به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،یادگیری کلامی یکی از اجزای اساسی و حیاتی زندگی روزمره است که با گذشت زمان و افزایش سن، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. این مشکلات ممکن است شامل کاهش تواناییهای شناختی و ارتباطی باشند که اغلب در پی ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر یا صرع به شدت نمود پیدا میکنند. با این حال، یافتههای جدید محققان نشان داده است که یادگیری کلامی میتواند نقش مهمی در بهبود سلامت مغز و تقویت عملکرد شناختی ایفا کند.
در فرآیند یادگیری کلامی، مغز از اطلاعات دریافتی از طریق گوش دادن و صحبت کردن برای ایجاد و تقویت ارتباطات نورونی استفاده میکند. محققان در جدیدترین تحقیقات خود کشف کردهاند که این فرآیند با تولید نورونهای جدید در مغز بزرگسالان ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، تقویت یادگیری کلامی میتواند به تولید بیشتر نورونها کمک کند، که این امر به نوبه خود ممکن است باعث تقویت عملکرد مغز و کاهش اثرات پیری یا بیماریهای مغزی شود.
مطالعات پیشین نشان داده است که مغز افراد مبتلا به صرع، آلزایمر و سایر بیماریهای عصبی، در مقایسه با افراد سالم، نورونهای کمتری تولید میکند. این کاهش تولید نورونها ممکن است یکی از دلایل اصلی مشکلات شناختی و حافظهای باشد که افراد مبتلا به این بیماریها با آن روبهرو هستند. اما آنچه که در تحقیقات اخیر مورد توجه قرار گرفته، این است که ایجاد و تقویت نورونهای جدید میتواند به فرآیندهای یادگیری کمک کند و حتی در بهبود شرایط بیماریهای مغزی مؤثر باشد.
طبق این پژوهشها، تولید نورونهای جدید بهویژه از طریق فرآیندهای شنوایی و یادگیری کلامی بهوجود میآید. این تحقیقات نشان دادهاند که زمانی که افراد به مکالمات گوش میدهند یا در آنها شرکت میکنند، نورونهای جدیدی در مغز آنها تولید میشود. این پدیده در مغز بزرگسالان نیز رخ میدهد، اما در افراد مسن یا کسانی که دچار اختلالات مغزی هستند، این فرآیند با مشکلاتی مواجه میشود.
با این حال، همچنان در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر است. محققان در تلاشند تا دریابند که آیا این نورونهای جدید میتوانند به چالشهای شناختی و حافظهای که بیماران مبتلا به اختلالات مغزی با آن مواجهاند، پاسخ دهند یا خیر. هرچند که این ایدهها در حال حاضر در مرحله نظری قرار دارند، اما متخصصان امیدوارند که در آینده نزدیک، با بهرهگیری از این یافتهها، درمانهایی برای بهبود تواناییهای شناختی در افراد مسن و بیماران مبتلا به اختلالات مغزی توسعه یابند.
یادگیری کلامی به عنوان یکی از اجزای اساسی ارتباطات انسانی نه تنها در تعاملات روزمره اهمیت دارد، بلکه میتواند به عنوان ابزاری مؤثر برای بهبود سلامت مغز و تقویت تواناییهای شناختی افراد بهویژه در دوران پیری و ابتلا به بیماریهای عصبی مطرح شود. تقویت نورونهای جدید و بهبود فرآیند یادگیری کلامی، میتواند راهکارهایی نوین برای مقابله با بیماریهایی چون آلزایمر و صرع به حساب آید، هرچند که این مفاهیم همچنان در مراحل اولیه تحقیقاتی خود قرار دارند.