شناسهٔ خبر: 70274835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم آذر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران و مصر در فصل تنش‌زدایی» نوشت: عزیمت قریب‌الوقوع مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران به مصر برای شرکت در نشست منطقه‌ای «دی ۸» اگرچه از منظر طوفان حوادث پرشیب خاورمیانه اهمیتی خاص می‌یابد، اما اینکه او دومین رئیس جمهوری است که در تاریخ بیش از چهار دهه‌ای انقلاب اسلامی در قاهره حضور پیدا می‌کند، کافی است تا سمت و سوی نگاه‌ها را به میهمان ایرانی کاخ «عبدالفتاح السیسی» بچرخاند.

در تاریخ پرفراز و فرود تهران و قاهره دشوار بتوان چیز دندان‌گیری یافت؛ تاریخی آکنده از قهر و آشتی که تقریباً نبض آن پشت خاکریز «کمپ دیوید» در شهریور ۱۳۵۷ از تپش افتاد و مصر «انورسادات»، رئیس‌جمهوری وقت و ایران انقلابی نوپا را به دو قطب مخالفی تبدیل کرد که بعدها زیر سایه تلاش قاهره برای خروج از بدنامی به رسمیت شناختن اسرائیل کجدار و مریز پیش رفت. این در حالی بود که «حسنی مبارک»، میراث دار «سادات» کوشید برای پایان دادن به انزوایی که بعد از «کمپ دیوید»، گریبان مصر را در منطقه گرفته بود، در جنگ نظامی ایران و عراق، کنار این کشور عربی و دیگر متحدان منطقه‌ای آن بایستد و به این ترتیب به قیمت قرار دادن رابطه‌اش با تهران در شیب تند خصومت و بدبینی، راه خلاصی برای خود در خاورمیانه پیدا کند؛ اقدامی که گره موضع دو کشور را چنان پیچیده‌تر کرد که احتمال دیدن کورسویی از امید برای ازسرگیری رابطه در سال‌های ابتدایی انقلاب ایران دور از انتظار می‌نمود.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تولید انبوه قطار ملی مترو آغاز شد، صرفه‌جویی ۷۰۰ هزار یورویی به ازای هر واگن» نوشت: آئین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن‌سازی تهران روز شنبه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن‌سازی تهران (پایانه فتح‌آباد) برگزار شد.

مدیرعامل شرکت واگن‌ازی تهران در این مراسم که همزمان با یکصد و پنجاه و ششمین رویداد امید و افتخار شهرداری تهران برگزار شد، گفت: بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی‌سازی واگن مترو با تمام ارکان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اصلی در یکپارچه کردن این تکنولوژی را ایفا می‌کند.

علیرضا شیخ طاهری اظهار داشت: در پایان دهه ۹۰ کشور برای حل مشکل تأمین ناوگان مترو که صنعتی وابسته بود و سهم داخلی‌سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود به فکر چاره افتاد. جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرآیند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیه‌های لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه پیدا کرد.

شیخ طاهری با بیان اینکه با اخذ تاییدیه‌های لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران- پرند سیر واقعی داشته باشیم، افزود: این سیر همراه با مسافر بود. امروز می‌دانیم چه می‌خواهیم بسازیم و ایرادات تقریباً برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت واگن‌سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم‌. امروز پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار هفت واگنه و یک قطار هشت واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری دو رام از ۱۵ رام قطار هفت واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد.

وی ادامه داد: این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه‌جویی ارزی دارد. همچنین ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی‌سازی را به حدود ۸۵ درصد می‌رساند.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها» نوشت: محمد الجولانی، رهبر گروه‌های زیر چتر تحریرالشام از چندین گروه فلسطینی ساکن در سوریه خواسته سلاح‌های خود را زمین بگذارند، پادگان‌های آموزشی را ببندند و شاخه‌های نظامی خود را که در سوریه فعالیت می‌کردند، منحل کنند؛ رویکردی که احتمالاً برای گروه‌های جهادی فلسطینی که همین چند روز قبل سقوط بشار اسد را تبریک گفتند، خبر خوبی نخواهد بود. الجولانی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود این را هم روشن کرد که قصدی برای درگیری با اسرائیل ندارد.

