موتور این خودرو از خانواده XU7 پژو بود که ابتدا به صورت کاربراتوری و سپس به صورت انژکتوری، نیروبخش تولیدات مختلف ایران خودرو شامل پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند شد. این اواخر نیز ایران خودرو به منظور پاس کردن استانداردهای آلایندگی و رفع برخی نقصهای موتور XU7 تصمیم گرفت تا یک خانهتکانی در این پیشرانه انجام دهد و با اعمال بعضی تغییرات، موتور بهروزشده XU7 پلاس را تولید کند.
تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست و اینکه آیا خرید خودرو از محصولات مجهز به موتور XU7P میتواند گزینه عاقلانهتری برای مشتری باشد یا خیر؟
مشخصات فنی
اگرچه تفاوت موتور XU7 با XU7P از نظر توان فنی خیلی چشمگیر نیست، اما همین تفاوتهای اندک هم باعث شده تا خودروهای مجهز به موتور XU7P در شتابگیری اولیه، بهویژه حین رانندگی شهری، چابکی بهتری ارائه دهند و مصرف سوخت پایینتری داشته باشند.
البته در این میان اگر سری به کاتالوگ این دو موتور خودرو بزنید، متوجه خواهید شد که آمار فنی موتور XU7 پلاس نسبت به نسخه قدیمی مقداری کاهش پیدا کرده است. بهنحوی که روی کاغذ شاهد آب رفتن ۳ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن.متر گشتاور برای موتور XU7P هستیم.
تا اینجا شاید گمان کنید که موتور جدید تنبلتر از قبل شده است. اما به نظر میرسد توانی که موتور XU7JPL3 (نسخه قبلی) به سر چرخها منتقل میکند، طی این سالها مقداری کاهش پیدا کرده است و در تست داینو قدرت کمتری را به سطح جاده انتقال میدهد. این در حالی است که موتور XU7P میتواند در عمل انرژی و گشتاور بیشتری به سر چرخ منتقل کند و درنتیجه از لحاظ شتاب و چابکی به ویژه در دندههای ۲ و ۳، وضعیت بهتری نسبت به موتور XU7 داشته باشد.
البته برای آنکه بتوانید به حداکثر گشتاور این پیشرانه برسید، باید دور موتور را کمی بیش از حد معمول افزایش دهید. در پیشرانه XU7 قدیمی حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن.متر در دور موتور ۳۰۰۰ rpm قابل دسترس بود، اما متاسفانه برخلاف رویه خودروسازی روز دنیا که بیشینه گشتاور را از دور موتورهای پایینتر در اختیار راننده میگذارند، شرکت ایران خودرو با اعمال تغییرات مختلف روی موتور XU7 پلاس باعث شده است تا ماکزیمم گشتاور این موتور از ۴۵۰۰ دور در دقیقه در مدار قرار بگیرد. این نکته اصلا مثبت نیست و متاسفانه یک عقبگرد برای نسخه بهروزشده پیشرانه XU7 پلاس محسوب میشود.
البته حالت آیدل یا همان درجای موتور نسبت به قبل کمی آرامتر شده و به جای ۱۰۰۰ rpm روی ۷۵۰ دور در دقیقه ثابت شده است. یعنی در حالت توقف، موتور XU7P سوخت کمتری مصرف میکند، فشار پایینتری را متحمل میشود و صدای آن نیز کمتر شده است. این مورد میتواند به مقدار اندکی روی طول عمر پیشرانه خودرو و مصرف سوخت آن تاثیر مثبت داشته باشد.
یکی از ایرادات جدی موتور XU7 مصرف سوخت بالای آن بوده و هست. مهندسان ایران خودرو با اعمال اصلاحات نرمافزاری و سختافزاری این ایراد را تا حدودی برطرف کردهاند و میزان مصرف سوخت موتور XU7 پلاس را حدود ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی سیکل ترکیبی کاهش دادهاند. یعنی حالا موتور XU7P به جای ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۷ لیتر سوخت مصرف میکند. البته این آمار فقط روی کاغذ است و احتمالا در عمل مصرف سوخت موتور XUP بیشتر از این مقدار خواهد بود.
تفاوت موتور XU7P با XU7 از دید فنی تنها در این ارقام خلاصه نمیشود. طبق گفته مهندسان ایران خودرو، در پیشرانه جدید از قطعات و اجزای متفاوتی استفاده شده، بهنحوی که حالا قطعاتی مثل میل سوپاپ، سرسیلندر، میل لنگ، رینگ و پیستون، شاتون ها، بستار سرسیلندر و…، با گذشته متفاوت است. بنابراین نمیتوان از قطعات یدکی موتور XU7 که در بازار ایران بسیار فراوان و در دسترس است، روی موتور XUP استفاده کرد و این مورد از دید مشتریان میتواند به خودیخود یک نقص برای پیشرانه جدید محسوب شود.
