به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، شوراهای شهر در مدت چهار سال با شناسایی کمبودها و نیازها تلاش دارند تا نقش مؤثری در توسعه پایدار داشته باشند.
وظایف شورای اسلامی شهر انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی، تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و ارائه راهحلهای کاربردی برای برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسئول با هدف حسن اجرای مصوبات و طرحهای مصوب در امور شهرداری است.
در اصل ۱۰۳ قانون اساسی، اهمیت شوراها به نحوی است که استانداران، فرمانداران و بخشداران در حدود اختیارات شوراها، ملزم به رعایت تصمیماتی هستند.
دوره چهار ساله شورا فرصتی برای شناسایی مشکلات شهر، در پیش گرفتن راهکارها و تکمیل طرحهای نیمهتمام است، آنچه برای کلانشهرهای بزرگ از جمله تبریز اهمیت زیادی دارد.
خبرنگار ایمنا در گفتوگو با غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اهم اقدامات انجام شده در شورای ششم شهر تبریز و روند اجرای آنها را جویا شده است.
ایمنا: چه اقداماتی برای توانخواهان شهر انجام شده است؟
احمدی: مطابق قوانین، مهمترین اقدامی که مدیریت شهری برای معلولان، افراد کمتوان و نابینایان باید انجام دهد، مناسبسازی فضای شهری برای عبور و مرور آنها است.
این اقدامات به ویژه برای نابینایان در عبور از پیادهروها، گذرگاهها و ساختمانها اهمیت دارد و باید مناسبسازی شود، به همین دلیل شهرداری از طرف شورای اسلامی شهر تبریز الزام شده است تا ساختمانهای در حال ساخت از جمله ساختمانهای تجاری، اداری، تفریحی و خدماتی را برای رفع نیازهای این گروه مناسبسازی کند.
همچنین اقداماتی به منظور مناسبسازی حملونقل عمومی و پلههای ویژه عابران پیاده انجام میشود.
شورا دراینباره مصوبات خوبی دارد و شهرداری را مکلف به انجام این اقدامات کرده است، همچنین از گامهای مهم شورا و شهرداری، حمایت از تشکلها، انجمنها و مؤسسات مردمنهادی است که در راستای خدماترسانی به معلولان و نابینایان فعالیت میکنند که باید از آنها حمایت شود.
اگر معلولان یا نابینایان نیاز به مکان مناسب، فضاهای ورزشی و فرهنگی دارند، امکانات را در اختیار آنها قرار میدهیم تا در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شرکت داشته باشند.
انجام اقداماتی در زمینه فرهنگسازی و آموزش شهروندی و نحوه تعامل شهروندان با معلولان و نابینایان اهمیت دارد تا عزت نفس و شخصیت این افراد حفظ شود.
نحوه برقراری ارتباط مطلوب با این دسته از شهروندان بر عهده سازمان فرهنگی و اجتماعی است که باید در این راستا گامهایی بردارد.
از دیگر مصوبات خوب شورا صدور کارت منزلت بود که مقداری با تعلل انجام شد و باید بهینهتر شود؛ پرداخت هزینههای سرویس دانشآموزان استثنایی نیز از اقدامات انجام شده بود که جزو وظایف اولیه ما است.
نیازهای این افراد بسیار است و اگر بتوانیم بسترهای مناسبی برای شکوفایی استعدادهای آنها فراهم کنیم، فرصت بیشتری را برای تعالی روحی، فکری و آموزشی خود خواهند داشت.
ایمنا: مشکلات عمده تبریز بیشتر در چه زمینههایی است؟
احمدی: تعداد قابل توجهی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، حاشیهنشینی و مخاطرات متصور از آن را ابرمسئله شهر تبریز میدانند. ما جلب و جذب اعتبار، امکانات دولتی و اهتمام شورا و شهرداری برای ساماندهی این بافتها به همراه نهادهای ذیربط را ضروری میدانیم که مسائل اجتماعی، فرهنگی، سکونتی و معیشتی دارد.
بافت فرسوده شهر تبریز از دیگر مسائلی است که در گفتوگو با مسئولان از آنها دعوت میکنیم که نگاه حاکمیتی به نحوی باشد که به صورت جدی ورود شود و برای ساماندهی بافتی که بخش بزرگی از شهر تبریز است، قدمهای خوبی برداشته شود.
از جمله مشکلات دیگر ترافیک و حملونقل عمومی است که در این خصوص، حملونقل ترکیبی باید توسعه پیدا کند.