به گزارش جوان، حسین الشراع، معروف به ابومحمد الجولانی سه‌شنبه قبل در گفتگو با اسکای‌نیوز عربی در واکنش تلویحی به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که بنا به آمار اسرائیلی‌ها چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زیرساخت‌های نظامی آن را از بین برده، گفت که سوریه از جنگ «فرسوده» شده و به آن بازنخواهد گشت. او گفت: «مردم از جنگ خسته شده‌اند. بنابراین کشور برای جنگ دیگری آماده نیست و قرار نیست وارد جنگ دیگری شود.» الجولانی دیروز هم در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفت که «ما قصد درگیری با اسرائیل را نداریم.» او مدعی شده که «اسرائیل قصد داشت به بهانه حضور ایران وارد سوریه شود و اکنون بهانه آن پایان یافته است.» در یک رویداد که همین رویکرد دولت انتقالی سوریه در قبال اسرائیل را نشان می‌دهد، برخی منابع روز شنبه گفتند که یک کاروان نظامی تحریرالشام که از دمشق به سمت جنوب سوریه حرکت می‌کرد، از مجاورت مناطقی که به تازگی به اشغال اسرائیلی‌ها درآمده، عبور بدون درگیری انجام داده و به سمت معبر مرزی نصیب اردن رفته است.

در حالی که گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی هفته قبل، در همان سه روز نخست کنترل دمشق به دست تحریرالشام، سقوط بشار اسد را تبریک گفتند، به نظر می‌رسد سمت‌وسویی که دولت انتقالی مستقر در دمشق در برخورد با اسرائیل در پیش گرفته، خبر چندان خوبی برای گروه‌های جهادی فلسطینی نیست. جمعه شب، بعد از حدود چهار، پنج روز حملات مدوام اسرائیل به زیرساخت‌های سوریه و پیشروی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تا عمق ۲۰ کیلومتری خاک این کشور، آسوشیتدپرس گزارش کرد که دولت موقت سوریه در یک نامه غیرعلنی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته اسرائیل را مجاب کند فوراً به حملات خود در سوریه پایان دهد و از مناطقی که با نقض توافق سال ۱۹۷۴ به آنها نفوذ کرده عقب‌نشینی کند. «قصی عبدالجبار الضحاک»، نماینده سوریه در سازمان ملل نوشته این درخواست‌ها را «بنا به دستورات از سوی دولت» مطرح کرده، ولی اینکه دولت انتقالی سوریه حاضر به علنی کردن این نامه نشده، نشانه دیگری از رویکردی است که حکومت انتقالی تحت رهبری الجولانی در قبال رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «گاف‌های صیدنایا» را برگزید و نوشت: از ابتدای تهاجم تکفیری‌های تحت حمایت ترکیه تا سقوط دولت سوریه در دمشق، فعالیت رسانه‌ای متفاوت و نوسازی‌شده تکفیری‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای جلب توجه کرد. تکفیری‌هایی که تا پیش از این با چهره‌هایی نزدیک به داعش و القاعده در حوزه رسانه فعالیت داشتند و محتوای رسانه‌ای آنها اعدام‌های دسته جمعی سربازان و کارمندان دولتی سوریه و اقلیت‌های مذهبی این کشور بود، ناگهان با ریش‌های کوتاه‌شده، جلیقه خبرنگاری میدان جنگ و ایرپادهای اپل بر گوش مقابل دوربین خبرگزاری‌های خود ظاهر شدند. البته در برخی موارد نیز این تغییر چهره چندان موفق نبود و ترک عادت برای برخی از خبرنگاران جبهه‌النصره سابق غیرممکن بود، اما اکثر خبرنگاران و فعالان مجازی گروه‌های تکفیری مانند نام و پرچم گروه‌های تکفیری و تروریستی خود نوسازی شده بودند و حتی در نحوه خبررسانی و گزارشگری میدان جنگ نیز خود را مطابق استانداردهای بین‌المللی نشان دادند. همین مساله نیز منجر به ایجاد جنگ روانی گسترده علیه دولت و ارتش عربی سوریه شد و ناگهان خود را در مقابل تکفیری‌هایی دیدند که دیگر مثل سابق تصاویر جنایات خود را جهت ایجاد ترس و وحشت منتشر نمی‌کردند، بلکه تصاویری امیدوارکننده را به ملت سوریه مخابره می‌کردند؛ تصاویری از بازسازی حلب و ادلب پس از تصرف این شهر و وعده‌های مختلفی درباره امان‌نامه دادن به نظامیان سوری و بازسازی این کشور که برای ملت سوریه امیدوارکننده بود.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «مکث اورژانسی قانون حجاب» را برگزید و نوشت: «درخواست کردیم قانون عفاف و حجاب ابلاغ نشود و در حال آماده کردن لایحه اصلاحی و ارسال آن به مجلس هستیم»؛ همین جمله از معاون پارلمانی دولت کافی بود تا بار دیگر توجهات به مسئله ابلاغ قانون حجاب و عفاف که قالیباف و جریان تندرو مصرانه به دنبال ابلاغ آن تا ۲۳ آذر بودند، جلب شود. زمانی که لایحه حجاب و عفاف در یک روند شتاب زده و البته غیرکارشناسی ماده هشتادوپنجی شد و از ۱۵ ماده ارسالی توسط دولت در کمیسیون قضائی مجلس به ۷۰ ماده افزایش یافت، نشانه‌هایی آشکار از نقش اعضای جریان تندروی مجلس در بند بند این لایحه قابل رؤیت بود؛ سختگیری‌هایی که حتی برای مجرمانی همچون مرتکبان جرم آدم ربایی یا قاچاق موادمخدر هم وجود نداشت. آن لایحه به دور از چشم نمایندگان مردم در پستو نوشته شد و حتی وقتی غلامرضا نوری قزلجه، رئیس وقت فراکسیون مستقلین مجلس، در نطق پیش از دستور خود درباره تبصره‌ای از لایحه هشدار داد و گفت: «اگر یک دانش‌آموز ۱۰ ساله در مدرسه‌ای خلاف این قانون عمل کند، حتماً اگر شما صبح دانش‌آموز خود را به مدرسه فرستاده باشید، شب باید وی را از کلانتری تحویل بگیرید و این می‌تواند جامعه را به هم بریزد»، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اما او را متهم به دروغ گویی کرد و گفت: «در هیچ کجای لایحه فوق هیچ فردی و هیچ خانم زیر ۱۸ سالی حتی احضار نخواهد شد و به کلانتری برده نمی‌شود. اینکه شما می‌گویید باید آن‌ها را از کلانتری جمع کنید، کاملاً دروغ محض است.»

