفقیت
واسلام علی عبادالله الصالحین
رونوشت به:
نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز کرمانشاه
بسیج دانشجویی کرمانشاه خطاب به استاندارد:
نظارتهای کافی بر تخصیص بودجهها و نحوه هزینهکرد منابع شهرداری مشاهده نمیشود
شهرداریها موظف به اجرای پروژهها و تأمین نیازهای عمومی شهروندان از طریق تخصیص صحیح منابع مالی هستند. با این حال، در مورد شهرداری کرمانشاه، نظارتهای کافی بر تخصیص بودجهها و نحوه هزینهکرد این منابع مشاهده نمیشود.
صاحبخبر -
∎