شناسهٔ خبر: 70303231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رشد ۱۱ درصدی صادرات صنایع‌دستی در ۸ ماهه امسال - اکونیوز

اقتصاد ایران: نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فعالان، پیشکسوتان و هنرمندان حوزه صنایع دستی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری مهر،، در این نشست که امروز دوشنبه ۲۶ آذر در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، جمعی از فعالان، هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی به بیان نظر و پیشنهادهای خود در حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

در این نشست فرزاد اوجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی در سخنانی گفت: موضوع تقویت راه‌کارهای صادرات صنایع‌دستی از موضوعات بسیار مهم است و یکی از مطالبات همیشگی هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی است.

وی افزود: برای تقویت صادرات صنایع‌دستی باید اقدامات مهمی را انجام داد که یکی از آن‌ها کیفی‌سازی محصولات و دیگری استانداردسازی محصولات است. این در حالی است که تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از دیگر اقدامات مهم برای رونق صادرات صنایع‌دستی به حساب می‌آید.

اوجانی ادامه داد: در همین حال ایجاد پلتفرم مناسب و فروش از طریق آنلاین یکی دیگر از راهکارهای مهم برای افزایش صادرات است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی خاطرنشان کرد: در ۸ ماه گذشته ۱۵۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است. بیشترین میزان رشد صادرات در رشته رودوزی‌های سنتی است که در کشورهای مختلف طرفدار زیادی دارد.

وی یادآور شد: اصلاح قوانین و مقررات یکی از اقدامات مهم معاونت صنایع‌دستی برای رونق صادرات صنایع‌دستی است که در همین رابطه مشکلات مرتبط با سقف خروج زیورآلات برای حضور در نمایشگاه و استاندارد اجباری در حال برطرف شدن است.

اوجانی خاطرنشان کرد: ایجاد کدتعدفه‌های ترجیحی، توانمندی بخش خصوصی، ایجاد شرکت تخصصی صنایع‌دستی، ارائه مجوز و مشوق‌های صادراتی، ارائه تسهیلات مناسب، بازاریابی و تبلیغات مؤثر، معرفی صنایع‌دستی برای بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور، ایجاد هاب صنایع‌دستی در خارج از کشور، ارائه یارانه برای کاهش هزینه‌های صادرات و … از جمله پیشنهادهای مهم برای توسعه صادرات صنایع‌دستی است.

استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی برای توسعه صنایع‌دستی

صحت فعال حوزه صنایع‌دستی نیز در این نشست یادآور شد: دیپلماسی عمومی می‌تواند به کمک صنایع‌دستی بیاید. می‌توان از تمام مردم برای سفر به ایران و نیز خرید صنایع‌دستی ایرانی دعوت کرد و به آن‌ها اعلام کرد که تحت تأثیر ایران‌هراسی قرار نگیرند. درخواست من از وزیر این است که در صورت امکان مکاتبه‌ای با رهبر انقلاب انجام دهد تا ایشان از مردم دنیا برای سفر به ایران دعوت کنند تا از این طریق شاهد فروش و صادرات بیش از پیش صنایع‌دستی باشیم.

موسوی‌زاده صادرکننده و محقق حوزه صنایع‌دستی نیز اظهار کرد: موضوع مهمی که باید در حوزه صنایع‌دستی به آن توجه کرد این است که یک مرکز رشد در این حوزه ایجاد کرد و بانک اطلاعاتی نیز تشکیل دهیم. همچنین موضوع برندسازی و شناخت سلیقه‌های کشورهای مختلف یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد تا صادرات ما به شکل راحت‌تری انجام شود.

نقش همیشه پایدار است

دیانی فعال صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: اهمیت صنایع‌دستی در این است که نقش پایدار است. برگزاری جلسه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد دارم برای رشد و توسعه صنایع‌دستی ایستگاه خلاق و یا خانه خلاق راه‌اندازی کرد. در همین حال اعتقاد دارم اکسپو به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتقال یابد.

ابوالحسنی فعال حوزه صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی افزود: در حوزه صنایع‌دستی اگر کالاهایی را تولید کنیم که دنیا آن‌ها را بخواهد مشکلی برای فروش نخواهیم داشت‌. یکی از موضوعاتی که در فروش بهتر صنایع‌دستی می‌توان از به آن توجه کرد این است که از ظرفیت باشگاه تولیدکنندگان استفاده کرد و همچنین شبکه بازاریابی را در کشورهای همسایه را راه‌اندازی کنیم.

استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده

عروجی مدیرعامل انجمن ارزش‌آفرینان صنایع‌دستی نیز یادآور شد: برای صادرات صنایع‌دستی می‌توان از ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم که یکی از این ظرفیت‌ها، شهرهای مختلف در دنیا است که با شهرهای ما خواهرخواندگی دارند.

ودود تولیدکننده صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: اگر صنایع‌دستی را ماننده یک دایره در نظر بگیریم، هنرهای سنتی می‌تواند محیط این دایره باشد. امروز اگر در بحث کیفیت صنایع‌دستی مسئله داریم برای این است که هنرهای سنتی را فراموش کردیم.

کمیته دائمی رصد برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تشکیل شود

حسین بختیاری رئیس مجمع هنرمندان صنایع‌دستی در این نشست گفت: موضوع نشست امروز صادرات است و از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تشکر می‌کنم که به خوبی برگزار شد. با تکمیل چرخه بتوانیم به سمت توسعه صنایع‌دستی برویم در نمایشگاه صنایع‌دستی امسال بازرگانان حضور داشتنند.

