شناسهٔ خبر: 70278507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شاسی‌بلند ملی‌تان این‌قدرها هم نمی‌ارزد، به مردم قالب نکنید!... -

اقتصاد ایران: ری را بعنوان اولین شاسی‌ بلند ایرانی با مشخصات فنی و لیست آپشن‌های متفاوت از سوی ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما آیا این خودرو با قیمت نجومی، می‌تواند مناسب بازار ایران باشد؟

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: ری را بعنوان اولین شاسی‌ بلند ایرانی با مشخصات فنی و لیست آپشن‌های متفاوت از سوی ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما آیا این خودرو با قیمت نجومی، می‌تواند مناسب بازار ایران باشد؟

وبسایت گجت نیوز در این باره نوشت: صنعت خودروسازی ایران با چالش‌های زیادی روبرو بوده است. از تحریم‌های بین‌المللی گرفته تا ضعف‌های ساختاری در تولید و طراحی، همه و همه باعث شده‌اند که این صنعت نتواند به‌خوبی با بازارهای جهانی رقابت کند. در این میان، ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، تلاش کرده است تا با معرفی محصولات جدید، از جمله شاسی بلند «ری را»، جایگاه خود را در بازار حفظ کند.

البته این شرکت سیاست های ۲ دهه گذشته چین را در پیش گرفته. اما سوال اینجاست که آیا این خودرو با قیمت نجومی ۲ میلیارد تومان واقعاً ارزشش را دارد؟ در گذشته اخبار خودرو نشان دادند که استقبال از آن خوب بوده اما برخی مشکلات باعث ایجاد حاشیه برای «ری را» شده‌اند. در این مقاله از گجت نیوز، به بررسی ابعاد مختلف «ری را» خواهیم پرداخت.

آیا ری را بخریم؟

6

قیمت ثبت‌نامی «ری را» ۱.۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان اعلام شده بود، اما با تحویل اولین سری از این خودرو به خریداران، در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار آزاد به حدود ۲ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش قیمت به وضوح نشان‌دهنده تقاضای بالای بازار برای این خودرو است. شاید هم خریداران به فکر سود حداکثری از اولین سری این خودروها هستند.  اما آیا این قیمت با توجه به کیفیت و امکانات ارائه‌شده توجیه‌پذیر است؟

با ۲ میلیارد تومان، مشتریان می‌توانند به گزینه‌های بسیار بهتری دست یابند. برای مثال، پیکاپ‌ دو دیفرانسیل مانند جک تی ۸ و خودروهای کی‌ام‌سی جی ۷، یا حتی مدل‌های دست دوم مثل النترا و سراتو در این رنج قیمت قرار دارند. این مقایسه نشان می‌دهد که «ری را» باید در زمینه کیفیت و عملکرد خود به سطح بالاتری برسد تا بتواند در این بازار رقابتی دوام بیاورد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و قدرت خرید مردم، قیمت ۲ میلیارد تومانی برای یک خودرو که هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، ممکن است در نظر بسیاری از خریداران غیرمنطقی و غیرقابل توجیه باشد. این قیمت‌گذاری می‌تواند به کاهش تقاضا و در نهایت افت قیمت در بازار منجر شود.

طراحی شاسی بلند ایرانی ری را

7

«ری را» بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ و با برخی تغییرات از تارا ساخته شده است. این خودرو در دسته کراس اوورهای جمع و جور قرار می‌گیرد و از طراحی نسبتا جدیدی برخوردار است. اما آیا این طراحی به اندازه کافی خلاقانه و نوآورانه است؟ طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها به وضوح تحت تأثیر کپی‌کاری از خودروهای چینی و کره‌ای قرار دارد. این موضوع به نوعی نمایانگر ضعف در ابتکار و نوآوری در طراحی محصولات داخلی است. پختگی در طراحی به هیچ‌وجه دیده نمی‌شود و بطور مثال جلوپنجره بزرگ با چراغ‌های باریک، همخوانی ندارد.

در مورد نمای عقب این خودرو، بد نیست نگاهی به محصولات چینی داشته باشید. این سبک در برخی از خودروها متداول است به شرط آنکه با نمای کلی همخوانی داشته باشد. فرم چراغ‌های عقب چه ارتباطی با نمای روبرویی دارند. شاید ایران خودرو باید نمونه‌های بهتری را برای کپی کردن نمای عقبی جستجو می‌کرد ولی در کل این چهره، قابل دفاع نیست.

