شناسهٔ خبر: 70326064 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آقایان تلویزیون ! همین که سریال درباه مفاخر تولید کنید کافی نیست

همین که دارید درباره حضرت ابوطالب (ع)، حضرت جعفر صادق (ع) و ... سریال می‌سازید کفایت نمی‌کند، اتفاقا در این خصوص بسیار مهم است که چه می‌سازید و قرار است چه محصولی را در مقابل مخاطب قرار دهید.

صاحب‌خبر -

عصر ایران ؛ نهال موسوی - امروز محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ درباره تولیدات نمایشی جدید سازمان صداوسیما در مصاحبه‌ای   اعلام کرد که تلویزیون در تدارک ساخت چندین سریال مختلف است.

برمهانی با تأکید بر اینکه مجموعه‌های مربوط به مفاخر از تولیدات عظیم، با حجم و هزینه بسیار بالا برای رسانه ملی است، درباره سایر تولیدات مرتبط با مفاخر ایران و اسلام، عنوان کرد: «مجموعه پوریای ولی که مقدمات پیش‌تولید را طی می‌کند و هنوز به مرحله فیلم‌برداری نرسیده، یکی از همین دست آثار است.

در رابطه با بزرگان دیگری از جمله «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)» هم که آثاری در حال تولید داریم. البته درخصوص تولید محتوای نمایشی با محوریت حضرت موسی (ع) نسخه‌ای سینمایی از این داستان در حال تولید است. اینکه ابتدا نسخه سینمایی از طرح حضرت موسی (ع) ساخته شود، شیوه‌ای تازه‌ بود که برای کار روی این طرح انتخاب شد و شاید شیوه موفقی باشد. در این صورت امیدواریم چنین تجربه‌هایی مجدداً تکرار شود.»

برمهانی ضمن اشاره به گران بودن تولیدات مربوط به مفاخر اظهار کرد: تولید مجموعه نمایشی با مضمون مفاخر ایران و اسلام برای رسانه ملی اهمیت بالایی دارد و دکتر جبلی شخصاً روی تولیدات الف ویژه رسانه ملی به‌صورت مداوم نظارت می‌کند.

معاون سیما ادامه داد: «تعدادی دیگر از سریال‌های مربوط به مفاخر هم وجود دارد که برخی از آن‌ها در مرحله نگارش‌اند و نگارش برخی دیگر به‌تازگی آغاز شده است؛ مانند سریال‌های خواجه نصیرالدین طوسی، حضرت ابوطالب (ع)، حضرت جعفر صادق (ع)، شهید بهشتی و… که امیدواریم تمام مراحل تولید آن‌ها نیز به‌خوبی پیش برود.»

آقایان تلویزیون ! همین که سریال درباه مفاخر تولید کنید کافی نیست

یک قانون مدیریتی وجود دارد که هر وقت با بحران کیفیت در تولید یک محصول مواجه شدید کمیت را افزایش دهید تا از میان تکثر تولیدات بهرحال تعدادی قابل قبول هم به دست آید. برای مثال و درک بهتر این قضیه خاطره یک تهیه کننده سابق هالیوود در خاطراتش جالب است. 

برای یک فیلم حرفه‌ای به دلایلی یک عکاس غیر حرفه‌ای استخدام شده بود و وقتی دیدند که کیفیت عکس‌ها چندان مطلوب نیست با مشورت یک دوستی راه حلی که ارائه دادند این بود که شخص عکاس را موظف کردند 5 برابر تعداد عکس‌های روزانه‌اش باید عکس بگیرد. او اگر روزی 50 عکس می‌گرفت حال باید 250 عکس از زوایای مختلف و غیر تکراری بگیرد، در نهایت آنها هر روز از 250 عکس می‌توانستند 2 یا 3 عکس پیدا کنند که بتوانند از آن استفاده کنند.

حال این قضیه سریال سازی تلویزیون هم دقیقا انگار اتخاذ چنین استراتژی است چون با توجه به همین گفته‌های برمهانی علاوه بر 2 سریال سلمان فارسی و حضرت موسی (ع) پنج سریال دیگر هم در مرحله تولید قرار می‌گیرند که همگی بوجه‌های قابل توجهی هم لازم دارند. این مجموعه‌هایی است که اصطلاحا الف ویژه هستند و علاوه بر روند معمول تولید سریال سازی در تلویزیون است که البته آنها هم ادامه دارند. 

ولی واقعیت این است که تلویزیون با توجه به اینکه هزینه‌اش از بیت المال است واقعا جای چنین آزمون و خطاهایی نیست و باید مسئولان و مدیران آن در برابر تک تک تصمیماتشان جوابگو باشند.

اگر سیستم بازخواست و نظارت جدی بر روند انتخاب، تولید و تصمیمات مدیران تلویزیون وجود داشت قطعا بسیاری از رکود و قهر مخاطب امروز با تلویزیون وجود نداشت.

همین الان مدیران کنونی تلویزیون، چندین سریال مختلف تولید کرده‌اند که واقعا بسیار کمتر از حد انتظار مورد توجه مخاطب قرار گرفتند و انگار نه انگار که هیچ مسئولیتی هم برگردن آنها است.

آیا هیچ مدیری در این تلویزیون دیده‌اید که یک بار ابراز پشیمانی یا اعتراف به اشتباه خود کند؟ آیا نباید برای از دست رفتن صدها و هزاران میلیارد تومان از پول تلویزیون بابت سریال‌ها یا برنامه‌هایی که هیچ تاثیرگذاری نداشتند یک عذرخواهی کنند!

آقایان تلویزیون ! همین که سریال درباه مفاخر تولید کنید کافی نیست

یک اتفاق دیگر هم این است حجم سریال‌های درباره شخصیت‌های مذهبی و مفاخر اسلامی و ایرانی افزایش یافته است که اتفاقا اینجا تاکید بر نظارت و اجرا دقیق‌تر و البته مخاطب سنجی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چون علاوه بر بحث مالی، سرمایه معنویی که در پشت این چنین تولیداتی قرار می‌گیرد بسیار بیشتر است و به همین دلیل موقعیت خطیری است.

مدیران تلویزیون فکر نکنند همین که دارند درباره حضرت ابوطالب (ع)، حضرت جعفر صادق (ع) و ... سریال می‌سازند کفایت می‌کند، اتفاقا در این خصوص بسیار مهم است که چه و چگونه می‌سازند و قرار است چه محصولی را در مقابل مخاطب قرار دهند، آن هم مخاطب جهان امروز.