وی افزود: کمیته دائمی رصد جشنواره و نمایشگاه در حوزه صنایع‌دستی باید تشکیل شود تا مسائل را بررسی کنیم باید هلدینگ‌های غیر شاغل را درگیر کنیم به کمک صنایع‌دستی بیایند، خرید یک درصدی محصولات صنایع‌دستی توسط دستگاه‌ها از سال ۱۳۸۰ معطل مانده است این قانون می‌تواند نجات‌دهنده بازار صنایع‌دستی باشد. صادرات صنایع‌دستی با حرف انجام نمی‌شود.

مشکل بیمه محصولات صنایع‌دستی برای فروش در بازارهای خارجی رفع شود

آذری فعال صنایع‌دستی در ادامه گفت: در فروش اجناس صنایع‌دستی در بازارهای خارجی مشکل بیمه محصولات را داریم که اصالت را مشخص کند. همچنین یکی از مشکلات جواز محصولات است. باید شرکت‌های ایرانیان خارج از کشور را در سراسر جهان که ۶۶ دفتر دارند، در بحث فروش فعال کنیم.

وی ادامه داد: برای نمایشگاه‌های خارجی استاندارد در نظر گرفته شود و معاونت صنایع‌دستی عهده‌دار شود.

باید در صادرات صنایع‌دستی به سمت سوغات پیش برویم

ملأ محمدی فعال صنایع‌دستی گفت: باید صادرات صنایع‌دستی به تیم متخصص سپرده شود، باید صادرات ما به سمت سوغات پیش رود و در دنیا عرصه کنیم با حجم تولید اندکی که داریم نمی‌توانیم به سمت سوغات بریم. باید در زمینه صادرات مطالعات داشته باشیم.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان باید با طراحی روز دنیا آشنا شوند، مرکز مطالعات باید این کارت را انجام دهد. متأسفانه در تولید محتوا و خلق داستان ضعیف هستیم. همچنین باید محصولات شناسنامه‌دار شوند.

صنایع‌دستی و هنر صرفاً کالا نیست در پس آن هویت، تاریخ و فرهنگ نهفته است

عزت‌اللهی استاد دانشگاه گفت: از ایده‌هایی که وزیر میراث‌فرهنگی دارد، نشان می‌دهد او به ایده‌ها اهمیت می‌دهد. در تعاریف روز دنیا و تحقیقات، صنایع دستی و هنرهای سنتی هوش و توانمندی تاریخی هر فرهنگی را نشان می‌دهد اما این بخش دچار مشکل شده و این موضوع باید سرلوحه مرکز مطالعات قرار بگیرد.

وی افزود: صنایع‌دستی و هنر صرفاً کالا نیست در پس آن هویت، تاریخ و فرهنگ نهفته است. در طول تاریخ در دوره ساسانی و صفویه نساجی ایرانی در سطح دنیا پرچم‌دار بود. فرش فقط کالا نیست در کنار آن ادب و فرهنگ صادر می‌کند. اعتماد و اعتبار در صادرات صنایع‌دستی در گذشته مهم بوده است. در گذشته این موضوع مهم بوده است. تجار در گذشته در کنار صادرات فرش فرهنگ و آداب را به افراد می‌چشاند.

عزت‌اللهی تصریح کرد: امروز صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بدون روایت است، وظیفه ما دانشگاهیان این است که روایت و داستان خلق کنیم تا صدای فرهنگ را بلند کنیم.

هنر ایرانی و صنایع‌دستی پل اقتصاد و فرهنگ ماست

کریمی فعال صنایع‌دستی و تولیدکننده فرش قشقایی گفت: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی پرقدرت و افتخارآفرین بود. به عنوان تولیدکننده فرش قشقایی تقاضا دارم فرش به بخش صنایع‌دستی اضافه شود. هنر ایرانی پل اقتصاد و فرهنگ ماست که نادیده گرفته شده است به عنوان صنعت ارزآور به آن نگاه نکردیم. صنایع‌دستی ظرفیت عظیمی دارد، متنوع‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی را داریم، فقدان نگرش تجاری و عدم مقاله و کتاب به زبان‌های بین‌المللی و عدم تطبیق صنایع‌دستی ایران متناسب با نیاز خریداران از مشکلات صادراتی صنایع‌دستی است.

کارگروهی برای رفع نیازمندی‌ها در حوزه صادرات صنایع‌دستی تشکیل شود

میریان فعال صنایع‌دستی در ادامه گفت: در حوزه صنایع‌دستی فلزی بیشترین تولیدکنندگان را داریم. تقاضا دارم، کارگروهی در این زمینه برای رفع نیازمندی‌های تولید در خارج از کشور تشکیل و بازنگری در فرایند تولید انجام شود. ما می‌توانیم در حوزه صادرات صنایع‌دستی خدمات فنی به کشورهای دیگر داشته باشیم.

طراحی، تولید و بازرگانی صنایع‌دستی در یک مسیر قرار بگیرد

غزنوی فعال صنایع‌دستی در ادامه بیان کرد: باید طراحی، تولید و بازرگانی در یک مسیر قرار بگیرد تشکیل کارگروه‌های تخصص رشته‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

برچسب‌ها: