شناسهٔ خبر: 70293027 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مستندسازان برتر سینمای حقیقت معرفی شدند

 آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت با معرفی برگزیدگان،شب گذشته در محل تالار وحدت به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

اطلاعات نوشت: هجــدهمـین جشنـواره سینماحقیقت که از یک هفته گذشته با اکران بیش از ده‌ها فیلم کوتاه و بلند آغاز شده بود، سرانجام شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و نامزدان جشنواره برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت در این مراسم بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» فرصتی است برای طرح چند پرسش: در جهان امروز، چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟ آیا هر واقعیتی، حقیقت است؟ واقعیت را میان انبوه تفسیرها و تحلیل‌ها چطور می‌توان کشف کرد؟ «سینماحقیقت» کوششی برای پاسخ دادن به این پرسش‌هاست.

وی افزود: «سینماحقیقت» در هجدهمین دوره، نشان داد سینمای مستند ایران نیازمند مدارا و سعه صدر مسئولان و مدیران و گروه‌هایی است که نمایش بعضی فیلم‌ها را نپسندیدند. اینجا فضایی برای تعامل، صحنی برای گفتگو و دانشگاهی برای آموختن و شنیدن صداها و نظرات مختلف است. «سینماحقیقت» می‌تواند تریبونی باشد تا کاستی‌ها و مشکلات را روایت کرده و برای حل آنها چاره‌اندیشی کنیم. اینجا انعکاس روح جامعه است؛ جامعه‌ای که می‌خواهد صدای خود را به گوش مسئولان، نخبگان و سیاستگذاران برساند و فراتر از نگاه‌های سیاسی و جناحی به آینده بیندیشد. پس مستندساز باید بتواند در چارچوب قانون، اما صریح، پرسشگر و شفاف فعالیت کند.

دبیر جشنواره گفت: مستندساز، دیده‌بان و آینده‌نگر است و مسیر را باز می‌کند تا جامعه از آن بگذرد. مستندساز، «اندازه» نگه می‌دارد و هشدار می‌دهد. این عدالت‌خواهی، تلاش برای رفع تبعیض و محرومیت، فسادستیزی و روایتگری را نباید از او گرفت.

در ادامه بخش نخست جوایز به شرح زیر اعطا شد:

فیلم‌ برگزیده شبکه مستند: مستند«‌شگرد» به کارگردانی جعفر صادقی؛ بخش مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت: «بلوار بیروت» به کارگردانی فرح الهاشم از لبنان؛ بخش بین‌الملل: «بروکسل در نمای نزدیک» به کارگردانی ایلیا سیرچنکو از بلژیک؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی؛ بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «سفر با پای برهنه» به کارگردانی بیجوی چادهری از هند؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بلند مسابقه بین‌الملل: «کابین» به کارگردانی یاسر خیر و تندیس طلایی شهید آوینی: «سنگر هفت‌تپه» به کارگردانی علی زهیری.

پس از آن، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و کاملا به بلوغ و بالندگی رسیده‌است. این جشنواره جایگاه حقیقی سینمای مستند را برای ما یادآوری می‌کند. سینمای مستند آینه‌گردانی می‌کند. معروف است که به‌واسطه انسان می‌توان هستی را دید و به معجزه خلقت پی برد. سینمای مستند آینه تمام‌قد جامعه است. گاهی این تصویر شاید به مذاق ما خوش نیاید، اما آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست. وی ادامه داد: سینمای مستند، سینمایی جسور است و سینماگر مستند،جسورانه در پی حل مسأله است. با نادیده گرفتن مسأله مشکلی حل نمی‌شود. سینماگر مستند دغدغه‌مند، کنجکاو و پژوهشگر است و از وجه اسنادی سینما آگاه است. سینمای مستند، حافظ تاریخ و فرهنگ است.‌ اگر سنگی از پیش پای سینماگران مستند برنمی‌داریم، حداقل مسیر را برایشان هموار کنیم.

