دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان گلستان، «محمدرضا بهرامی» در گفت وگو با ایسنا درباره علت نامگذاری ۲۷ آذرماه به نام سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ۲۷ آذر ماه هر سال همانطور که همگان مستحضرند یادآور شهادت پر افتخار انسانی مجاهد، عالمی عامل و استادی فاضل و فرزانه است؛ شهید بزرگوار آیت الله «محمد مفتح»، شخصیتی وارسته و پارسا است که با برخورداری از دو ویژگی «تعهد» و «تخصص»، هم مقبول جامعه دانشگاهی و هم محبوب حوزه های علمیه به شمار می آمد و از همین رو نامگذاری سالروز شهادت این اندیشمند بزرگ به عنوان «روز وحدت حوزه و دانشگاه» در کمال شایستگی و زیبندگی صورت پذیرفته است.
وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از رهاوردهای عظیم و پر برکت انقلاب اسلامی است که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمة الله علیه در سال ۵۹ آغاز شد. بدون شک، تداوم انقلاب و بنیان گذاری تمدّن نوین اسلامی و رشد و توسعه فراگیر آن، جز در پرتو وحدت و پیوند گسست ناپذیر این دو نهاد مقدس، امکان پذیر نیست.
بهرامی نسبت به نظر امامین انقلاب درباره اهداف و اهمیت این جایگاه اظهار داشت: امام خمینی (ره) حوزه و دانشگاه را مغز متفکر و نیروی محرکه جامعه می دانستند که آماج توطئه ها و تفرقه افکنی های دشمنان قرار دارند و همواره لزوم هوشیاری و تهذیب در این دو قشر را مورد توجه قرار می دادند.
دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان ادامه داد: بر این اساس حضرت امام (ره) خطاب به حوزویان و دانشگاهیان مطالبی را بیان فرمودند. ایشان به حوزویان فرمودند که باید ارتباط خود را با دانشگاهیان تقویت کنید و نباید نسبت به دانشگاه برخورد انکاری و تدافعی داشته باشید و توصیه دیگر امام (ره) به دانشگاه بود که در مورد دیدگاه اسلام منهای روحانیت بیان شد، که در این مورد گلایه داشتند و از دانشگاهیان خواستند تا با حوزه، تقارب و هماندیشی داشته و در مسیر همگامی پیش بروند. از این روی یک اراده بسیار قوی در میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی که به امام و انقلاب وفادار بودند پدید آمد و این اراده قوی موجب شد که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی راه خود را به خوبی طی کند.
وی افزود: رهبر معظّم انقلاب هم در این باره فرمودند: «وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف، و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه ی امام، جامعه ی الگو حرکت نمایند». بهرامی در پاسخ به اینکه آیا این اهداف محقق شده یا به آنها نزدیک شده ایم گفت: به رغم تأکید و توصیه فراوان امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (زید عزه) بر وحدت حوزه و دانشگاه و بهره گیری از دستاوردهای وحیانی در علوم انسانی و عرصه های مختلف دانشگاه و حوزه های علمیه کشور، این مسئله هنوز نیازمند بررسی جدی است و محورهای اساسی چالش ها در این خصوص و استفاده از فرصت ها برای ارتقا و تبیین وحدت این دو نهاد آموزشی و تأثیرگذار در عرصه های مختلف اجتماعی هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است و در این باب بحث های فراوانی مطرح می شود.
بهرامی خاطرنشان کرد: البته جای بی انصافی است که بگوییم در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه قدمی برداشته نشده است، اقدامات بسیاری هم در این زمینه انجام گرفته و لزومی ندارد به نقطۀ صفر بازگردیم؛ بلکه همانطور که گفتم باید این اقدامات را بررسی کنیم و ببینیم اکنون در کجا قرار داریم و آسیبهای این اقدامات چه بوده است. بهرامی آسیب ها و ضعف های این طرح را اینگونه بیان کرد: قطار انقلاب اسلامی می خواهد بر ریل حوزه و دانشگاه حرکت کند و اگر بین این دو ریل فاصله بیافتد، قطار از مسیر خارج خواهد شد، میان حوزه و دانشگاه تناسب وجود ندارد و به دلیل این عدم تناسب، دچار دوگانگی در جامعه هستیم.
دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان اسلامی معتقدند که یکی از مشکلات امروز جامعه، شکاف میان این دو نهاد است و اگر علم و دین در هم ادغام شوند و در اصل، وحدت یابند، بسیاری از مشکلات امروزه اجتماع ما حل خواهد شد؛ زیرا علم بدون دین و معرفت ناقص بوده و دین بدون علم هم امکان پیشرفت ندارد.
وی در ادامه به مفهومی از وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: ببینید در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، این وحدت هیچ گاه به مفهوم سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست؛ بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تأکید داشته است که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی تحقق نمی یابد.
وی افزود: این دو جریان باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ البتّه در زمینهی این وحدت، بسیار حرف زده شده و انصافاً کار هم شده است. ایشان تصریح کرد: گاهی هم انسان، در باب وحدت حوزه و دانشگاه، بعضی تعبیرها و تفسیرهای غیردقیق از گوشه و کنار می شنود که اصلاً مورد نظر نیست. فرض بفرمائید وقتی ما از وحدت حوزه و دانشگاه می گوییم، معنایش این نیست که حتماً باید تخصص های حوزوی در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود و یا این آنجا برود و آن اینجا بیاید و همه با هم در یک فضا و زیر یک سقف زندگی کنند. این، برداشت سادهای از یک قضیهی پیچیده و مهم است.
وی ادامه داد: یا فرضاً نباید کسانی خیال کنند که وقتی ما از وحدت حوزه و دانشگاه صحبت می کنیم، یعنی روش های حوزه صددرصد به دانشگاه بیاید؛ نه؛ البته بعضی از روش های حوزه، روشهای بسیار خوبی است و باید دانشگاه ها آنها را یاد بگیرند. همان طور که ما در حوزه، بعضی روش های تحقیق را از دانشگاه یاد می گیریم.
بهرامی درباره نتایج وحدت حوزه و دانشگاه گفت: یکی از نتایج وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش و همدلی آنها در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ ترکیبی و ادراکی است. این تهاجم که به صورت نامحسوس و بی سروصدا روی میدهد، نیازمند همیاری اندیشمندان و نخبگان است تا با بررسی جنبهها و ریشههای آن، نسخه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را به جامعه عرضه کنند.
دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان درباره حد ضرورت وظیفه و وحدت بین این دو نهاد افزود: امروز حوزه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگر وظیفه دارند و باید محل تصمیم گیری باشند. امروز جهاد تبیینی که حضرت آقا آن را فریضه ای قطعی و فوری اعلام می فرمایند هم در دانشگاه نیاز و مورد تأکید است هم در حوزه. امروز مطالبه گری، مبارزه با ظلم و فساد، نقد منصفانه، ارائه راه کارها برای برون رفت از مشکلات و همچنین دفاع از آرمان های انقلاب و نظام اسلامی و بیان دستاوردهای آن هم وظیفه حوزویان است و هم دانشگاهیان؛ و حوزه و دانشگاه با حفظ استقلال خود و با همفکری و هم اندیشی یقینا می توانند گامهای موثری در این راه بردارند.
وی خاطرنشان کرد: البته داشتن قانونی مستحکم در باب وظیفه این دو نهاد یک مؤلفه ی مهم دیگری است که به نظرم باید به آن وظایف ضمیمه بشود؛ یعنی اولا: کسی که در مقام حقوقی آن قانون قرار می گیرد پشتوانه اش قانون باشد. ثانیا: بعد حقوقی در دانشگاه بعد دینی قانون در حوزه باشد.
بهرامی در بحث ایجاد وحدت به بحث و گفت وگو در برخی علوم دارای اشتراک اشاره کرد و درباره نحو اجرای آن گفت: یک راه اینکه دانشگاه، علوم انسانی غربی را تحویل حوزه بدهد حالا بواسطه پژوهشنامه ها یا مقالات یا... در عوض مطالبه تطبیق کند؛ از آن طرف حوزه خود با مسائل مستحدثه جهان دینی بروز کند. (با ذکر این دو مورد هر سه بیان امامین انقلاب که عبارت بود از: برخورد انکاری و تدافعی نداشتن، هم اندیشی با دانشگاه، ایجاد جامعه اسلامی پیشرفته مستقل؛ به منصه تحقق خواهد رسید) و در وهله بعد حوزه باید رویکرد و چالشهای دینی دانشگاه را تأمین کند و دانشگاه، حوزه را از حیث تجربی و فنی تأمین نماید.
دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان در پایان ضمن تشکر از مجموعه پویا و ارزشمند ایسنا، به تبیین برخی راهکارهای علمی ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان کرد: اینکه لازم است برای تحقق عملی وحدت، تبادل دانشجو میان حوزه و دانشگاه صورت بگیرد و کارگاه های مشترکی ایجاد شود و در این کارگاه اساتید برجسته حوزه و دانشگاه حول برخی علوم دارای اشتراک به بحث و گفت و گو بنشینند و یا برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است که با توجه به نیاز روز جامعه و شبهات فراوان که برای دانشجویان ایجاد می شود، باید حوزه به این عرصه وارد شده و برای رفع شبهه تلاش کند و دیگر اینکه برگزاری اردوهای مشترک بین حوزه و دانشگاه کمک زیادی می کند تا به صورت عملی وحدت میان این دو نهاد علمی ایجاد شود.
انتهای پیام