شناسهٔ خبر: 70279546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

زوج سازی‌های بهرام افشاری از «پایتخت» تا «هفتادسی»

فیلم هفتاد سی به کارگردانی بهرام افشاری یکی از آثار کمدی محبوب اخیر سینمای ایران است که هوتن شکیبا نیز در آن ایفای نقش می‌کند. این فیلم با تمرکز بر موضوعاتی طنزآمیز و استفاده از موقعیت‌های خلاقانه در روایت داستان، توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

صاحب‌خبر -

سما بابایی | بهرام افشاری در کمتر از یک دهه توانسته به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازیگران ایران تبدیل شود، به‌شکلی که حالا باید او را یکی از پول‌سازترین (و شاید هم پول‌سازترین) بازیگرِ مردِ ایران دانست. او طی این سال‌ها زوج‌سازی موفقی با دیگر ستاره‌های سینما و تلویزیون داشته است. 

به گزارش فیلم‌نیوز، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی افشاری، توانایی تطبیق با ژانرهای مختلف است. او با بهره‌گیری از آموزه‌های تئاتری‌اش، به بیان دقیق و توانایی در نمایش احساسات رسیده و اگرچه در این سال‌ها بیش‌تر در نقش‌های کمدی حضور دارد؛ اما توانسته از یک کمدینِ صرف فراتر رود و به بازیگری بدل شود که در ژانرهای مختلف می‌درخشد و نمونه‌ی آن را می‌توان در «صحنه‌زنی» مشاهده کرد. این هنرپیشه، مهارت خاصی در خلق شخصیت‌هایی باورپذیر و چندبعدی دارد؛ شخصیت‌هایی که حتی در داستان‌های طنز نیز دارای پیچیدگی‌های انسانی هستند.

افشاری حالا انتخابِ اولِ کارگردانان برای بازی در نقش‌های کمدی است و حضورش چنان پررنگ که سال‌هاست تصویرش به پای ثابتِ سردرِ سینماها بدل شده؛ اما ای‌کاش او خود را تنها به این ژانر محدود نکند و در فیلم‌های جدی‌تری نیز حضور داشته باشد. در این گزارش، همکاری او با هنرپیشه‌گانِ دیگر مرد را به طورِ مختصر مرور کرده‌ایم. 

«هفتادسی» نخستین فیلمی است که بهرام افشاری با هوتن شکیبا همبازی می‌شود. 

فیلم هفتاد سی به کارگردانی بهرام افشاری یکی از آثار کمدی محبوب اخیر سینمای ایران است که هوتن شکیبا نیز در آن ایفای نقش می‌کند. این فیلم با تمرکز بر موضوعاتی طنزآمیز و استفاده از موقعیت‌های خلاقانه در روایت داستان، توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند. حضور بهرام افشاری، هم در مقام کارگردان و هم بازیگر، باعث شده سبک خاص او در اجرا و روایت طنز در جای‌جای فیلم به چشم بخورد.

تعامل میانِ بهرام افشاری و هوتن شکیبا، که هر دو از چهره‌های محبوب و توانمند سینمای ایران هستند، یکی از نقاط قوت فیلم است. هفتاد سی نه تنها تجربه‌ای موفق برای بهرام افشاری به عنوان کارگردان بود، بلکه همکاری او با هوتن شکیبا نیز توانست به یکی از زوج‌های دوست‌داشتنی کمدی در سینمای ایران تبدیل شود. 

امیر جعفری زوج بهرام افشاری را در فیلم «سگ‌بند» تشکیل می‌داد. 

فیلم سگ بند به کارگردانی مهران احمدی، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی سال‌های اخیر بود که بهرام افشاری و امیر جعفری در آن به عنوان دو شخصیت محوری داستان حضور داشتند. سگ بند روایت دو برادر است که درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شوند. آن‌ها که به دنبال یک راه برای بهبود وضعیت اقتصادی و حل مشکلات مالی خود هستند، به دنیای پرریسک و پرخطر جرم و جنایت وارد می‌شوند. در این فیلم افشاری بیشتر به دنبال راه‌های ساده و بی‌دردسر برای حل مشکلات است و در مقابل، جعفری در نقش برادری پخته‌تر و باهوش‌تر، که گاهی غرغرکن و گاهی منطقی است، تعادل جالبی ایجاد می‌کند. موفقیت تجاری سگ بند نیز بیانگر استقبال مخاطبان از این زوج کمدی بود. 

بهرام افشاری و سید مجید صالحی در فیلم «صحنه‌زنی» همکاری متفاوتی را تجربه کردند. 

فیلم صحنه‌زنی به کارگردانی علیرضا صمدی، اثری متفاوت در کارنامه بهرام افشاری و مجید صالحی محسوب می‌شود که فضای تلخ و اجتماعی را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم حول محور گروهی است که با صحنه‌سازی تصادفات رانندگی به دنبال اخاذی هستند. در این فیلم، افشاری و صالحی در نقش دو شخصیت کاملاً متفاوت اما مکمل ظاهر می‌شوند. افشاری نقش جوانی ساده‌دل و در عین حال جاه‌طلب را بازی می‌کند، در حالی که صالحی با شخصیتی پیچیده‌تر و بی‌رحم‌تر، تضادی جذاب در تعاملات آن‌ها ایجاد می‌کند.

