شناسهٔ خبر: 70322116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای استان عنوان کرد

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/ تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای خوزستان گفت: استان خوزستان، قطب‌ حمل و نقل کشور است و ما بعد از استان اصفهان با حمل سالیانه بیش از ۴۶ میلیون تن کالا، رتبه دوم را در کشور داریم.

صاحب‌خبر -

محمد جولانژاد با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا ضمن تبریک آغاز هفته حمل و نقل و قدردانی از زحمات و تلاش‌های جامعه بزرگ رانندگان و تشکل‌های حمل و نقلی چه در بخش کالا چه مسافر و راهداران در سطح راه‌های مواصلاتی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به واسطه وجود بندرگاه‌ها و همسایگی با کشور عراق و همجواری با استان‌های دیگر، صنایع بزرگ نفتی و پتروشیمی از اهمیت خاصی در حوزه حمل و نقل برخوردار است. همچنین با دارا بودن بیش از ۱۹ هزار کیلومتر راه که از این نظر رتبه چهارم را در کشور داریم حساسیت و اهمیت خاصی در بحث راهداری و نگهداری راه‌ها در این استان وجود دارد.

وی افزود: استان خوزستان، قطب‌ حمل و نقل کشور است و ما بعد از استان اصفهان با حمل سالیانه بیش از ۴۶ میلیون تن کالا رتبه دوم را در کشور داریم.

حدود ۵۰ درصد حمل و نقل کالا از مبدا بندرامام صورت می‌گیرد

جولانژاد با اشاره به وجود پایانه بندرامام خمینی (ره) در استان ادامه داد: این پایانه تامین‌کننده ۶۵ درصد کالای اساسی کشور است و حدود ۵۰ درصد حمل و نقل کالا از مبدا بندرامام صورت می‌گیرد. همچنین ما در حوزه حمل و نقل و جابجایی مسافر نیز رتبه پنجم را در کشور داریم.

وی با اشاره به موضوع «اربعین حسینی» مهمترین و بزرگترین همایش مذهبی جهان که سالیانه در استان برگزار می‌شود، بیان کرد: ما هر ساله برای اربعین، میزبان حدود یک و نیم میلیون زائر هستیم و جابجایی زائران از مبادی هر دو مرز شلمچه و چذابه به اقصی نقاط کشور با اهتمام رانندگان بخش حمل و نقل مسافر و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافر انجام می‌شود.

جولانژاد ادامه داد: در هشت ماهه امسال در حوزه حمل و نقل کالا حدود ۳۲ میلیون تن کالا در قالب یک میلیون و ۶۵۱ هزار سفر از مبادی استان به اقصی نقاط کشور جابجا شده که در این زمینه ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

جابجایی بیش از ۴ میلیون و ۳۵۲ هزار مسافر

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه مسافر ۴ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۷۱۹ مسافر در قالب ۵۴۰ هزار و ۶۲۸ سفر در استان جابجا شده است.

جولانژاد گفت: در حوزه حمل و نقل علاوه بر جابجایی کالا و مسافر چند فعالیت مهم دیگر نیز داریم. یکی از حوزه‌ها، حوزه نرم‌افزاری رسیدگی به تصادفات جاده‌ای بوده که در راستای کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای است. در حوزه ایمنی و ترافیک نیز بحث مهم آموزش رانندگان و افراد را داریم که همکاران ما با حضور در اماکن عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها نسبت به آموزش افراد پیرامون ضوابط و شیوه‌نامه‌های رانندگی ایمن اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. در کنار همکاران پلیس راه اهدای کلاه کاسکت به موتورسواران، ارایه بروشورها و دیگر هدایا در راستای ارتقاء سطح فرهنگ ترافیک انجام می‌شود. در حوزه فنی که اساس آن، تسهیل تردد زائرین در پایانه‌های مرزی است، اقدامات خوبی انجام شده است که می‌توان به نصب سایبان و مه‌پاش و... در پایانه‌های مرزی اشاره کرد تا زائران با کمترین معطلی به بهترین شکل ممکن از پایانه‌های مرزی به سمت کشور عراق عزیمت کنند و برعکس به کشور برگردند.

