سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): بررسی کلی بازار نشر کتابهای الکترونیکی نشان میدهد، ارزش بازار جهانی نشر کتابهای الکترونیکی، تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۲ میلیارد دلار برسد. همچنین پیشبینی میشود، این رقم تا سال ۲۰۳۲ به ۱۸.۲ میلیارد دلار افزایش یابد که نشاندهنده نرخ رشد سالانه ۵.۳% از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۲ است.
نشر کتابهای الکترونیکی به روش جدیدی برای توسعه، انتشار و خواندن کتابها تبدیل شده که نسبتاً آسان و ارزان است؛ علاوه براین ظرفیت انتشار در سطح جهانی را دارد، بنابراین برای نویسندگان مستقل بسیار جذاب است. همچنین این نوع نشر، تعامل بهتری با خوانندگان ارائه میدهد، ازجمله استفاده از لینکها، ابزارهای چندرسانهای و سبکهای متنی با قابلیت تنظیم مانند نوع فونت؛ به همین دلیل کتابهای الکترونیکی جایگاه مهمی در نشر دارند.
با این حال، ورود به نشر کتابهای الکترونیکی خطراتی نیز به همراه دارد، ازجمله رقابت شدید و احتمال نیاز به اتخاذ اشکال جدید بازاریابی. مسائل مربوط به حق نشر، همچنان وجود دارد و ناهنجاریهای مربوط به آن میتواند با سهولت تولید و توزیع محتوای دیجیتال تشدید شود؛ علاوه بر این، استفاده از کتابخوان شاید برخی از خوانندگانی که به کتابهای کاغذی وابستهاند، دلسرد کند. با این حال، نشر کتابهای الکترونیکی با استفاده از فناوریهای زیر به پیشرفت خود ادامه میدهد: هوش مصنوعی در پیشنهاد محتوا و بلاکچین برای حفاظت از حقوق نشر.
تأثیر COVID-۱۹
صنعت نشر کتابهای الکترونیکی در دوران پاندمی COVID-۱۹ تأثیر مثبتی داشت؛ زیرا بهعنوان یک گزینه قابل دسترس برای خوانندگان در سراسر جهان عمل کرد. پاندمی جهانی COVID-۱۹ بیسابقه و شگفتانگیز بود و بازار، در مقایسه با سطوح قبل از پاندمی، تقاضای بیشتری را تجربه کرده است. رشد ناگهانی بازار، به رشد و بازگشت تقاضا به سطوح قبل از پاندمی نسبت داده میشود.
این پاندمی بر انتشار کتابهای الکترونیکی تأثیر گذاشت و بازار را در زمینه گردش کتابهای الکترونیکی در دوران قرنطینه گسترش داد. از تعطیلی کتابفروشیهای فیزیکی به دلیل COVID-۱۹ تا اختلال در زنجیرههای تأمین که بر کتابهای چاپی در سطح جهانی تأثیر گذاشت، مردم به کتابهای الکترونیکی بهعنوان منبعی قابل دسترس برای سرگرمی نیاز داشتند. مصرف محتوا همچنان افزایش یافت، بهویژه تعداد کتابهای قابل دسترس برای نویسندگان خودنشر و صاحبان شرکتها که میتوانستند به راحتی کتابهای الکترونیکی منتشر کنند. سازمانها و افراد در بخش آموزش، بهویژه دانشآموزان و معلمان نیز در سالهای یادگیری از راه دور و کار در خانه به کتابهای الکترونیکی توجه کردند.
علاوه براین نرخ رشد سریع، رقابت را افزایش داد، به گونهای که نویسندگان تازهکار به سختی میتوانند بدون تبلیغات آنلاین اثرگذار، خوانده یا خریداری شوند. با ظهور همزمان دیجیتال، مجموعهای جدید از تهدیدات به وجود آمد، زیرا اجرا و مبارزه با استفاده از کتابهای الکترونیکی به دلیل ماهیت فضای سایبری چالشبرانگیزتر از کتابهای فیزیکی در نظر گرفته شد. با این حال، COVID-۱۹ چشماندازهای بازار نشر کتابهای الکترونیکی را بهعنوان صنعتی که قادر به سازگاری با هر بحرانی است، نمایان کرد.
پیشبینیهای منطقهای بازار کاغذ نشر کتاب
منطقه آسیا-پاسیفیک با استفاده گسترده و افزایش تولیدکنندگان، بر بازار تسلط خواهد داشت. بازار کاغذ نشر کتاب یک بازار جهانی است که دارای تنوعهای منطقهای قابل توجهی است. آمریکای شمالی، اروپا و آسیا-پاسیفیک بزرترین بازارهای کاغذ نشر کتاب هستند. انتظار میرود که این مناطق در سالهای آینده به رشد بازار ادامه دهند. آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا نیز بازارهای در حال رشدی هستند، اما به اندازه بازارهای اصلی بزرگ نیستند. رشد بازار کاغذ نشر کتاب در این مناطق تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد، ازجمله افزایش جمعیت، افزایش نرخ سواد و افزایش تقاضا برای محتوای آموزشی و سرگرمی.
منبع: بیزینس ریسرچ
∎