این فیلم با بهره‌گیری از فضایی تلخ و اجتماعی، فرصتی فراهم کرد تا افشاری جنبه‌ای جدی‌تر از بازیگری خود را نشان دهد. بازی او در نقش فردی که به خاطر فشارهای زندگی دست به کارهای غیرقانونی می‌زند، بسیار تأثیرگذار است. در مقابل، صالحی با تجربه فراوان خود، چهره‌ای بی‌رحم و در عین حال انسانی را به نمایش می‌گذارد. تعامل میان این دو بازیگر، به خلق صحنه‌هایی قوی و ماندگار کمک کرده است. همکاری افشاری با مجید صالحی نیز، که هر دو به شکلی موفق از فضای کمدی فاصله گرفته بودند، نقطه قوت این فیلم بود و نشان داد که این دو بازیگر در ژانرهای متنوع می‌توانند عملکردی درخشان داشته باشند. 

زوج بهرام افشاری و هادی کاظمی در فیلم «فسیل» جذاب و دیدنی از کار درآمد. 

فیلم «فسیل»، به کارگردانی کریم امینی، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما و پرمخاطب‌ترین کمدی بعد از انقلاب است که توانست با داستانی طنزآمیز، مخاطبان زیادی را به سینماها جذب کند. در این فیلم، بهرام افشاری و هادی کاظمی در قالب شخصیت‌هایی متفاوت و در عین حال مکمل ظاهر می‌شوند.

داستان فیلم با محوریت روایت زندگی یک خواننده در دو مقطع زمانی متفاوت زمینه‌ای مناسب برای خلق موقعیت‌های کمیک و بازی‌های جذاب فراهم می‌کند. بهرام افشاری، با انرژی همیشگی خود، نقش شخصیتی را بازی می‌کند که به‌واسطه‌ی قرار گرفتن در دو مقطع زمانی مختلف آنهم در شرایطی متفاوت، با چالش‌ها و موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای روبه‌رو می‌شود. حضور افشاری و کاظمی در کنار هم، نه تنها به جذابیت داستان افزود، بلکه نشان داد که افشاری در کنار بازیگران با تجربه‌تری مانند کاظمی نیز می‌تواند درخشان ظاهر شود. 

«چشم و گوش بسته» همکاری موفق بهرام افشاری با امین حیایی است. 

فیلم «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد مؤتمن، یک کمدی جذاب و متفاوت است که از ایده‌ای نو بهره می‌برد: یک نابینا و یک ناشنوا درگیر یک پرونده جنایی می‌شوند. بهرام افشاری در نقش نابینا و امین حیایی در نقش ناشنوا، در کنار هم ترکیبی از لحظات طنز موقعیت و طنز کلامی را خلق می‌کنند.

این زوج با استفاده از تفاوت‌های شخصیتی و توانایی‌های بازیگری خود، مخاطب را درگیر داستان‌هایی پر از سوءتفاهم و موقعیت‌های کمیک می‌کنند. از منظر تجاری، چشم و گوش بسته یکی از آثار موفق سال‌های اخیر بود و فروش بالای آن نشان از استقبال مخاطبان داشت. اما بیش از آن، همکاری افشاری و حیایی نشان داد که ترکیب استعدادهای تازه‌نفس مانند افشاری با بازیگران باتجربه‌ای چون حیایی می‌تواند به خلق زوج‌هایی جذاب و موفق در سینمای ایران منجر شود. 

بهرام افشاری با سعید آقاخانی در فیلم «رحمان ۱۴۰۰» همبازی شد. 

فیلم رحمان ۱۴۰۰ به کارگردانی منوچهر هادی، یکی از پرحاشیه‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی ایران بود. بهرام افشاری در این فیلم با سعید آقاخانی، یکی از چهره‌های مطرح کمدی ایران، همکاری کرد. این دو توانستند ترکیبی جالب و متفاوت ایجاد کنند. افشاری، با انرژی و حضور فیزیکی قوی، توانست لحظاتی پر از طنز و جذابیت خلق کند که در کنار طنز ظریف و گاهاً تلخ آقاخانی، تعادلی مناسب به فیلم بخشید. هرچند رحمان ۱۴۰۰ با توقیف و حاشیه‌هایی روبه‌رو شد، اما فروش فوق‌العاده آن نشان‌دهنده‌ی موفقیت این ترکیب بازیگری بود. 

بهرام افشاری و محسن تنابنده در سری مجموعه «پایتخت» تجربه موفقی را با هم داشتند. 

در سریال محبوب پایتخت، بهرام افشاری با ایفای نقش «بهتاش فریبا» به‌عنوانِ یک جوانِ سرکش و لجوج اما با اعتماد به‌نفسِ بالا در تقابل با نقی معمولی (محسن تنابنده) قرار داشت. این دو همواره در کشمکش با یک‌دیگر بودند و این تقابل به هسته‌ی اصلی بسیاری از صحنه‌های کمیک سریال بدل می‌شد. نقی، با شخصیت سنتی و پدرسالارانه، اغلب با رفتارها و دیدگاه‌های متفاوت بهتاش روبه‌رو می‌شد. بازی افشاری، با انرژی فراوان در کنار بازی کنترل‌شده و پخته‌ی تنابنده، باعث شد تا این زوج به یکی از ماندگارترین زوج‌های کمدی تلویزیون ایران تبدیل شوند. 

از نظر تأثیرگذاری، این همکاری نقطه عطفی در کارنامه افشاری بود. شخصیت بهتاش، که ابتدا مورد انتقاد برخی قرار گرفت، به مرور زمان و با عمیق‌تر شدن داستان، به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال بدل شد. حضور افشاری در کنار تنابنده نه تنها به دیده شدن استعداد او کمک کرد، بلکه نشان داد که او توانایی ایستادن در برابر یکی از بزرگ‌ترین بازیگران کمدی معاصر ایران را دارد.