شناسهٔ خبر: 70321286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

۵۳ درصد بازارهای میوه و تره‌بار در جنوب شهر - اکونیوز

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه اکثر توسعه بازارها مربوط به جنوب شهر است، گفت: در حال حاضر ۵۳ درصد از بازارها در جنوب شهر تهران و ۴۷ درصد در شمال شهر قرار دارد.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ضمن گرامیداشت یاد مهدی علیرضایی خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که ساعات میادین میوه و تره بار در روزهای منتهی به شب یلدا افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: ساعات کار میادین میوه و تره بار در روزهایی که همه جا تعطیل است؛ مانند روزهای قبل است و کارشان نیز زیاد تر می‌شود چرا که خانواده ها در تعطیلات خرید بیشتری را انجام می دهند و بازارها شلوغ تر می شود. 

وی با بیان اینکه در چند روز منتهی به جشن باستانی شب یلدا بازارها شلوغ تر است، گفت: باتوجه به تقارن این شب با روز مادر، ساعت کار در روز جمعه برخلاف همیشه که تا ساعت 13 است، تا ساعت 18:30 دقیقه ادامه خواهد داشت. البته تا زمانی که مردم در بازار حضور دارند، بازار تعطیل نخواهد شد و اگر مردم نیاز به خدمات داشتند ما در خدمتشان خواهیم بود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ادامه داد: تمهیدات خوبی با زحمات همکاران پیش بینی شده من باب اینکه ما دغدغه کمبود در محصولات پرمصرف مانند هندوانه، انار خرمالو و آجیل ها نداشته باشیم. سعی شده محصول باکیفیت تامین بشود. قیمت محصولات هم در این چند روز ثابت خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که نظارت به قیمت گذاری ها چگونه است، گفت: در رابطه با ثبات قیمت باتوجه به برنامه ریزی انجام شده قیمت تغییری نخواهد داشت و قیمت های اعلام شده در رابطه با هنداونه و انار و … تا روز مادر ثابت خواهد ماند. قیمت داده شده کارشناسی شده و بر اساس نرخ نامه سازمان بر اساس کیفیت استاندارد است و تلاش بر این است که کیفیت در میادین رعایت بشود. اگر جایی مشاهده بشود که کیفیت مطابق نرخ نامه نیست برخورد خواهد شد. مردم به عنوان بازوی نظارتی هم بر اساس راه‌های ارتباطی هر غرفه طبق کیو آر کد به این امر نظارت کنند تا کمتر از 24 ساعت برخورد انجام شود. البته ناظرین ما هم در غرف حضور خواهند داشت. 

وی افزود: طبق برآورد ها ما 40 تا 50 درصد از بازار محصولات تره بار تهران را پوشش می دهیم.

بختیاری زاده در پاسخ به این پرسش که برای تامین کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب در بازارهای مختلف سطح شهر تمهیدی اندیشیده شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: ما نظارت ها در میادین را به صورت مستمر انجام می دهیم. در این ایام خاص به دلیل وجود حساسیت ها با توجه به حجم مراجعین در بازارها نظارت ها را تشدید می کنیم. در رابطه با کیفیت محصول در پایان وقت شاید افت کیفی داشته باشیم چون طبیعت این محصولات است. در یک ساعت پایانی فعالیت میادین به دلیل افت کیفیت قیمت ها کاهش پیدا می‌کند. اگر کیفیت کاهش پیدا نکند کاهش قیمت نخواهیم داشت اما اکثر بازارها به این شکل است که حدود 20 تا 30 درصد قیمت پایین می آید.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در رابطه با عرضه محصولات پروتئینی هم گفت: گوشت مرغ در تمام بازارها وجود دارد. در خصوص گوشت قرمز نیز وقفه ای در عرضه داشتیم که این آیتم باتوجه به قول‌های وزارت جهاد به اندازه کافی عرضه خواهد شد و کمبودی در این رابطه احساس نخواهد شد.

وی درباره تراکم میادین گفت: در خصوص توسعه بازارها از ابتدای سال تا الان بازارهایی افتتاح شده و تعدادی در حال ساخت است و تا پایان سال چند افتتاح داریم. در اوایل بهمن ماه یک افتتاح خواهیم داشت و چند بازار که با معماری ایرانی اسلامی هستند در اوایل بهمن با حضور شهردار تهران افتتاح خواهد شد. 

بختیاری زاده ادامه داد: اکثر توسعه بازارها مربوط به جنوب شهر است در حال حاضر 53 درصد از بازارها در جنوب شهر تهران و 47 درصد در شمال شهر قرار دارد. برخی از محلات کمبود بازار را داریم و در تلاش هستیم که زمین مناسب تهیه کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: قیمت گذاری در سازمان میادین در یک کمیته نرخ گذاری انجام می شود و از دستگاه های متولی مختلف در این کمیته حضور دارند. سعی بر این است قیمت گذاری عادلانه باشد. در حال حاضر عرضه محصولات با قیمت های اعلامی در حال انجام است و کیفیت محصولات مطلوب است.

وی با بیان اینکه در صورت بروز تخلف در میدان مردم می‌توانند در ابتدا به مسئولین بازارها مراجعه کنند، گفت: اگر دسترسی به همکاران ما نداشتند می توانند از کیو آر کد ها استفاده کنند و شکایت خود را ثبت کنند. در مرحله بعد هم اگر دیدند برخوردی صورت نگرفتند همکاران ما در ستاد مرکزی برای رسیدگی به شکایات مردم حضور دارند. هدف ما در این است که خدمات مطلوبی به مردم داده بشود و با مراجعه به رئیس بازار برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

ختیاری زاده در پاسخ به پرسشی در رابطه با توسعه نامتوازن میادین و نحوه تملک یک بازار کوچک مقیاس در نزدیکی به میدان تره بار قزل قلعه گفت: نحوه تملک زمین ها به این صورت است این زمین ها بارگذاری خدمات شهری دارد و متعلق به شهرداری تهران است. زمین در کمیته مکان یابی از نظر بعد مکانی و فاصله با بازارهای اطراف و نیاز مردم بررسی می شود و بعد از اخذ امتیاز کافی به مرحله ساخت وارد خواهد شد. در رابطه با بازار شهید گمنام مردم منطقه به این اتفاق نیاز داشتند. در دسترس بودن بازارها برای مردم اهمیت دارد و زمین با کاربری خدمات شهری بود و باید در همین حوزه به کار گرفته می‌شد. صلاح بر این شده که آنجا تره بار باشد و استقبال از آنجا خیلی ویژه است. سعی بر این است که حداقل فاصله بین بازارها یک کیلومتر هوایی باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: بازار محلی بوده که در گذشته محل توقف مردم هم بوده است. سبک و سیاق بازارهای امروزی و معماری آنها به این صورت است که کارکرد فرهنگی اجتماعی آن را احیا کنیم. سکوهایی که مردم می توانند بعد از خرید در آنجا استراحت کنند از جمله این موارد است. از نظر کارکرد فرهنگی هم سعی کردیم برنامه های فرهنگی را در بازارها اجرا کنیم. مثلا تزئینات و میوه آرایی به مناسبت شب یلدا، سفره های شب یلدایی و برنامه های صوتی از جنس فرهنگی اجتماعی است و سعی بر این کردیم که فضای شور و شعف اجتماعی را در بازارها داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: