حبیب جمشیدی، معاون دفتر امور عملیات راهداری، ماشینآلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت جادههای کشور با توجه به کاهش دما و بارش برف در برخی از محورها اظهار داشت: در دو روز گذشته در ٢٣ استان هشدار نارنحی برای بارش نزولات جوی و کاهش دما داشتیم و سازمان راهداری آماده اجرای علمیات راهداری زمستانی بود و توانستیم با علمات به هنگام جلوی انسداد محورهای شریانی را بگیریم.
وی ادامه داد: در این ۴٨ ساعت در ١۵ هزار و ٣۵٠ کیلومتر جادههای کشور نمک پاشی انجام شد و بیش از ۴ هزار و ۵۶٠ انواع ماشین آلات راهداری درگیر جلوگیری از انسداد مسیر بودند و همچنین ۵۵٠٠ نفر روز راهداری در علمیات راهداری بطور شبانه روزی فعال بودند و١٨ تن مصالح از جمله ماسه و نم برای بازگشایی راههای کشور استفاده کردیم.
معاون دفتر امور عملیات راهداری، ماشینآلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای افزود: در این مدت حدود ٣۵٠ راهدارخانه فعال بوده و مسافران در راه مانده در راهدارخانههای سطح کشور مستقر بودند و اسکان داده شدند. البته در این مدت تنها افرادی که در راه ماندند اکثرا از ترددکنندگان محلی بودند که تردد بین شهری و استانی داشتند.
جمشیدی با اشاره به وضعیت راههای مسدود شده در کشور گفت: در حال حاضر، تمام راههای شریانی و اصلی در سطح کشور باز هستند و در طول ۴٨ ساعت هم انسدادها به طور موقتی و ساعتی بود و راهدارها به فاصله بعد از انسداد نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کردند و الان هم کلیه محورها باز هستند.
وی ادامه داد: تمام محور اصلی به جز جاده هراز و کرج - چالوس باز هستند و این دو مسیر هم به دلیل مسایل ایمنی مسدود هستند و تا فردا غروب باز خواهند شد. همچنین تمام مسیرهای اصلی استان خراسان رضوی و اردبیل که بیشترین بارش را داشتند باز و تردد در آن برقرار است.
معاون دفتر امور عملیات راهداری، ماشینآلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای همچنین درباره وضعیت ناوگان راهداری کشور و الزام به نوسازی آن اظهار داشت: در حال حاضر ٩هزار و ۶٠٠ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری فعال و مشغول به فعالیت راهداری زمستانی است که البته عمر بخشی از این ماشین آلات به بالای ٣٠ سال میرسد و نیاز نوسازی دارند.
وی تاکید کرد: برنامه سازمان راهداری این است که در صورت تامین منابع مالی در مدت ۵ سال ۴ هزار ناوگان را نوسازی کنیم که تحقق این برنامه به منابع مالی نزدیک ۵٠-۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که تقریبا بودجه حداقل ٧-٨ تا وزارتخانه است. تحقق این برنامه را طریق استفاده از تولید داخل و خرید ناوگان از سوی بخش خصوصی دنبال میکنیم و در حال حاضر ۶٠٠-٧٠٠ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری را در حال ثبت سفارش و ترخیص داریم.