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

رتبه دوم به لحاظ سامانه‌های ثبت تخلف

جولانژاد اظهار کرد: در حوزه هوشمندسازی جاده‌ها اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر افتاده است. ما تقریبا سال ۹۹، ۱۲ سامانه ثبت تخلف و دوربین کنترل سرعت در سطح ۱۸۰۰ کیلومتر راه شریانی داشتیم که امروز به لحاظ تعداد سامانه‌های ثبت تخلف با ۱۶۳ سامانه رتبه دوم را در کشور داریم. مجوز برگزاری مناقصه برای ۴۵ سامانه را اخذ کرده‌ایم که ان شاءالله فرآیند نصبشان از امسال شروع می‌شود و احتمالا تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای خوزستان بیان کرد: در حال حاضر کلیه راه‌های شریانی ما تحت پوشش سامانه‌های ثبت تخلف هستند که این موضوع نقش موثری در مدیریت ترافیک و کاهش سوانح و تصادفات جاده‌ای دارد. 

وی ادامه داد: همچنین ۶۰ سامانه نظارتی در نقاط پرتصادف نصب کرده‌ایم و از این حیث نیز رتبه اول را در کشور داریم. ۱۱۶ سامانه ترددشمار نیز در سطح راه‌ها داریم که میزان تردد کاربران جاده‌ای در سطح راه‌ها را نشان می‌دهند. در هشت ماهه امسال نیز ۲۰۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۸۴۳ تردد در سطح راه‌ها به ثبت رسیده که از این میزان ۳۳ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۷۷ تردد، تردد خودروهای سنگین بوده است.

پرترددترین محورهای خوزستان کدامند؟

جوالانژاد با بیان اینکه پرترددترین محورهای ما، محور ماهشهر- بندر امام، خرمشهر- آبادان و آبادان- خرمشهر است، با اشاره به مجتمع‌های خدمات رفاهی افزود: در حوزه فنی یکی دیگر از موارد مهم که ما پیگیری می‌کنیم، صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدمات رفاهی است. صدور موافقت‌نامه چند مرحله دارد که تمام مراحل تحت نظارت این اداره‌کل است. تعداد ۶۰ مجتمع در سطح راه‌های استان داریم و از این لحاظ در کنار خراسان رضوی رتبه دوم را در کشور داریم.

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

تلاش برای کیفی‌سازی مجتمع‌های خدمات رفاهی

وی افزود: تا دو سال پیش حداکثر تلاش ما به بهره‌برداری یک یا دو مجتمع منجر می‌شد اما با تلاش انجام‌شده در سال گذشته و برگزاری جلسات کمیته نظارت بر مجتمع‌ها و رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران، شش مجتمع افتتاح کردیم. امسال هم سه مجتمع به بهره‌برداری رساندیم و ۲۵ مجتمع در حال ساخت است و ۳۳ مجتمع نیز در مرحله استعلام است.

جولانژاد گفت: تلاش ما کیفی‌سازی مجتمع‌ها است. متاسفانه ایرادی که در این زمینه بر ما می‌گیرند سطح کیفی مجتمع‌ها است. هم به لحاظ ارائه خدمات، هم به لحاظ ظاهر. در این زمینه با تفویض اختیاری که از سمت سازمان راهداری به ما شده این امکان را داریم که در صورت بی توجهی به تذکرات کتبی ما، موافقت اصولی یا پروانه مجتمع را ابطال کنیم.

