گروه فرهنگ دفاعپرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ جشنواره هجدهم «سینما حقیقت» در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که در کنار نامهای آشنای سینمای مستند جوانان تازه نفسی وارد حیطه مستندسازی شدند. «سینما حقیقت» در طول دورانهای مختلف برگزاری خود توانسته به جایگاه بلندی در سطح ملی و بینالمللی برسد و تبدیل به یک برند معتبر شود. مهمتر از اعتباری که «سینما حقیقت» برای ایران کسب کرده است آشنایی مخاطبان عام که پیش از این فیلم مستند را تنها در حوزه حیات وحش میدیدند یک موفقیت محسوب میشود. اصطلاح مستندهای قومنگار، پرتره، مستندبازسازی شده، اجتماعی، تاریخی و ... برای عموم مخاطبان واژههای بیگانهای نیستند و این مرهون تلاشهای برگزکنندگان جشنواره «سینما حقیقت» در هجده دوره برگزاری این جشنواره است.
سینمای مستند بیش از هر رسانه دیگری از جمله سینمای داستانی میتواند در مناسبات فرهنگی، آسیب شناسی اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی و اثرگذار باشد. «سینما حقیقت» با آوردن فیلم مستند در سبد فرهنگی خانوادهها خدمت بزرگی به فرهنگ و هنر ایران کرده است. تنوع ژانرها و گوناگونی موضوع در سینمای مستند بیش از سینمای داستانی توانسته پاسخگوی سلایق مختلف مردم باشد. استقبال عموم مخاطبان از آثار به نمایش درآمده در ادوار جشنواره «سینما حقیقت» شاهدی است بر این مدعا که سینمای مستند نیز میتواند گردش مالی قابل قبولی داشته باشد به شرط آنکه به زیرساختها و سیاستگذاریهای این حوزه توجه ویژه شود.
«سینما حقیقت» نه تنها در ارتقای سینمای مستند ایران که در حوزه آموزش و ارتقای سطح علمی مستندسازان نیز نقش غیرقابل انکاری ایفا کرده است. با این همه «سینما حقیقت» به تنهایی نمیتواند همه بار سینمای مستند را به دوش بکشد، سینمای مستند برای رشد و تعالی خود به شدت نیازمند برنامهریزیهای بلندمدتی است تا بتواند به جایگاه حقیقی خود برسد. اکرانها گسترده، خرید آثار مستندسازان، مشارکت دستگاههای اجرایی و فرهنگی در تولید آثار، حضور فعال رسانه ملی، برگزاری جشنوارهها و هفتههای فیلم مستند، تعامل مستندسازان ایرانی با هم صنفان خود در دیگر کشورهای جهان، توجه ویژه به مراکز آموزشی و دانشگاههای سینمایی و ... مواردی است که میتواند سبب ارتقای پیش از بیش سینمای مستند ایران شود.
مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران برای صدور ارزشهای انقلاب اسلامی و حضور فعال در جبهه مقاومت و جهاد تبیین در سطح جهان ناگزیر به این هستند که توجه ویژه به سینمای مستند داشته باشند. فیلم مستند بیش از آنچه تصور میشود، میتواند در جبهه فرهنگی مقاومت نقش آفرین باشد. شاید در سینمای داستانی به دلیل برجسته بودن عنصر تخیل در تولید اثر نتواند در باور و رشد آگاهی مخاطب موثر باشد، اما در فیلم مستند به دلیل ارجاع فیلمساز به اسناد و مدارک و شخیصتهای واقعی قطعا میتواند بر افکار عمومی اثرگذار باشد.
انتهای پیام/ 161
∎