شناسهٔ خبر: 70340830 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله جواد مروی:

روح پژوهش در بدنه حوزه علمیه دمیده شود

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم کشف استعدادهای پژوهشی در حوزه، گفت: باید روح پژوهش را در تمام بدنه حوزه علمیه بدمیم.

صاحب‌خبر -
ارسال/ روح پژوهش در بدنه حوزه علمیه دمیده شودبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جواد مروی؛ دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه، روز چهارشنبه 28 آذر در دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ضمن ابراز خرسندی از گزارش ارائه شده توسط حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، اظهار کرد: همه پیشرفت‌های علمی جامعه، مرهون پژوهش است و این امری روشن است، چرا که زیربنای تولید علم بحث پژوهش است.
 
دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم توجه به الزامات و بایسته‌های فعالیت پژوهشی تصریح کرد: باید موانع را احصا کنیم و در صدد رفع آن باشیم و در این زمینه باید بین سیاستگذاری و اجرا، یک هماهنگی و همکاری ویژه‌ای وجود داشته باشد تا این اولویت بسیار مهم حوزه‌های علمیه، به سرانجام برسد.
 
وی گفت: به عنوان یک اصل کلی باید در پژوهش‌ها از موازی کاری و تکرار پرهیز جدی شود و یک نهاد ناظرِ علمیِ دقیقی شکل بگیرد تا از این مسئله جلوگیری کند؛ البته گاهی برای کارورزی پژوهشی به انجام کارهای تکراری نیاز است که مشکلی ندارد، اما در کارهای کلان باید از موازی کاری به شدت پرهیز شود.
 
استاد حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از ضعف علمی و تکراری بودن برخی پایان‌نامه‌ها بیان کرد: باید در این زمینه‌ها خیلی دقت شود. هم دقت علمی و هم دقت در موضوعات و بروز و کاربردی بودن آن‌ها و تکراری نبودنشان.
 
وی با اشاره به ظرفیت بالای علم رجال، ادبیات عرب و اصول فقه و سابقه درخشان حوزه علمیه در تربیت علمای صاحب نام در این علوم، خواستار شناسایی، توجه بیشتر و ساماندهی طلاب صاحب ذوق در این علوم شد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ضرورت سوق دادن پژوهش‌ها به مسائل مورد نیاز حوزه، نظام و جامعه ابراز کرد: کارهای خوبی در این زمینه شده است که جای تقدیر دارد؛ اما گرایش به این سمت کمتر بوده است که باید موانع‌های آن احصا و رفع شود.
 
وی با اشاره به برخی شخصیت‌های علمی برجسته در تاریخ حوزه علمیه اظهار کرد: باید روح پژوهش را در تمام بدنه حوزه بدمیم. اگر پژوهش در آموزش اشراب نشود، توفیقی نخواهیم داشت.
 
آیت‌الله مروی تصریح کرد: اعتقاد من این است که اگر می‌خواهیم پژوهش رشد کند، باید مدیریت آموزش و پژوهش، مدیریت واحدی باشد؛ اما در حال حاضر با توجه به جدایی این دو معاونت، باید هماهنگی ویژه‌ای میان آموزش و پژوهش وجود داشته باشد تا مسائل پژوهشی در همه زمینه‌های آموزشی به صورت مدیریت شده و به اندازه، اشراب شوند.
 
وی با بیان اینکه باید روش تحقیق را به طلبه یاد بدهیم، گفت: اگر طلبه را فقط به تتبع سوق دهیم، کارستانی نکرده‌ایم.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید روحیه صبر و استقامت در مقابل مشکلات و گرفتاری‌ها را در طلاب ایجاد کنیم، اظهار کرد: وظیفه ماست که برای حل مشکلات بکوشیم، ولی اگر صبر و استقامت را یاد بگیریم، موفق خواهیم شد. اگر این روحیه در طلبه دمیده شود، طلبه می‌تواند در برابر مشکلات مقاومت کند و پیشرفت هم خواهد داشت.
 
وی افزود: برای کشف استعدادهای پژوهشی باید زحمت بکشیم. لازم است در کلاس‌ها، گفت‌وگوهای علمی و مباحثه‌های طلاب شرکت کنیم تا بتوانیم استعدادهای پژوهشی را کشف کنیم. نباید در دفتر خود بنشینیم تا خود طلبه بیاید و ما نکته‌ای به او بگوییم و برود.
 
در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.
انتهای پیام