شناسهٔ خبر: 70290056 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر بهداشت: حرکت در مرزهای دانش بدون توسعه حوزه‌های پژوهشی امکان‌پذیر نیست

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن روز و هفته پژوهش، تاکید کرد که حرکت در مرزهای دانش بدون توسعه حوزه‌های پژوهشی امکان‌پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در متن پیام محمدرضا ظفرقندی آمده است: در کمال خُرسندی، فرارسیدن «روز پژوهش» و «هفته پژوهش و فنآوری» را به همه پژوهشگران، علاقمندان به حوزه پژوهش، اساتید و دانشجویان و همچنین همکاران پژوهشگرم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبریک می‌گویم.

وی افزود: بی‌گمان توسعه متوازن و پایدار در حوزه‌ سلامت از مسیر توسعه علمی ـ پژوهشی می‌گذرد و حرکت در مرزهای دانش، بدون توسعه حوزه‌های پژوهشی امکان‌پذیر نیست؛ اینجا جایی است که سلامت جامعه به‌ عنوان مهمترین شاخص کیفیت زندگی، با پژوهش‌های حوزه سلامت (علوم پزشکی و علوم بهداشتی) پیوند می‌خورد.

ظفرقندی اظهار کرد: قرار گرفتن در رتبه ۱۴ دنیا و رتبه اول منطقه در تولید علم، اهدافی است که در «برنامه هفتم پیشرفت» برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شده‌است؛ برای رسیدن به این اهداف نیازمند نوسازی، بازسازی و تجهیز زیرساخت‌های پژوهشی هستیم؛ همچنین آموزش و پرورش پژوهشگران حرفه‌ای، فراهم کردن امکان دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و اساتید به جدیدترین منابع پژوهشی، دسترسی آزاد پژوهشگران به داده‌ها و اطلاعات، حمایت از طرح‌های پژوهشی و توسعه گرنت‌های تحقیقاتی، فراهم کردن امکان جذب هیات علمی پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ارتقای کیفی نشریات علمی ـ پژوهشی و حمایت از آنها، نمایه‌سازی، حمایت از پارک‌های علم و فنآوری، مراکز رشد و فنآوری و توسعه آنها، ایجاد و تقویت قطب‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات پزشکی و سلامت؛ در این مسیر است که ضمن تربیت پژوهشگران، فضای مناسب برای نخبه‌پروری و جذب نخبگان در حوزه پژوهش فراهم می‌شود.

وی گفت: علم» و «پژوهش» مقولاتی جهانی هستند و بدون توسعه تعاملات علمی ـ پژوهشی بین‌المللی، نمی‌توانیم شکوفایی تحقیقات و فنآوری را انتظار داشته باشیم. رفع موانع توسعه و گسترش همکاری‌های پژوهشی و دانشگاهی در سطح فراملی، از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. همچنین اگر مبنای توسعه را در حوزه پژوهش «مساله‌محوری» قرار دهیم به‌شدت نیازمند ورود به حوزه پژوهش‌های «میان‌رشته‌ای» و «بین‌رشته‌ای» در علوم پزشکی و سلامت هستیم.

ظفرقندی افزود: باور دارم که پژوهش و توسعه آن می‌تواند شادابی و سرزندگی همه زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و فنآوری، و ارتقای کیفی آنها را به همراه داشته باشد؛ با این نگاه، خود را موظف می‌دانم با همراهی همکارانم و همگامی سایر نهادها و سازمان‌های مربوط، زمینه‌های لازم برای تعالی جایگاه پژوهش، حمایت از پژوهش و پژوهشگران، تسهیل امور پژوهشی، تحقق شایسته‌سالاری در مدیریت پژوهش و ارتقای مرجعیت علمی ـ پژوهشی کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شود؛ در این مسیر دست همه پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقمند به پژوهش و همکاران عزیزم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به‌ گرمی می‌فشارم.