در پایان این سخنان، جوایز بخش ملی به شرح ذیل اهدا شد:
بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: سارا طالبیان برای فیلم «آبه»؛ بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند: «سرزمین آتش» به کارگردانی سجاد ایمانی؛ بهترین پژوهش فیلم مستند: فرشاد اکتسابی برای فیلم «خط القعر»؛ بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن: محبوبه زارعی برای نویسندگی و ابوالفضل جلیلی برای گویندگی فیلم «چمدان آبی»؛ بهترین صداگذاری: گیسو آزادروش برای فیلم «لب شور»؛ بهترین موسیقی متن: محمدمهدی باطنی برای موسیقی فیلم «فاطمی»؛ بهترین تدوین فیلم: محمد طالبی برای فیلم «سفرنامه عراق عجم»؛ بهترین تصویربرداری: محمدرضا تیموری برای فیلم‌های «اجاق‌نواز» و «رخ»؛ همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به حبیب علوانی برای کارگردانی فیلم «آدریانا مسافری از ایتالیا» اهدا شد و جوایز سرباز وطن به فیلم جمال به کارگردانی محمد منصور، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به فیلم «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و بهترین فیلم به محمد کارت برای تهیه‌کنندگی فیلم‌های «تورگی» و «آسانسور» اهدا شد.

در خاتمه این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ با اشاره به این که در ایران عزیز ما سینمای مستند گام‌به گام پیش آمده و باری را بر دوش می‌کشد که صراحت روایت دارد، بیان کرد: این سینما مختص نسل جوان جسور و خلاق است که به اتکای تاریخ، هنر و پیشینه ابدی و جغرافیایی، داستان‌های کامیابی و ناکامی‌ها را می‌سازند.

وی ادامه داد: سینمای مستند ما پیشینه و چشم‌اندازی پر افتخار دارد. ۶۰درصد ورودی فیلم‌ها از شهرستان‌ها است و این نشانگر این است که از جای‌جای ایران هنرمندان برای مستندسازی اهتمام می‌ورزند. سینمای مستند ایران بیش از آنچه که هست، ظرفیت دارد و برعهده ماست که این ظرفیت را شناخته و به آن بها دهیم. این سینما با انباشت ظرفیت‌ها و استفاده از مضمون‌های بکر و تکنیک‌های تازه مخاطب را به سینمای مستند متصل کرده‌است. هدف دیگر ما بازارهای بین‌المللی و حضور مستندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا این سینما حرف‌های بسیاری برای منطقه و جهان دارد.

صالحی تأکید کرد:  باید تحمل‌پذیری را نسبت به سینمای مستند که پنجره‌ای است نسبت به جهان، بیشتر کرد. سینمای مستند ایران ترکیبی از روایت، خلاقیت، جسارت و مسئولیت است که ترکیبی متجانس از سینمایی مؤثر به حساب می‌آید. من مسئول باید خودنظام‌پنداری را کنار بگذارم و سعه صدر را بالا ببرم.
 

اطلاعات نوشت: هجــدهمـین جشنـواره سینماحقیقت که از یک هفته گذشته با اکران بیش از ده‌ها فیلم کوتاه و بلند آغاز شده بود، سرانجام شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و نامزدان جشنواره برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت در این مراسم بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» فرصتی است برای طرح چند پرسش: در جهان امروز، چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟ آیا هر واقعیتی، حقیقت است؟ واقعیت را میان انبوه تفسیرها و تحلیل‌ها چطور می‌توان کشف کرد؟ «سینماحقیقت» کوششی برای پاسخ دادن به این پرسش‌هاست.

وی افزود: «سینماحقیقت» در هجدهمین دوره، نشان داد سینمای مستند ایران نیازمند مدارا و سعه صدر مسئولان و مدیران و گروه‌هایی است که نمایش بعضی فیلم‌ها را نپسندیدند. اینجا فضایی برای تعامل، صحنی برای گفتگو و دانشگاهی برای آموختن و شنیدن صداها و نظرات مختلف است. «سینماحقیقت» می‌تواند تریبونی باشد تا کاستی‌ها و مشکلات را روایت کرده و برای حل آنها چاره‌اندیشی کنیم. اینجا انعکاس روح جامعه است؛ جامعه‌ای که می‌خواهد صدای خود را به گوش مسئولان، نخبگان و سیاستگذاران برساند و فراتر از نگاه‌های سیاسی و جناحی به آینده بیندیشد. پس مستندساز باید بتواند در چارچوب قانون، اما صریح، پرسشگر و شفاف فعالیت کند.

دبیر جشنواره گفت: مستندساز، دیده‌بان و آینده‌نگر است و مسیر را باز می‌کند تا جامعه از آن بگذرد. مستندساز، «اندازه» نگه می‌دارد و هشدار می‌دهد. این عدالت‌خواهی، تلاش برای رفع تبعیض و محرومیت، فسادستیزی و روایتگری را نباید از او گرفت.