بهسازی راه‌های شریانی در اولویت است

وی با اشاره به اهمیت بحث بهسازی و ایمن‌سازی محورهای شریانی در استان گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد ترافیک استان از محورهای شریانی عبور می‌کند اولویت ما بهسازی و ایمن‌سازی این مسیرها است. خیلی از این مسیرها مثل کمربندی ایذه و محور ایذه به دهدز و .. قابل تردد نبودند اما از سال ۹۹ اقداماتی در این مسیرها شروع شد. اگرچه معتقدیم هنوز مشکلات وجود دارد اما اگر این مسیرها نسبت به قبل مقایسه شوند می‌بینیم که واقعا متحول شده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون نیز ۷۵۰ کیلومتر انواع بهسازی راه‌ها را داشتیم و همچنین در حوزه ساخت راه‌های روستایی تا امروز ۱۱۵ کیلومتر راه روستایی را ساخته‌ایم.

جولانژاد گفت: مهم‌ترین معضل ما در بحث تجهیزات و علائم ترافیکی، سرقت است. تجهیزات فلزی که در سطح راه‌ها نصب می‌کردیم متاسفانه در مدت کوتاهی سرقت می‌شد و به همین دلیل به سمت استفاده از تابلوهای کامپوزیتی و غیرقابل بازیافت رفتیم و در تلاش هستیم این فعالیت‌ها شامل نصب علائم و ارتقای سطح ایمنی راه‌ها را ادامه دهیم.

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

رفع نقاط حادثه‌خیز خوزستان به کجا رسید؟

وی افزود: در بحث نقاط پرحادثه نیز ۱۹ نقطه در سطح استان مصوب شده است که از این تعداد ۱۵ نقطه تا پایان سال گذشته برطرف شده است. ۴ نقطه دیگر باقی مانده که در دست اقدام است و در تلاش هستیم تا آخر امسال این نقاط را برطرف کنیم.

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای خوزستان گفت: یکسری نقاط دیگر استان، نقاط دارای تصادف هستند که این نقاط نیز اولویت‌بندی شده‌اند که در این نقاط نیز انواع فعالیت‌های ایمنی مثل ایجاد روشنایی، احداث و نصب نیوجرسی، علائم و تجهیزات ترافیکی و خط‌کشی راه‌ها انجام می‌شود.

واردات ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری

جولانژاد بیان کرد: بزرگ‌ترین پروژه در این اداره‌کل و در حوزه راهداری، واردات ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات به ارزش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که نقش مهمی در فعالیت‌های جاری راهداری ما خواهد داشت. در حال حاضر از این تعداد ۴۴ دستگاه را وارد کرده‌ایم. ۳۰ دستگاه در گمرک رسیده و در حال انجام کارهای ترخیص آن هستیم و مابقی پس از فرآیند ترخیص و ثبت سفارش وارد می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این اداره کل به لحاظ نیروهای متخصص و کارآمد گفت: اولویت ما در بحث چالش‌ها، بحث تامین منابع مالی است. استان ما استان وسیعی است و با این محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد نمی‌توان به همه استان رسیدگی کرد و برای این استان اعتبار قابل ملاحظه‌ای نیاز است تا بتوان اقدامات را در کل محورهای استان تسری بدهیم. این چالش در همه حوزه‌ها و بخش‌های ما وجود دارد که اگر حل شود خیلی می‌تواند کمک کند.

رشد ۱۲ درصدی حمل و نقل کالا در خوزستان/تامین منابع مالی، چالش‌ حوزه حمل‌ونقل

به شدت با کمبود ناوگان عمومی مواجهیم

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده‌ای خوزستان افزود: یکی از چالش‌های دیگر در حوزه اجرایی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. ممکن است ما اعتبار خوبی داشته باشیم اما مجری خوبی نداشته باشیم که در بعضی از حوزه‌ها این موضوع مشهود است. اگر اعتبار بیاید ما می‌توانیم از پیمانکاران بهتری برای پروژه‌ها استفاده کنیم. در حوزه حمل و نقل نیز به شدت با کمبود ناوگان عمومی مواجه هستیم. مسائل مالی می‌توانند خیلی کمک کنند به خدماتی که ما ارائه می‌دهیم. 

انتهای پیام