به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید چلندری» امروز (سه شنبه) در نشست خبری در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک در محل مصلای تهران افزود: بخش عمده این پروژهها در دولت چهاردهم آغاز شده است.
وی به افزایش ۵.۶ درصدی پروازها و ۷.۲ درصدی مسافران از ابتدای امسال تاکنون در همسنجی با پارسال از این فرودگاه اشاره کرد و گفت: همچنین پروازهای باری در این مدت ۶۵ درصد رشد داشته و امیدواریم تا پایان سال به ۲ برابر این رقم برسیم.
چلندری اظهار داشت: با وجود تعلیق پروازها در ماه ها و هفته های گذشته ناشی از شرایط سیاسی و نا امنی فضای منطقه، اما پروازها و جابهجایی مسافر در فرودگاه امام (ره) رشد داشت.
وی گفت: همچنین ۷۵ درصد پروازهای عتبات از شهر فرودگاهی و ترمینال «سلام» به عنوان «عمود صفر» انجام شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: آغاز فاز ۲ توسعه شهر فرودگاهی هرچند در دولت سیزدهم آغاز شده، اما در دولت چهاردهم با جدیت در حال پیشرفت است.
وی در ادامه اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه چهار دستور کار به شهر فرودگاهی امام تکلیف شده است که نخستین مورد فراهم کردن شرایط برای واگذاری فرودگاه است.
چلندری گفت: در این زمینه با سرمایهگذاران وارد مذاکره شدیم و به توافقات خوبی نیز دست یافتیم.
وی ادامه داد: هرچند وسعت شهر فرودگاهی ۱۴هزار هکتار و پهنه هوانوردی آن چهار هزار هکتار است، با این حال استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری شده و امیدواریم تا پایان برنامه هفتم این دستور کار را اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایهگذاران خارجی و صدور مجوز برای انجام پروازهای خاص، دیگر دستور کارهایی است که در برنامه هفتم به شهر فرودگاهی تکلیف شده است.
وی تاکید کرد: معتقدیم چنانچه بخواهیم فرودگاه را واگذار کنیم، باید به شرکتهای هواپیمایی واگذار شود و آمادگی واگذاری به خارجیها نیز در صورتی که ملاحظات امنیتی نداشته باشند، داریم؛ هرچند اولویت ما شرکتهای توانمند داخلی و دانش بنیان است.
چلندری یادآور شد: اکنون بخش خصوصی مجموعه هتل فرودگاه امام را ساخته و در حال بهره برداری از آن است، همچنین CIP فرودگاه در اختیار بهره بردار بخش خصوصی است، آشیانهها و سایر بخشها نیز به همین منوال است و مدیریت فرودگاه امام تمایلی به در اختیار گرفتن این امور ندارد.
وی تاکید کرد: ما حتی آمادگی داریم مدیریت و بهره برداری از فاز یک شهر فرودگاهی و ترمینال را به شرکتهای صلاحیت، با اولویت شرکتهای هواپیمایی واگذار کنیم. همچنین در منطقه آزاد شهر فرودگاهی به دنبال انجام کارهای دانش بنیان و هایتک هستیم و به عبارتی برای همه سرمایهگذاران فرش قرمز پهن کردهایم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عوارض ۲۰ دلاری و ۲۰ یورویی در اکثر فرودگاههای جهان اشاره کرد و اظهار داشت: این رقم در شهر فرودگاهی و سایر فرودگاههای بینالمللی کشور فقط ۷۰ هزار تومان و بسیار ناچیز بود که با تلاش نمایندگان مجلس به ۱۰ یورو افزایش یافت، امید میرود سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل جهت توسعه زیرساختهای شهر فرودگاهی فراهم شود.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد سود عملیاتی شد
همچنین «شمس الدین فرزادیپور» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در این نشست افزود: در این مقطع زمانی تحریم پروازها از سوی کشورهای اروپایی به طور مستقیم مردم ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی، میزان زیان انباشته شرکت را ۷۰۰ میلیون دلار برشمرد اما گفت: هواپیمای جمهوری اسلامی ایران از سال جاری وارد سود عملیاتی شده است و عمده زیان انباشته آن به نرخ تسعیر ارز برمیگردد.
مدیرعامل هما، همچنین هواپیمای ATR رh جزو پیشرفتهترین هواپیماهای جهان از لحاظ فناوری برشمرد و ادامهداد: تامین قطعات این هواپیما به سختی انجام میشود که یکی از دلایل زمینگیر شدن آنها در کشورمان همین مساله است؛ به طوری که تعداد ناوگان فعال این نوع از هواپیما بین ۱۳ تا ۱۵ فروند متغیر است و فقط سه فروند هواپیمای آماده به کار و عملیاتی داریم.