بافت تاریخی شهر و تعیین تکلیف نشدن ضوابط بافت تاریخی موجب سرگردانی مردم و مخروبه شدن املاک در این بافت شده است.
با وجود یکسری ضوابط، صاحبان املاک نمیتوانند خانههای خود را نوسازی کنند. ضمن اینکه ما باید بافت تاریخی را حفظ و از حقوق صاحبان املاک نیز حمایت کنیم.
ایمنا: رفع مشکل اراضی شهری چه کمکی به توسعه شهر میکند؟
احمدی: یکی از مشکلات در شهر تبریز تعیین تکلیف اراضی قولنامهای است که البته یک مشکل کشوری است.
اگر موضوع اراضی قولنامهای حل نشود، هر قدمی که در مورد حاشیهنشینی برمیداریم، فعالیتهای ما را ابتر خواهد کرد.
موضوع اصلاح قانون مطب پزشکان و استقرار مدارس غیردولتی در کاربریهای غیرآموزشی و مدیریت واحد شهری نیز از دیگر موانع است، همچنین تعیین تکلیف فاز دوم خاوران از موضوعات روز شهر و شهرداری است.
مسئله دریاچه ارومیه نیز یکی از دغدغههای ما است که در سطح شورا آنچنان به آن پرداخته نمیشود، اما جزو مطالبات ما هنگام گفتوگو با مسئولان است.
ما پیگیر حل مشکل انتقال آب ارس به تبریز هستیم که در صورت حل نشدن آن، در آینده با مشکلات زیادی روبهرو خواهیم شد.
ایمنا: مصوبات شورا تا چه میزان عملیاتی میشود، از روند اجرا رضایت دارید؟
احمدی: در این شورا کمیتهای به نام کمیته تنقیح تشکیل شد که بیکزاده متولی و پیگیر آن بود، در این کمیته مصوبات شورا بررسی میشود که چند درصد مصوبات انجام شده است، چه تعداد در حال انجام است و چند درصد از طرف شهرداری پاسخدهی نشده است،
میتوان گفت که از روند اجرا رضایت نداریم و مصوبات به ۳۰ درصد هم نمیرسد؛ زمانی که برخی درباره تعامل شورا و شهرداری صحبت میکنند، شاهد هستیم که وقتی شهرداری لایحههایی که به شورا آورده است، عموم اعضای شورا شاید به بیش از ۹۸ درصد آنها رأی دادهاند اما اقدامات شهرداری برای اجرای مصوبات شورا قصه با غصه است.
ایمنا: عملکرد کمیسیونها از زمان تغییر اعضای آنها تا به این لحظه را چگونه ارزیابی میکنید؟
احمدی: اعضای کمیسیونها که تغییر آن چنانی نداشتند، از اول شورا برخی اعضای با توجه به علاقهمندیهای خود در بعضی کمیسیونها عضو میشوند، اما تغییراتی هم وجود دارد.
یکی از سیاستها در سال چهارم شورا این بود که کمیسیونها به صورت تخصصیتر، کارشناسیتر و پرکارتر ظاهر شوند و به این منظور کمیسیونها را در سال چهارم بررسی میکنیم، جلسات به طور منظم تشکیل میشود و دستور جلسات اولویتدار و فوری مدنظر است تا از مصوبات کمیسیونها استفاده کنیم و به صحن شورا بیاوریم.
ایمنا: امکان دارد اجرای بعضی مصوبات به دلیل همکاری نداشتن شهرداری یا تأمین نشدن اعتبار متوقف شده باشد؟
احمدی: تاکنون برای تأمین اعتبار مشکلی نداشتیم، شاید در مورد حاشیهنشینی، آرمانها و درخواستهای متعددی داشته باشیم اما نیاز به بودجههای عدیده نبود، شهرداری به بعضی مصوبات ما توجه نکرد و مشکل بودجه وجود نداشت.
به عنوان مثال از ابتدای شورا خواهان انجام اقداماتی برای تقویت واحد ایمنی و سلامت کارکنان بودیم که انجام آن از طرف شهردار میسر نشد، همچنین برای ایجاد و تقویت ساختار اداری، نگهداری و تعمیرات بهینه تأسیسات و ابنیه شهری، طرح الزام شهرداری به تشکیل اداره مدیریت انرژی و آب و برای راهاندازی بازارچههای محلی از طرف شهرداری اقدامی انجام نشده است.
گفتوگو از سولماز کاظمی