در ادامه بخش نخست جوایز به شرح زیر اعطا شد:

فیلم‌ برگزیده شبکه مستند: مستند«‌شگرد» به کارگردانی جعفر صادقی؛ بخش مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت: «بلوار بیروت» به کارگردانی فرح الهاشم از لبنان؛ بخش بین‌الملل: «بروکسل در نمای نزدیک» به کارگردانی ایلیا سیرچنکو از بلژیک؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی؛ بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «سفر با پای برهنه» به کارگردانی بیجوی چادهری از هند؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بلند مسابقه بین‌الملل: «کابین» به کارگردانی یاسر خیر و تندیس طلایی شهید آوینی: «سنگر هفت‌تپه» به کارگردانی علی زهیری.

پس از آن، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و کاملا به بلوغ و بالندگی رسیده‌است. این جشنواره جایگاه حقیقی سینمای مستند را برای ما یادآوری می‌کند. سینمای مستند آینه‌گردانی می‌کند. معروف است که به‌واسطه انسان می‌توان هستی را دید و به معجزه خلقت پی برد. سینمای مستند آینه تمام‌قد جامعه است. گاهی این تصویر شاید به مذاق ما خوش نیاید، اما آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست. وی ادامه داد: سینمای مستند، سینمایی جسور است و سینماگر مستند،جسورانه در پی حل مسأله است. با نادیده گرفتن مسأله مشکلی حل نمی‌شود. سینماگر مستند دغدغه‌مند، کنجکاو و پژوهشگر است و از وجه اسنادی سینما آگاه است. سینمای مستند، حافظ تاریخ و فرهنگ است.‌ اگر سنگی از پیش پای سینماگران مستند برنمی‌داریم، حداقل مسیر را برایشان هموار کنیم.

در پایان این سخنان، جوایز بخش ملی به شرح ذیل اهدا شد:
بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: سارا طالبیان برای فیلم «آبه»؛ بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند: «سرزمین آتش» به کارگردانی سجاد ایمانی؛ بهترین پژوهش فیلم مستند: فرشاد اکتسابی برای فیلم «خط القعر»؛ بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن: محبوبه زارعی برای نویسندگی و ابوالفضل جلیلی برای گویندگی فیلم «چمدان آبی»؛ بهترین صداگذاری: گیسو آزادروش برای فیلم «لب شور»؛ بهترین موسیقی متن: محمدمهدی باطنی برای موسیقی فیلم «فاطمی»؛ بهترین تدوین فیلم: محمد طالبی برای فیلم «سفرنامه عراق عجم»؛ بهترین تصویربرداری: محمدرضا تیموری برای فیلم‌های «اجاق‌نواز» و «رخ»؛ همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به حبیب علوانی برای کارگردانی فیلم «آدریانا مسافری از ایتالیا» اهدا شد و جوایز سرباز وطن به فیلم جمال به کارگردانی محمد منصور، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به فیلم «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و بهترین فیلم به محمد کارت برای تهیه‌کنندگی فیلم‌های «تورگی» و «آسانسور» اهدا شد.

در خاتمه این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ با اشاره به این که در ایران عزیز ما سینمای مستند گام‌به گام پیش آمده و باری را بر دوش می‌کشد که صراحت روایت دارد، بیان کرد: این سینما مختص نسل جوان جسور و خلاق است که به اتکای تاریخ، هنر و پیشینه ابدی و جغرافیایی، داستان‌های کامیابی و ناکامی‌ها را می‌سازند.

وی ادامه داد: سینمای مستند ما پیشینه و چشم‌اندازی پر افتخار دارد. ۶۰درصد ورودی فیلم‌ها از شهرستان‌ها است و این نشانگر این است که از جای‌جای ایران هنرمندان برای مستندسازی اهتمام می‌ورزند. سینمای مستند ایران بیش از آنچه که هست، ظرفیت دارد و برعهده ماست که این ظرفیت را شناخته و به آن بها دهیم. این سینما با انباشت ظرفیت‌ها و استفاده از مضمون‌های بکر و تکنیک‌های تازه مخاطب را به سینمای مستند متصل کرده‌است. هدف دیگر ما بازارهای بین‌المللی و حضور مستندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا این سینما حرف‌های بسیاری برای منطقه و جهان دارد.

صالحی تأکید کرد:  باید تحمل‌پذیری را نسبت به سینمای مستند که پنجره‌ای است نسبت به جهان، بیشتر کرد. سینمای مستند ایران ترکیبی از روایت، خلاقیت، جسارت و مسئولیت است که ترکیبی متجانس از سینمایی مؤثر به حساب می‌آید. من مسئول باید خودنظام‌پنداری را کنار بگذارم و سعه صدر را بالا ببرم.