شناسهٔ خبر: 70312421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

وزیر علوم: دانشگاه‌های غیردولتی به بنگاه تبدیل شده‌اند

سیمایی گفت: گسترش دانشگاه‌های غیردولتی و توسعه دانشگاه‌های دولتی به این شکل فعلی صحیح نبود چرا که کیفیت آموزش را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «حسین سیمایی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و مراسم ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم با مرور تاریخچه تاسیس و فعالیت دانشگاه‌های بخش خصوصی در ایران، گفت: تاسیس دانشگاه‌های خصوصی در ایران در دهه ۶۰ آغاز شد و دلیل آن هم فقدان توازنی بود که بین نیروی انسانی موجود و نیاز جامعه وجود داشت، ضمن اینکه مطالبات اجتماعی برای اخذ تحصیلات عالیه رو به فزونی بود. این روند با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد. در دهه ۷۰ به سمت تاسیس دانشگاه‌های غیردولتی حرکت کردیم و در دهه ۸۰ به سمت تقویت آنها رفتیم و اکنون باید برای آمایش و انسجام این دانشگاه‌ها اقدام کنیم.

وزیر علوم: دانشگاه نباید از مسئولیت اجتماعی خود غافل شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: گسترش دانشگاه‌های غیردولتی و توسعه دانشگاه‌های دولتی به این شکل فعلی که کیفیت آموزشی کاهش پیدا کند، صحیح نبود. زیرا قرار بود دانشگاه‌ها باری از دوش دولت و جامعه بردارند، اما اکنون برخی دانشگاه‌ها تبدیل به بنگاه شده‌اند. از طرف دیگر دانشگاه‌ها وظیفه داشتند دانش را در کشور گسترش دهند. اما آیا دانشگاه‌های غیردولتی ما در گسترش دانش در کشور موفق شدند یا فقط مدرک توزیع کردند و دانشی عملاً تولید نشد؟

سیمایی در توصیف کارکرد‌های یک دانشگاه خوب گفت: این کارکرد‌ها عبارتند از؛ آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و حس مسئولیت اجتماعی. دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، با صنعت هم باید در ارتباط باشد و از حس مسئولیت اجتماعی خود غافل نشود.

وی با اشاره به اینکه کشور از دهه ۱۳۴۰ شمسی با مسئله مهاجرت نخبگان روبه‌رو بوده است، افزود: می‌شود با راهکار‌هایی تا اندازه‌ای مهاجرت نخبگان را کنترل کرد. البته اتفاقاتی در کشور افتاده که باعث فراری دادن نخبگان شده است که یکی از آنها مسائل معیشتی و مسکن بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که چگونه پژوهش‌ها و کدام دسته از پژوهشگران می‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند؟ گفت: برخی مطالعات حاکی از این است که وقتی که فقط عمیق باشید، تنها قطعه‌ای از جورچین را می‌بینید، اما وقتی دانش‌تان وسیع باشد، کل جورچین را به‌صورت جامع می‌توانید ببینید. خوب است که استادان و دانشجویان ما علاوه بر اینکه برای اخذ یک تخصص وقت صرف می‌کنند، از دانش‌های دیگر هم غافل نشوند.

انتهای پیام/ 241