شناسهٔ خبر: 70308166 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

ضرورت حفاظت از تراث شیعه در عصر شبهه و امواج ضلال

حوزه/ آیت الله علیدوست در مراسم رونمایی از کتاب تحریر مقدمه مقنعه گفت: این همایش صرفاً رونمایی از یک کتاب نیست؛ بلکه تجلی یک حرکت و جریان فرهنگی است که هدف آن احیای تراث شیعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش آیین رونمایی از کتاب تحریر مقدمه مقنعه، تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، امروز با حضور اساتید، علما، طلاب و پژوهشگران در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

آیت الله علیدوست در این همایش با اشاره به آیین رونمایی از کتاب تحریر مقدمه مقنعه بیان داشت: این کتاب رابطه بین کلام و فقه است که باید پژوهشگران و محققان نیز بیشتر به این پیوند و ترابط بپردازند.

وی با اشاره به پدیده تراث‌ستیزی در زمانه کنونی بیان کرد: امروز با نوعی تراث‌ستیزی نرم، مدرن و سفید مواجه هستیم. اگر در گذشته شاهد کتاب‌سوزی و تخریب میراث فرهنگی توسط مغول‌ها، غزنویان و دیگران بودیم، امروز این اقدام به شکل امواج شبهه و اصوات ضلال و گمراهی بروز پیدا کرده است.

وی با تأکید بر وظیفه حفاظت از تراث شیعه افزود: برخی با بیان اینکه روایات معتبر شیعه مانند انگشتری در میان زباله است، نشان می‌دهند که از پالایش و دقتی که در تاریخ روایات شیعه صورت گرفته، آگاهی ندارند. بر پژوهشگران لازم است که با شناخت شبهات، از این میراث گرانبها دفاع کنند.

آیت الله علیدوست اظهار داشت: البته ما در کناب آن ستیزجویان با تراث شیعه، تفکر یخ زده متعصب در درون شیعه را هم داریم که این نیز به تراث شیعه ضربه می زند، و لذا ما وظیفه داریم که هم تراث را حفظ کنیم و هم بین اصالت و معاصرت جمع کنیم تا تراث حفظ شود و هم نیازهای امروز را پاسخگو باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این همایش صرفاً رونمایی از یک کتاب نیست، بلکه تجلی یک حرکت و جریان فرهنگی است که هدف آن احیای تراث شیعه است.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به روش‌های پژوهشی حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در مباحث فقهی تصریح کرد: ایشان برای هر موضوع فقهی مانند صوم، خمس و حج به منابع خاص و گوناگون مراجعه می‌کنند و برخلاف بسیاری از اساتید که تنها به یک مجموعه اکتفا می‌کنند، به حفظ و استفاده از میراث شیعه توجه ویژه دارند. این رویکرد باید مورد دقت و الگوگیری طلاب و محققان قرار گیرد.