کیفیت ساخت «ری را» نیز جای بحث دارد. استفاده از متریال ارزان و کیفیت پایین رنگ بدنه، به همراه صدای زیاد پیشرانه در داخل کابین، به وضوح نشان می‌دهد که ایران خودرو هنوز در زمینه کیفیت و عایق‌بندی خودروی ملی خود به نقطه ایده‌آل نرسیده است. این مسائل می‌تواند تأثیر منفی بر تجربه رانندگی و رضایت مشتریان داشته باشد و در نهایت به افت قیمت و حاشیه‌های فراوان منجر شود. در بسیاری از رقبای این خودرو از لحاظ قیمت، این مشکلات وجود ندارند.

در بررسی‌های صورت‌گرفته، بسیاری از کارشناسان به مونتاژ ضعیف برخی اجزای خودرو اشاره کرده‌اند. این موضوع نه تنها بر کیفیت نهایی خودرو تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به سرافکندگی و نارضایتی مشتریان منجر شود. به عنوان مثال، کیفیت پایین و مشکلات در قسمت‌های پلاستیکی خودرو می‌تواند به راحتی نظر منفی خریداران را جلب کند. حتی دنا هم که سالهاست تولید می‌شود با ضعف‌های همیشگی، همچنان رو خط تولید قرار دارد.

لیست تجهیزات ری را

2

با وجود نقاط ضعف موجود، “ری را” لیست تجهیزات خوبی دارد که می‌تواند برای خریداران جذاب باشد. از جمله این تجهیزات می‌توان به ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد. این امکانات اگر دائمی و همیشگی باشند، می‌توانند به عنوان نقاط قوت این خودرو مطرح شوند.

اما سوال این است که آیا این تجهیزات کافی است تا از قیمت نجومی آن دفاع کند؟ در بازار خودروهای چینی رقیب، بسیاری از این امکانات به‌راحتی در دسترس هستند و این موضوع ممکن است «ری را» را در موقعیت رقابتی ضعیفی قرار دهد. به عنوان مثال، برخی از خودروهای چینی با قیمت‌های پایین‌تر، امکانات مشابهی را ارائه می‌دهند و این می‌تواند باعث شود که خریداران به گزینه‌های دیگر فکر کنند.

علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که برخی از امکانات ارائه‌شده در «ری را» ممکن است در عمل به‌خوبی کار نکنند یا نیاز به بهبود داشته باشند. برای مثال، کیفیت سیستم صوتی و امکانات رفاهی داخل کابین ممکن است در مقایسه با رقبا، چندان رضایت‌بخش نباشد. این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد.

با توجه به وضعیت کنونی بازار و قیمت‌گذاری «ری را»، به نظر می‌رسد که این خودرو با افت قیمت روبرو خواهد شد مگر اینکه رقبای آن رشد قیمت بیشتری داشته باشند. اگر ایران خودرو می‌خواهد که «ری را» را به یک انتخاب منطقی برای مشتریان تبدیل کند، نیاز به بهبود کیفیت، طراحی و قیمت‌گذاری دارد. در غیر این صورت، این خودرو ممکن است به زودی به یک ریسک بزرگ برای خریداران تبدیل شود و نتواند در بازار رقابتی امروز دوام بیاورد.

سخن آخر

7d04b36e-9069-474c-892d-bbfdb76d6352

«ری را» به عنوان اولین تجربه شاسی بلند ایران خودرو، می‌تواند به یک افتخار بزرگ و نمادین برای صنعت خودروسازی کشور تبدیل شود. با این حال، در همان گام‌های ابتدایی، مسأله قیمت‌گذاری این خودرو به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده است. قیمت نجومی این خودرو که در مقایسه با محصولات مشابه در بازارهای جهانی و حتی داخلی به شدت بالا است، باعث شده است تا نتوانیم به‌طور کامل از این تلاش‌های شرکت‌های وطنی دفاع کنیم.

این قیمت بالا در کنار معایب متعدد «ری را» به وضوح نمایان است. مونتاژ ضعیف برخی اجزا و استفاده از متریال مشابه در برخی قسمت‌ها که با محصولات ارزان‌تر بازار رقابت می‌کند، نشان‌دهنده عدم توجه کافی به کیفیت و جزئیات در فرآیند تولید است. عایق‌بندی نسبتا ضعیف خودرو، که منجر به ورود صدا و لرزش‌های غیرعادی به داخل کابین می‌شود، تجربه رانندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به شرایط فعلی بازار و عدم تناسب قیمت با کیفیت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آگهی‌های «ری را» به طور قابل توجهی ریزش داشته باشد. این امر می‌تواند خریداران فعلی این محصول را در بازار آزاد با ضرر و زیان‌های مالی قابل توجهی مواجه کند.

برچسب‌ها: