شناسهٔ خبر: 70262560 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور:

حرکت در مسیر تکامل زنجیره قطار مترو/ به توانمندی طراحی قطار مترو رسید‌ه‌ایم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: بیش از چهل شرکت دانش بنیان در پروژه رام قطار ملی همکاری داشته‌اند و می‌بایست پروژه بعدی ما در این مسیر، داخلی سازی قطار پرسرعت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسین افشین روز شنبه در افتتاحیه رام قطار ملی، اظهار کرد: دو روز پس از اینکه در بیستم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دریافت کردم، در جلسه‌ای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشست‌های معمول تفاوت ویژه‌ای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ چراکه چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.

وی افزود: آن زمان گروه صنعتی  پلورسبز  کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، طاهری از من خواست تا دوره ای آموزشی در این زمینه برگزار کنم. از این رو، هفته ای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند می رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تست ها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسه های شن و بدون مسافر واگن ها تست می شدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یکسال و نیم بیش‌تر در این سمت باقی می ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار می‌نشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان می برد.

وی ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگن‌ها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفه‌های ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفه های هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس  همذات‌پنداری کنند.

افشین در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.

به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور داشت، این است که تکنولوژی های بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.

افشین با بیان اینکه ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده است، اظهار کرد:  فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این‌که به بلوغ خوبی در زمینه حمل‌ونقل رسیده‌ایم، افزود: در زمینه حمل‌ونقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومی‌سازی واقعی صورت گرفته است و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی توانسته‌اند با کیفیت بالا در سطح بین‌المللی محصولات خود را ارائه کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.

به گفته او، مهم ترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را  کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم مهم ترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیت های خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.

انتهای پیام