مرتضی شریفی امروز، ۲۷ آذرماه به مناسبت هفته حمل و نقل از تعدادی از انجمنها و تشکلهای حمل و نقل بازدید کرد و در حاشیه این بازدید به نقش حمل و نقل در اقتصاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.
وی افزود: این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نیز نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.
شریفی با بیان اینکه حمل و نقل بخشهای مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل میکند، گفت: حمل و نقل واسطهای میان فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بینالمللی است و در توزیع درآمدها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: بدون وجود شبکه حمل و نقل، تأسیسات، تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر میرسد، همچنین در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمیتوان نقش سیستمهای حمل و نقل در بهینهسازی هزینهها، زمان سفر، سرعت جابهجایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را انکار کرد.
وی ادامه داد: مطالعات در سطح کلان نشان میدهد که سرمایهگذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها شده و با افزودن بازدهی اجتماعی در سرمایهگذاریهای خصوصی موجب سرمایهگذاری در زیرساختهای حمل و نقل میشود.
شریفی با تأکید بر اینکه صنعت حمل و نقل در ایران طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده است، تصریح کرد: هدف اصلی حمل و نقل در ایران تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت منطقهای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژهای برای ایران دارد.
وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل تأثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است، گفت: حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعهیافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اظهار کرد: بخش حمل و نقل به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر متغیرهای اصلی اقتصاد کشور مانند تولید کل، تولید در بخشهای اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخشهای اقتصادی، قیمت در بخشهای مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر میگذارد و آثار کوتاهمدت آن شامل آثار مربوط به افزایش یا کاهش هزینه زندگی به طور مستقیم از طریق هزینههای حمل و نقل هر خانواده و به طور غیرمستقیم از طریق تأثیر بر قیمت سایر کالاها و خدمات متأثر از قیمتهای حمل و نقل است.
شریفی به آثار میان مدت حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: آثار میان مدت حمل و نقل، شامل تأثیر قیمتهای حمل و نقل روی مصرف خدمات جایگزین از قبیل ارتباطات بوده و آثار درازمدت مربوط به تغییر مبانی محاسبات اقتصادی طرحهای تولیدی و عمرانی است.
وی ادامه داد: به طور کلی ترکیب فعالیتهای تولیدی در هر منطقه و به تبع آن ترکیب بافت تولید، ترکیب اشتغال، حجم تولید، حجم درآمد سرانه و سایر متغیرهای اقتصادی میتوانند از تغییرات قیمت خدمات حمل و نقل تأثیر بپذیرد.
انتهای پیام