نوری قزلجه در آن زمان به سایت دیده‌بان ایران گفت نسخه‌ای از لایحه را که تبصره مذکور در آن بوده به قالیباف نشان داده و خواستار فرصت پاسخگویی شده اما قالیباف به او اجازه صحبت نداده است. نقدهای این چنینی از زمان نهایی شدن لایحه کم نبود، اما آن متن اولیه همچنان از چشم‌ها پنهان ماند و در رفت و برگشت به شورای نگهبان کمی تغییر کرد و به ۷۴ ماده افزایش یافت و علاوه بر سخت‌گیری‌های اولیه، جریمه‌های نجومی و مجازات‌های کیفری شدیدتر در آن گنجانده شد و در نهایت بعد از تأیید شورای نگهبان، زمانی که زمزمه ابلاغ آن رسانه‌ای شد، متن نهایی منتشر و مشخص شد همه تغییر و تحولات در قانون فعلی با تندروی خاصی نگارش شده و اجرای آن و تکالیفش که برای همه ارگان‌ها دولتی و حتی بخش خصوصی تعیین شده، قابلیت اجرا نخواهد داشت.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «ناترازی بنزین و چالش قیمت‌گذاری» را برگزید و نوشت: ایران، یکی از بزرگترین اعضای اوپک، مدت‌هاست قیمت بنزین را تحت‌تأثیر یارانه‌های دولت قرار داده‌است. بهای بنزین در ایران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است. طبق گزارش‌ها، قیمت بنزین در ایران حدود ۱.۴ سنت در هر لیتر است که این قیمت در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است. به‌طور مثال، بنزین در آمریکا حدود ۸۰ سنت در هر لیتر فروخته می‌شود. این قیمت پایین بنزین که از سیاست‌های یارانه‌ای دولت ناشی می‌شود، موجب مصرف بالای سوخت در کشور شده‌است. به‌طور مثال، طبق گزارش‌ها، ایران یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف بنزین در دنیا را دارد. در سال ۲۰۲۴، ایران با مصرف میانگین روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر، یکی از بالاترین مصرف‌های بنزین در دنیا را نسبت به جمعیت، به خود اختصاص داده‌است. این موضوع باعث‌شده که دولت با کسری‌بودجه‌های سنگین مواجه شود و برای تأمین منابع مالی، به‌ویژه در شرایط تحریم‌های اقتصادی، به‌فروش نفت‌خام و سایر منابع طبیعی وابسته باشد. این وابستگی به یارانه‌ها به‌طور مستقیم باعث کاهش درآمدهای دولت و فشار به اقتصاد کشور شده است، به‌همین‌دلیل افزایش قیمت بنزین به‌عنوان یک گزینه برای کاهش هزینه‌های دولت و تنظیم منابع مالی کشور، مطرح شده است.

جولانی کنار اسرائیل مقابل فلسطینی‌ها