شناسهٔ خبر: 70315741 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر علوم: برخی دانشگاه‌ها تبدیل به بنگاه شده‌اند/ مرجعیت علمی مفهومی حاکمیتی است

صاحب‌خبر -

شفقنا_ حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: این شکل گسترش دانشگاه‌های غیردولتی و توسعه دانشگاه‌های دولتی به این شکل فعلی که کیفیت آموزشی کاهش پیدا کند، صحیح نبود. زیرا قرار بود دانشگاه‌ها باری از دوش دولت و جامعه بردارند اما اکنون برخی دانشگاه‌ها تبدیل به بنگاه شده‌اند. از طرف دیگر دانشگاه‌ها وظیفه داشتند دانش را در کشور گسترش دهند. اما آیا دانشگاه‌های غیردولتی ما در گسترش دانش در کشور موفق شدند یا فقط مدرک توزیع کردند و دانشی عملاً تولید نشد؟

به گزارش شفقنا؛ حسین سیمایی در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و مراسم ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم با مرور تاریخچه تاسیس و فعالیت دانشگاه‌های بخش خصوصی در ایران، گفت: تاسیس دانشگاه‌های خصوصی در ایران در دهه ۶۰ آغاز شد و دلیل آن هم فقدان توازنی بود که بین نیروی انسانی موجود و نیاز جامعه وجود داشت، ضمن اینکه مطالبات اجتماعی برای اخذ تحصیلات عالیه رو به فزونی بود. این روند با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد. در دهه ۷۰ به سمت تاسیس دانشگاه‌های غیردولتی حرکت کردیم و در دهه ۸۰ به سمت تقویت آنها رفتیم و اکنون باید برای آمایش و انسجام این دانشگاه‌ها اقدام کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این شکل گسترش دانشگاه‌های غیردولتی و توسعه دانشگاه‌های دولتی به این شکل فعلی که کیفیت آموزشی کاهش پیدا کند، صحیح نبود. زیرا قرار بود دانشگاه‌ها باری از دوش دولت و جامعه بردارند اما اکنون برخی دانشگاه‌ها تبدیل به بنگاه شده‌اند. از طرف دیگر دانشگاه‌ها وظیفه داشتند دانش را در کشور گسترش دهند. اما آیا دانشگاه‌های غیردولتی ما در گسترش دانش در کشور موفق شدند یا فقط مدرک توزیع کردند و دانشی عملاً تولید نشد؟

بر اساس این خبر از دانشگاه خاتم، سیمایی در توصیف کارکردهای یک دانشگاه خوب گفت: این کارکردها عبارتند از؛ آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و حس مسئولیت اجتماعی. دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، با صنعت هم باید در ارتباط باشد و از حس مسئولیت اجتماعی خود غافل نشود.

وی با اشاره به اینکه کشور از دهه ۱۳۴۰ شمسی با مسئله مهاجرت نخبگان روبه‌رو بوده است، افزود: می‌شود با راهکارهایی تا اندازه‌ای مهاجرت نخبگان را کنترل کرد. البته اتفاقاتی در کشور افتاده که باعث فراری دادن نخبگان شده است که یکی از آنها مسائل معیشتی و مسکن بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که چگونه پژوهش‌ها و کدام دسته از پژوهشگران می‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند؟ گفت: برخی مطالعات حاکی از این است که وقتی که فقط عمیق باشید، تنها قطعه‌ای از جورچین را می‌بینید اما وقتی دانش‌تان وسیع باشد، کل جورچین را به‌صورت جامع می‌توانید ببینید. خوب است که استادان و دانشجویان ما علاوه بر اینکه برای اخذ یک تخصص وقت صرف می‌کنند، از دانش‌های دیگر هم غافل نشوند.

رئیس دانشگاه خاتم هم در این آیین پیرامون مرجعیت علمی کشور و ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه و با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری از جمله سیاست‌های کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه هفتم توسعه، گفت که مرجعیت علمی مفهومی حاکمیتی است که در اسناد بالادستی مرتبط با حوزه علم و فناوری بر آن تاکید شده و همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه، از ضرورت‌های اصلی تحقق مرجعیت علمی در کشور است.

مجید قاسمی بر لزوم بازنگری در سیاست‌های کلی مرتبط با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه علم و فناوری، به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان، با هدف به‌روزرسانی آنها تاکید کرد و با اشاره به رتبه ۱۲۱ ایران در شاخص بین المللی همکاری دانشگاه و صنعت در سال ۲۰۲۴، بهبود این جایگاه را در گرو همت مسئولان و دانشگاهیان دانست.

وی به ارائه سرفصل‌های برنامه راهبردی دانشگاه خاتم در این راستا پرداخت و گفت: این برنامه شامل ۱۷ راهبرد اصلی، ۵۱ راهبرد فرعی و ۲۶۵ گام اجرایی است که بر اساس روند پیشرفت امور، ما تا حدود ۹۰ درصد جلوتر از برنامه راهبردی تعیین شده قرار داریم.

رئیس دانشگاه خاتم سپس به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه و نیز آخرین وضعیت پروژه در دست ساخت پردیس دانشگاه پرداخت و با تاکید بر اینکه دانشگاه تا پایان سال ۱۴۰۵ در پردیس جدید خود مستقر خواهد شد، گفت: دانشگاه خاتم ۴ دانشکده، ۷۵ استاد مستقر، ۲۱۹۰ دانشجو و ۳ هزار و ۸۶ فارغ‌التحصیل است.

سیدحسین رضوی حاجی‌آقا مدیر پژوهش دانشگاه خاتم نیز در این مراسم از برگزاری بیش از ۱۲۰ کنفرانس علمی ملی و بین‌المللی در دانشگاه خاتم خبر داد و گفت: در ۹ ماه اخیر ۱۴ عنوان کتاب توسط انتشارات دانشگاه خاتم منتشر شده است. در زمینه نشریات هم ۲ مجله‌ در حال انتشار داریم.

در ادامه این مراسم برگزیدگان ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم معرفی و تجلیل شدند.

پیش از برگزاری این مراسم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه خاتم بازدید کرد.