شناسهٔ خبر: 70302093 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ماجرای کتیبه‌ تاریخی که از یک مدرسه سر درآورد + جزئیات

دانش‌آموز روستای دوآب زالی در روزهای گذشته بر روی تپه تاریخی روستای خود در شهرستان دلفان یک اثر تاریخی پیدا کرد تا در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرا البته پیدا کردن یک شی تاریخی نبود، بلکه تحویل دادن این شی به معلم مدرسه و سپس میراث فرهنگی بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت. آجرنوشته‌ای که امیررضا خانمحمدی، دانش آموز کلاس چهارم دبستان یافت از نظرمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با ارزش است.

در حین بازی

امیررضا خانمحمدی، دانش‌آموز کلاس چهارم دبستان است و وقتی که در کوچه با دوستانش بازی می‌کرد، چشمش به یک شی می‌افتد که نظرش را جلب می‌کند. معلم این دانش‌آموز در مدرسه شهید محمد تقی روستای دوآب زالی با ذکر این توضیحات به همشهری می‌گوید: «ما در روستایی زندگی می‌کنیم که دارای آثار باستانی است. روستای دوآب زالی نزدیک به شهرستان نورآباد است و تپه‌ای دارد که ثبت ملی شده است.»

مراد احمدپور ادامه می‌دهد: «در دهه ۱۳۶۰ در بخشی از روستا عملیات خاکبرداری صورت گرفت ولی مردمی که در دامنه این تپه ساکن هستند، ممکن است همچنان اثر باستانی مشاهده کنند.»‌

سفالی به شکل کتیبه

خانمحمدی، وقتی شی تاریخی را پیدا کرد، نزد معلم مدرسه رفت. جنس شی پیدا شده سفال و به شکل کتیبه است. یک طرف آن نقش یا تصویری ندارد ولی سمت دیگر آن احتمالا نوشته‌ای به خط میخی است. معلم روستا این توضیحات رو می‌دهد و می‌گوید: «به نظرم آمد که شی با ارزش است و به همین دلیل، با مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در میان گذاشتم.»‌

مراد احمدپور می‌افزاید: «مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان یکی دو ساعت بعد از تماس به مدرسه آمدند و کتیبه را با خود بردند. بعد از یک هفته مدیرکل میراث فرهنگی به کلاس ما در روستای دوآب زالی آمد و از امیررضا خانمحمدی، دانش‌آموز تقدیر کرد. از مسئولان خواستیم بعد از اینکه آزمایش‌های بر روی کتیبه صورت گرفت و اطلاعاتی در مورد آن به دست آمد، به ما هم اطلاع دهند.»

احساس مسئولیت دانش‌آموزان

وقتی این اتفاق افتاد، دانش‌آموزان دیگر هم در روستا گشت می‌زدند تا اثر تاریخی پیدا کنند. این صحبت معلم کلاس چهارم دبستان است. مراد احمدپور توضیح می‌دهد: «برخی از آنها هم چیزهایی پیدا کرده و به مدرسه آوردند که مثلا این شی را هم ببینید، در حالی که هیچ یک اثر تاریخی نبود. البته برای من این اتفاق جالب بود و نشان می‌داد که پیدا شدن یک شی تاریخی چقدر روی بچه‌ها تاثیر خوبی گذاشته و آنها هم نسبت به آثار تاریخی احساس مسئولیت می‌کنند.»

او عنوان می‌کند: «در کلاس درباره میراث فرهنگی خیلی به بچه‌ها توضیح می‌دهم چون روستای ما دارای آثار باستانی است و فکر می‌کنم نیاز است که از این بابت اطلاعاتی را به دانش‌آموزان بدهم. حتی به دانش‌آموزان می‌گویم که در روستا اگر شی‌ای نظرتان را جلب کرد، شاید یک اثر تاریخی و متعلق به اجداد ما باشد و به همین دلیل بهتر است با خانواده یا من در میان بگذارید.»