به گزارش خبرنگار ایکنا، کشیش سانی توماس، رئیس موسسه شرق شناسی واتیکان و معاون پژوهشی دانشگاه گریگوری رم، طی سخنانی در این نشست علمی اظهار کرد: در بخشی از کتاب مقدس به رابطه رهبر یا حکومت با جامعه اشاره شده است. ما در عهد عتیق چندین پادشاه مقدس داریم که از طرف خداوند متعال برگزیده شدهاند، مانند شائول، حضرت سلیمان(ع) و حضرت داوود(ع) که مدت زمانی را در سرزمین خود حکمرانی کردهاند.
وی در خصوص وظایف یک پادشاه دربرابر عموم جامعه افزود: در کتابهای نظیر شائول و سموئیل که به آزادی، نقش بندگی و ترغیب مردم اشاره شده است، به طورمثال در پادشاهی حضرت سلیمان(ع) میتوان به استفاده از قدرت برای هدایت عمومی جامعه و آموزش عمومی مردم و آموزش حکمت اشاره داشت، همان گونه که در قرآن کریم به آموزش حکمت به مردم از وظایف حضرت سلیمان(ع) در دوره حکمرانی وی ذکر شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه گریگوری رم با اشاره به نکاتی در خصوص کتب عهد جدید، تشریح کرد: در انجیل به نقش رهبری در جامعه و به ویژگیهای رهبر معنوی جامعه اعم از ظلمستیزی و فروتنی وی به عنوان صفات بارز رهبر معنوی جامعه تاکید شده است.
سانی توماس بیان کرد: وظیفه رهبری معنوی جامعه برآوردن آرزوهای مردم نیست، بلکه برآوردن خوبیهای یک ملت است.
رئیس مؤسسه شرق شناسی واتیکان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پدر در خانواده اشاره کرد و افزود: نقش پدر در خانواده مانند نقش king در جامعه میباشد و پادشاه آن خانواده است. وظایف پدر در جامعه فراهم ساختن تمام خوبیها برای فرزندان است.
وی خاطر نشان کرد: نقش روحانی مانند نقش حاکم جامعه است که این نقشها به نقش چوپان و گوسفند دراین کتب تمثیل شده است. در کتاب مقدس نقش چوپان و گوسفند بسیار پررنگ است، کمااینکه کشیکها به شبان تشبیه شدهاند و یکی از القاب حضرت عیسی(ع) شبان است.
سانی توماس اضافه کرد: در اسلام نیز به نقش پروردگار و عبد اشاره شده و در مسیحیت این نقش به گوسفند خدا تشبیه شده است. در واقع آن تصویری که مردم باید اطاعت کنند و پادشاه نیز وظیفه حکمرانی را برعهده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به «خیر عمومی» اشاره کرد و افزود: از جمله وظایف مردم، «خیر عمومی» است که همه باید آن را انجام دهند. این مسئله ریشه مادی و معنوی دارد و رهبر جامعه بیشترین مسئولیت را در رساندن خیر عمومی و تعاون را در سطح جامعه داراست.
سانی توماس ادامه داد: نابه سامانی بین مردم، دولتها و ملل مختلف از مصادیقی است که آنها را از رسیدن به رستگاری دور میکند و وظیفه خطیر رهبر یک جامعه این است که بتواند با برطرف کردن این نابسامانیها مردم خود را از تمام مشکلات و گرفتاریهای داخلی و خارجی رها کند.
در ادامه این نشست علمی، حجتالاسلام و المسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جایگاه اخلاق در قرآن و روایات اظهار کرد: در کنار صفات متعددی که برای رهبر جامعه در روایات اسلامی اشاره شده است، «عدالت و احسان» دو رکن مهم و اساسی رهبر جامعه است.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست حضوری و برخط، مصادیق حکمرانی از منظر اسلام و قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و افزود: مصادیق مختلفی در دوره حکمرانی پیامبران در قرآن ذکر شده است که هر کدام از انبیای الهی در دوره حکمرانی خود وظایف متعددی نسبت به جوامع خود با توجه به نیازهای روز جامعه درآن دوره اشاره کرد. به عنوان مثال، حضرت یوسف(ع) در مدت زمان حکومت خود به رفع مشکلات اقتصادی جامعه به خصوص در دوره خشکسالی پرداخته است، اما در دوره حضرت موسی(ع) این مسئله به نجات امت از یوغ استکبار و دیکتاتوری حاکم بر مردم تبدیل شد. در دوره حضرت سلیمان(ع) مشکل اقتصادی و حکمرانی وجود نداشت، اما دغدغه این پیامبر الهی، رفع مشکل شرک در سرزمین همسایه بود. مرکز ثقل در دوره حضرت طالوت(ع) یا شائول، بحث اشغالگری بود و در دوره حضرت داوود(ع) نیز بحث قضاوت در قالب عدالتمحوری مطرح شده است.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: این موارد در دوره حضرت عیسی(ع) به مباحث اخلاقی تغییر یافت و در عصر پیامبر اکرم(ص) به موضوع جاهلیت و نابسامانی معنوی و مادی تبدیل شد.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی در ادامه به دواصل اساسی حکمرانی در نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران در نگاه اسلام، «عدالت و احسان» است. در کنار آن صفات دیگری مانند امانت داری، وفای به عهد، مهربانی، شجاعت و ویژگیهای اخلاقی دیگر نیز در روایات اشاره شده است که همگی دال بر اهمیت این موضوع دارد.
در پایان این نشست ارائه دهندههای این نشست علمی به سؤالات مطرح شده پاسخ گفتند.
انتهای پیام