ناگفته نماند که با توجه به تغییر قطعات موتور ایکس یو پلاس، روغن موتور مورد استفاده در آن نیز عوض شده و از استاندارد 20w-50 به نمونه 0w-20 رسیده است.
روغنهای 0w-20 نسبت به انواع 20w-50 بسیار گرانترند و همین مورد باعث میشود تا هزینه سرویس و نگهداری خودرو افزایش پیدا کند.
طراحی ظاهری
اگر درپوش موتور خودرو را بالا بزنید، متوجه میشوید که پیشرانه جدید نسبت به قبل از نظر ظاهری نیز تغییراتی را پشت سر گذاشته است. منیفولد هوا تغییر کرده و لوله هواکش هم دیگر آن پیچوخمهای گذشته را ندارد.
محفظه فیلتر نیز درست همان چیزی است که در موتور TU5 مشاهده کردهایم. رادیاتور عوض شده است و حالا از محفظه هواگیری جداگانه سود میبرد. همه اینها باعث شده تا موتور XU7 پلاس و متعلقات آن نسبت به گذشته حالت جمعوجور و زیباتری به خود بگیرند و نمای نسبتا دلنشینتری ارائه دهند. هرچند که بهتر بود یک درپوش پلاستیکی هم برای قسمت بالای موتور طراحی میشد تا به سبک خودروهای جدید، نمای زیبا و مدرنتری را در ماشینهای مجهز به موتور XU7 پلاس مشاهده میکردیم.
سوختن واشر سرسیلندر عمدهترین و مهمترین ایرادی بود که در موتور XU7 دیده میشد. دلیل اصلی این مشکل، طراحی نامناسب سرسیلندر خودرو و کنار هم قرار گرفتن دو سوپاپ خروجی دود در قسمت وسط سرسیلندر بود.
انتظار میرفت ایران خودرو با اعمال تغییرات بیشتر، این قسمت از سرسیلندر را نیز اصلاح کند تا موتور XU7P دیگر با این ایراد مواجه نشود. متاسفانه سرسیلندر جدید از این جهت تغییر خاصی نکرده است و کماکان همان دو سوپاپ دود در قسمت وسط سرسیلندر کنار هم قرار دارند. با این حساب همچنان احتمال سوختن زودتر از موعد واشر سرسیلندر در این موتور نیز وجود دارد.
البته گفته میشود به دلایلی مثل استفاده از واشر سرسیلندر باکیفیتتر، تغییرات سیستم خنککننده و کاهش دمای شروع کارکرد فن خنککننده موتور و…، احتمالا پیشرانه XU7 پلاس کمتر از قبل با ایراد سوختن واشر سرسیلندر مواجه شود. اما به هر حال به دلیل آن که ایراد اساسی سرسیلندر در این زمینه کماکان وجود دارد، نمیتوان روی نسوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P به اندازه موتورهایی همچون تیوفایو یا موتور رنو L90 حساب باز کرد.
با توجه به نکاتی که در مورد تفاوت موتور XU7 با XU7P به اطلاع رسید، میتوان گفت که موتور XU پلاس از لحاظ کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک، دوام بیشتر در برابر سوختن واشر سرسیلندر، ارتقای سیستم خنککننده و مواردی از این دست نسبت به موتور قدیمی XU7 گزینه بهتری است.
اما نکتهای در این بین وجود دارد که شاید نظر مشتریان را نسبت به موتور XU7P تغییر دهد. نکته اینجاست که قطعات یدکی این موتور فعلا در بازار ایران خیلی فراوان نیست و از لحاظ قیمت هم در ردههای بالاتری قرار میگیرد. بنابراین حداقل بسیاری از مشتریان ایرانی در حال حاضر ترجیح میدهند همان موتور قدیمی را خریداری کنند تا در صورت خرابی با هزینه کمتری بتوانند آن را تعمیر کنند.
ضمن آنکه از لحاظ هزینه تعویض روغن نیز موتورهای XU7 قدیمی خرج کمتری روی دست مالک میگذارند و برای مشتریان با توان مالی پایینتر، گزینه بهتری به حساب میآیند.
قیمت پژو پارس XU7P نسبت به قیمت این ماشین با موتور XU7 گرانتر است. برای خرید پژو پارس با هر کدام از این پیشرانهها یا باید به سراغ بازار دست دوم بروید، یا اینکه نسبت به ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنید.