به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدحسین دهناد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وضعیت مدل حملونقل اتوبوسی و جایگاه آن در استان قم، گفت: شورای اسلامی شهر طبق ساختار حاکمیتی کشور ما در مدیریت شهری یک جایگاه سیاستگذاری، تعیین راهبرد، برنامهریزی و نظارت دارد.
دهناد افزود: از ابتدای دوره ششم (سال 1400) که 3 سال از آن میگذرد، یکی از موضوعات مورد توجه ما برای حل مسئله ترافیکی شهر بود. سال 1400 عددی که به عنوان یارانه برای حملونقل عمومی در بودجه شهرداری قم پیشبینی شده بود 40 میلیارد تومان بود، درحالی که این عدد همکنون 120 میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: ما علاوهبر یارانه حملونقل عمومی 400 میلیارد تومان از منابع داخلی و 600 میلیارد تومان از کمکهای دولت پیشبینی کردهایم. میانگین دریافتی رانندگان اتوبوس در سال 1400 ، 5 میلیون تومان بود و سازمان اتوبوسرانی برای تأمین راننده با مشکل روبهرو شد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر باوجود شرایط سخت اقتصادی در مقایسه با 3 سال گذشته وضعیت دریافتی رانندگان بیشتر شده و برای ورود به سازمان اتوبوسرانی یک صف انتظار ایجاد شده است. بعد از کرونا در یک مقطعی تعدادی از اتوبوسها از رده خارج شدند و ما با زیر 100 اتوبوس به مردم سرویسدهی میکردیم.
دهناد تصریح کرد: باتوجه به اینکه ما طبق پیشبینیهای اسناد بالادستی فاصله زیادی داریم، اما خوشبختانه ما در حال حاضر 180 اتوبوس در ناوگان داریم. شاید 3 سال گذشته این نظم کنونی که در برنامه حرکتی اتوبوسها وجود دارد نبود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: ما در سالی که قرار بود در شورا قرارداد بهرهبرداری اتوبوسرانی را منعقد کنیم، رویکرد به کل تغییر کرد. حقوق ثابت رانندگان مبتنی بر نظم و تبعیت از برنامه تعریف شد و باوجود کمبود ناوگان از داشتههامان بهترین بهرهوری را داریم.
وی افزود: هم اکنون پول نقد را از اتوبوسها حذف و اتوبوسها و ماشینهای برقی اطراف حرم رایگان شده است. خدماتی که حملونقل عمومی به جامعه هدف خانوادههای ایثارگران، جانبازان، معلولان و بهزیستی رایگان است.
دهناد در پاسخ به این سوال که درحال حاضر چه کسانی از اتوبوس استفاده میکنند، اذعان کرد: هم اکنون افرادی که چارهای ندارند از سیستم اتوبوس استفاده میکنند. ما به عنوان متولیان حوزه حملونقل باید شرایط را برای استفاده حتی خوردو شخصی سواران نیز فراهم کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بر ضرورت اعتمادسازی و توجه به مطالبات مردمی تأکید کرد و گفت: ما در این راستا دو رویکرد داریم، اول اینکه از هرآنچه که داریم استفاده بهینه داشته باشیم، دوم اینکه باید با پیگیری و تمهیدات لازم به میزان استاندارد در چشم انداز 9 ساله برسیم که این میزان 500 دستگاه اتوبوس است.
وی خاطرنشان کرد: چاره رفع کمبود ناوگان خرید اتوبوس است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ما در یک زمانی (سال 1390 الی 1394) در قم 350 اتوبوس و مینیبوس داشتیم که مشغول به خدمترسانی به مردم بودند. اما اتوبوس یک عمر مفید دارد و پس از 10 سال از رده خارج میشود و باید جایگزین شود و متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
دهناد عنوان کرد: ما امسال 400 میلیارد تومان درنظر گرفتیم تا طبق مصوبه تعدادی اتوبوس خریداری شود. بخشی مربوط به اتوبوسهای داخلی است که با تأمین کننده داخلی تأمین میشود. بخشی هم اتوبوس برقی است. علاوهبر این به شهرداری اجازه داده شد تا 600 میلیارد تومان فراتر از این 400 میلیارد تومان برنامهریزی کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: این سهم 400 میلیارد تومان برای خرید ناوگان گاهی در طرح و پیشبینی سنوات گذشته قرار نداشته است. سال 1400 تمام بودجه کمکی به سازمان اتوبوسرانی 40 میلیارد تومان بود. سال گذشته این رقم به 160 میلیارد تومان رسید که برای خرید اتوبوس از محل تأمین داخلی پیشبینی کردیم.
وی تصریح کرد: در سال 1390 حدود 58 اتوبوس به ناوگان استان اضافه شد، سپس یک افتی اتفاق افتاد و تا 1400 هیچ اتوبوسی خریداری نشد. این مقایسه نشاندهنده تغییر رویکرد به سمت صحیح است.
دهناد گفت: طبق آخرین آمارگیری انجام شده در سال 1397 با احتساب سفرهای پیاده استفاده از حملونقل عمومی زیر 10 درصد بود. هرچه میزان اعتباری که برای موضوع حملونقل عمومی درنظر گرفته شود خلاءهای موجود را در این زمینه سریعتر پر میکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم درباره سهم دولت از تأمین اعتبارات گفت و بیان کرد: دولت درحال حاضر از طریق اوراق به قطار شهری و اتوبوس کمک میکند. ما میتوانیم علاوهبر آن تأمین را به منابع داخلی سوق دهیم.
وی عنوان کرد: تحول اساسی در حوزه حملونقل عمومی بویژه اتوبوس در شهر قم مستلزم توجه به 4 نکته است؛ اول اینکه دولت باید از طرف اوراق و ارزش افزوده کمک کند، دوم شهرداریها اولویت خود را تامین منابع داخلی برای خرید اتوبوس قرار دهند، سوم تغییر موتور اتوبوسها به موتور محرکه برقی و چهارم افزایش جذابیت استفاده از حملونقل عمومی بسیار پر اهمیت است.
انتهای پیام/
∎